خبر فوری

بایدهای دانشگاه آزاد در طراز انقلاب اسلامی

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، مهدی تیماچی یک کارشناس سیاسی در یادداشتی تاکید کرد که دانشگاه آزاد اسلامی در دوران جدید خود باید از حاشیه‌های ایجاد شده از جنس سیاسی کاری و عدم شفافیت مالی فاصله بگیرد.

متن کامل این یادداشت به شرح ذیل است:

« متاسفانه بعد از فوت مرحوم هاشمی رفسنجانی کاسبان ترحیم به دنبال آن بودند تا از این اتفاق تلخ در جهت اختلاف افکنی در بین مردم استفاده کنند و حال که رهبر انقلاب ریاست هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی را به دکتر ولایتی سپرده است بازهم شیطنت‌های خود را درباره نحوه تعیین ایشان توسط رهبر انقلاب به کار گرفته‌اند.

طبق روال همیشه جریان‌های ضد انقلاب از فضای پیش آمده برای فضاسازی به نفع خود نهایت استفاده را کردند. از نخستین روزهای انتشار این حکم چندین کانال تلگرامی معاند نظام با فکت‌های یکسان شروع به جریان سازی کردند.

این انتصاب در تاریخ دانشگاه آزاد انتصابی تاریخی به شمار می‌رود چرا که با توجه به ساختار هیات موسس و هیات امناء دانشگاه آزاد، در وهله اول به نظر می‌رسید که انتخاب جایگزین مناسب برای مرحوم هاشمی، با ساز و کار انتخاباتی و درون شورایی هر کدام از هیات‌های مورد نظر، بدون مشکل خاصی انجام شود اما حکم انتصاب رهبر معظم انقلاب برای دکتر ولایتی، نشان می‌دهد اساس ساز و کار انتخاب رئیس هیات موسس این دانشگاه در صورت فوت رئیس هیات موسس نامشخص است.

 در حکم رهبر انقلاب نقطه عطف «سکوت اساسنامه» عنوان می‌شود و می‌گویند: با عنایت به فقدان تأثرانگیز رئیس محترم هیأت مؤسس و هیأت امناء دانشگاه و سکوت اساسنامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در چگونگی انتخاب رئیس هیأت مؤسس و ضرورت تسریع در انتخاب فرد عهده‌دار این مسئولیت، جناب آقای دکتر علی اکبر ولایتی از اعضای آن هیأت را به‌عنوان رئیس هیأت مؤسس منصوب میکنم تا هیچگونه وقفه‌ای در تمشیت قانونی امور آن دانشگاه که نقش مؤثری در امر آموزش عالی کشور دارد بوجود نیاید. همکاری اعضای محترم هیأت مؤسس و هیأت امناء و شورای عالی انقلاب فرهنگی در تکمیل اعضای هیأت مؤسس و هیأت امناء مورد انتظار جدّی اینجانب است.

دستور انتصاب مقام معظم رهبری برای کرسی ریاست هیات موسس دانشگاه آزاد غیر از جنبه‌های سکوت و عدم صراحت قانون دارای نکات مثبت دیگری نیز هست که در برگیرنده ان است که دانشگاهی که قریب به 40 درصد نظام آموزش عالی را در اختیار دارد و یکی از بزرگترین بنگاه‌های اقتصادی در کشور است نمی‌تواند بصورت خانوادگی و دوستانه اداره شود.

در حال حاضر دانشگاه آزاد در بهترین موقعیت قرار دارد تا در جهت ارتقای خود به عنوان یک مرکز علمی در فضای علمی کشور حرکت کند و بتوان در طراز یک دانشگاه با مشخصات اسلامی و انقلابی نقش خود را ایفا کند.

با توجه به ظرفیتی که دانشگاه آزاد اسلامی از لحاظ پتانسیل نیروی انسانی و نیز امکانات علمی توانمند دارا می باشد به نظر می رسد این مجموعه علمی باید نقش پر رنگ تری در تحقق شعار ارتباط بین دانشگاه و صنعت ایفا کند.

در شرایطی که پس از برجام امریکایی ها ثابت کردند که غیر قابل اعتماد هستند بازگشت به شعار ما می توانیم و تکیه برتوان داخلی بیشتر قابل لمس است و در این میان دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان مرکز تولید علم با تقویت بین مجموعه های علمی خود و مراکز صنعتی در جهت برطرف کردن نیازهای داخل کشور گام بردارد.

یکی از راه‌های تقویت ارتباط بین دانشگاه و صنعت در کشور، تقویت مأموریت گرایی دانشگاه و ارتباط مستمر صنعت و دانشگاه است. از این رو دانشگاه آزاد اسلامی با ارتباط با دیگر دانشگاه‌ها در سطح ملی و بین المللی و با تعریف رشته های جدید، مشکلات کشور را مرتفع کرده و اثربخشی خود را افزایش دهد.

همچنین با توجه به بدنه کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی در سطوح مختلف علمی درجهت محقق شدن سیاست های اقتصاد مقاومتی گام بردارد.

یکی از مولفه ها و عوامل لازم برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی داشتن نیروی انسانی کار آمد و پژوهشگر است که خوشبختانه پتانسیل های دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه بسیار بالاست.

از سوی دیگر دانشگاه‌ها برای اجرای نقشه جامع علمی کشور باید  تلاش کنند و تنها بستر و تنها جایی که می‌توان به مفهوم تئوزیره کردن اقتصاد مقاومتی به صورت علمی  پرداخته شود و الزامات و راهکارهای اقتصاد مقاومتی را بحث و اجرایی کند دانشگاه است که در این میان دانشگاه آزاد اسلامی نقش بسزایی را می تواند ایفا کند.

به نظر می رسد دانشگاه آزاد اسلامی در دوران جدید خود باید از حاشیه های ایجاد شده از جنس سیاسی کاری و عدم شفافیت مالی فاصله بگیرد.

خوشبختانه در اولین نشست خبری رئیس هیأت مؤسس دانشگاه آزاد در پاسخ به سؤالی مبنی بر وجود ابهاماتی در پرونده تحقیق و تفحص دانشگاه آزاد اظهار داشت:‌ ما باید همت کنیم تا خدمتگذار خوبی برای مردم باشیم و بسیاری از هزینه های این دانشگاه از مردم خیر و بیت المال تامین می‌شود که متعلق به مردم است و ما باید در زمینه مالی و دیگر مسائل پاسخگوی سوالات مردم باشیم.

این نوع نگاه می تواند علاوه براینکه مردم و جامعه علمی کشور در قبال شفاف سازی امور مالی دانشگاه آزاد اعتماد بیشتری به وجود می آید باعث می شود تا مدیران و اساتید دانشگاه آزاد تمام تمرکز خود را بر ارتقای علمی و آموزشی دانشجویان معطوف کنند.

در نهایت اینکه حال دانشگاه آزاد اسلامی دوران مدیرتی جدیدی را تجربه می کند بهتر است از این فرصت پیش آمده استفاده کنند و با تمام توان به سمت تحقق یک دانشگاه اسلامی در تراز انقلاب اسلامی حرکت کند.»

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید