خبر فوری

علی قاسم زاده : باغ شهر فین را دریابید

هرمزبان – شهردار و رئیس شورای شهر خواستار توجه بیشتربه ظرفیت‌های باغ‌شهر فین شد.

علی قاسم زاده، امروز (شانزدهم آذرماه)،در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سال ۱۳۸۹ طرح جامع توسعه کشاورزی فین را با استفاده از نظرات خبرگان و صاحب‌نظران تدوین کردم؛ بر این باورم اگر این طرح اجرایی می‌شد، امروز فین در حوزه کشاورزی سرآمد بود.

وی افزود: توسعه فین با بخشی‌نگری ممکن نیست به عبارتی باید با تقویت همه حوزه‌های بومگردی، صنایع دستی، معