خبر فوری

سردار قاسم سلیمانی؛ از حضور در دفاع مقدس تا دفاع از مظلومان

هرمزبان –سردار حاج قاسم سلیمانی برای خدمت به مردم و مظلومان زمان و مکان نمی‌شناخت و هر جایی و هر زمانی مردم نیاز به یاری داشتند با سرعت در آن منطقه حاضر می‌شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان ، امروز همزمان است با سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی به دست تروریست‌های آمریکایی. سرداری که برای خدمت به مردم و مظلومان زمان و مکان نمی‌شناخت و هر جایی و هر زمانی مردم نیاز به یاری داشتند با سرعت در آن منطقه حاضر می‌شد و همین روحیه در کنار تفکرات این سردار بزرگ موجب شده بود نه تنها مردم کشورمان بلکه میلیون ها نفر از مردم در کشورهای مختلف به این سردار بزرگ عشق بورزند. امروز به مناسبت سالگرد شهادت این شهید گرانقدر یه بازخوانی فعالیت ها و اقدامات این شهید بزرگوار پرداختیم.

حاج قاسم سلیمانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در سال ۱۳۵۸ به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد و از اعضای واحد آموزش و مربی پادگان آموزشی قدس سپاه کرمان شد. او در سال ۱۳۶۰ با حکم محسن رضایی فرمانده وقت سپاه پاسداران، فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله در کرمان شد.

حاج قاسم در جنگ عراق علیه ایران، از فرماندهان عملیات‌های والفجر هشت، کربلای چهار و کربلای پنج بود و ما در آن دوران شاهد رشادت‌های او در عملیات های دفاع مقدس بودیم ، حاج قاسم در آن دوران ۲  بار مجروح شد که یک بار آن همراه با جراحات شدید بود.

حاج قاسم سلیمانی پس از پایان جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۷ مدتی فرمانده سپاه هفت صاحب‌الزمان شد و مجدداً فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله شد. حاج قاسم تا پیش از انتصاب به فرماندهی نیروی قدس سپاه با باندهای قاچاق مواد مخدر در مرزهای ایران و افغانستان مبارزه می‌کرد.

سردار سلیمانی در سال ۱۳۷۶ از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به فرماندهی سپاه قدس منصوب شد.

حضور حاج قاسم در مبارزه با رژیم غاصب صهیونیستی در لبنان و فلسطین

قاسم سلیمانی در جریان تهاجم اسرائیل به لبنان طی جنگ ۳۳ روزه در منطقه ضاحیه جنوبی بیروت و در اتاق مرکزی فرماندهی عملیات حزب‌الله لبنان حضور داشت.

به گفته یکی از رهبران جبهه حماس حاج قاسم رابطه عمیقی با جبهه مقاومت داشت و از مقاومت فلسطین حمایت می‌کرد.  بر این اساس او توانست حماس را در برابر اسرائیل، به سلاح‌های پیشرفته تجهیز کند و تونل‌های زیرزمینی که برای مقابله با اسرائیل حفر شد، از طرح‌های عملیاتی عماد مغنیه و قاسم سلیمانی بوده است.

به گفته یکی از تحلیل‌گران لبنانی، حاج قاسم در جنگ 33 روزه تمام تلاش خود را به کار بست تا تمامی آنچه را که مردان مقاومت در لبنان به آن احتیاج داشتند، فراهم کند. به یاد دارم که چند ماه پیش از شهادت فرمانده عماد مغنیه این فرصت برای من مهیا شد که دیداری با او داشته باشم. او در این دیدار از حجم حمایت‌های حاج قاسم سلیمانی از مردان مقاومت در لبنان سخن گفت.

شهید مغنیه همچنین از حجم کمک‌هایی سخن گفت که به فضل حاج قاسم سلیمانی و رهنمودهای امام سید علی خامنه ای (مد ظله العالی) به دست مَردان مقاومت در لبنان رسیده بود. همین حمایت‌ها و امدادرسانی‌ها بود که موجب شد مقاومت لبنان پس از جنگ قدرتی به مراتب بیشتر از مرحله پیش از جنگ داشته باشد.

سعدالله زارعی کارشناس مسائل بین‌الملل نیز در خصوص حضور حاج قاسم در جمگ 33 روزه لبنان گفته بود: شهید  سلیمانی  نقشه مقابله با رژیم غاصب صهیونیستی را در جریان جنگ ۳۳ روزه طراحی کرده بود و بخش عمده پیروزی حزب‌الله لبنان، مرهون مدیریت و حضور مستقیم حاج قاسم در صحنه نظامی در این جنگ روزه بود. آزادی قدس شریف؛ بزرگ‌ترین آرمان فرمانده شهید حاج قاسم سلیمانی بود، فرمانده شهید ما هرگز از مسئله فلسطین غافل نبود و به برکت مجاهدت‌های شهید سلیمانی است که امروز جبهه مقاومت فلسطین توانسته رژیم غاصب صهیونیستی را زمین‌گیر کند.

مبارزه با داعش در عراق و سوریه

سردار حاج قاسم سلیمانی از فرماندهان مبارزه علیه داعش در عراق و سوریه بود.  داعش گروهی تکفیری بود که پس از سقوط صدام در عراق و خلأ قدرت در این منطقه به وجود آمد.  در سال 1392 که شهر موصل به تصرف داعش درآمد و بغداد، پایتخت عراق نیز تا مرز سقوط پیش رفت، حاج  با آیت‌الله سید علی سیستانی از مراجع عظام تقلید عراق دیدار کرد و پس از آن آیت‌الله سیستانی فتوای جهاد علیه داعش را صادر کرد.  حاج قاسم با سازماندهی بخشی از نیروهای حشد‌الشعبی نقش مؤثری در اخراج گروه تکفیری داعش از عراق داشت، به گونه‌ای که حیدرالعبادی نخست‌وزیر وقت عراق،‌ از سردار سلیمانی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین متحدان عراق در مبارزه با داعش نام برده است.

حاج قاسم سلیمانی برای مبارزه با داعش و گروه‌های تکفیری در سوریه، نیروهای دفاع ملی سوریه را سازماندهی کرد، نیروهای تحت‌فرمان او معروف به مدافعان حرم، از جمله لشکر فاطمیون و لشکر زینبیون، راهی سوریه شدند . آزادسازی بوکمال،  شهر تاریخی تدمر در جنوب شرقی حمص  و آزادسازی شهر القصیر از جمله دستاورد‌های حاج قاسم در جنگ سوریه به‌شمار می‌آید.

اعلام پایان داعش

سردار سلیمانی در 30 آبان 1396 در نامه‌ای خطاب به رهبر معظم انقلاب اسلامی پایان سیطره داعش را اعلام کرد.

بخشی از این نامه بدین شرح است:

«حقیر به‌عنوان سرباز مکلف‌شده از جانب حضرت‌عالی در این میدان، با اتمام عملیات آزادسازی ابوکمال آخرین قلعه‌ی داعش با پایین کشیدن پرچم این گروه آمریکایی – صهیونیستی و برافراشتن پرچم سوریه، پایان سیطره‌ی این شجره‌ی خبیثه‌ی ملعونه را اعلام می‌کنم و به نمایندگی از کلیه‌ی فرماندهان و مجاهدین گمنام این صحنه و هزاران شهید و جانباز مدافع حرم ایرانی، عراقی، سوریه‌ای، لبنانی، افغانستانی و پاکستانی که برای دفاع از جان و نوامیس مسلمانان و مقدسات آنان جان خود را فدا کردند، این پیروزی بسیار بزرگ و سرنوشت‌ساز را به حضرت‌عالی و ملت بزرگوار ایران اسلامی و ملت‌های مظلوم عراق و سوریه و دیگر مسلمانان جهان تبریک و تهنیت عرض می‌نمایم و پیشانی شکر را در مقابل پیشگاه خداوند قادر متعال به شکرانه‌ی این پیروزی بزرگ بر زمین می‌سایم.»

پیش از آن نیز حاج قاسم در ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ وعده داده بود که کمتر از سه ماه دیگر حکومت گروه تکفیری داعش از بین خواهد رفت.

شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی

سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در ۱۳ دی ۱۳۹۸ در حمله تروریستی پهپاد آمریکایی به خودروی حامل وی در نزدیکی فرودگاه بغداد به همراه چند تن از یاران با وفای خود از جمله شهید ابومهدی المهندس، معاون حشد الشعبی بسیج مردمی عراق، به شهادت رسید.  وزارت دفاع آمریکا با صدور بیانیه‌ای، اعلام کرد که این حمله به دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت ایالات متحده، انجام شده است.

پایان پیام/

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید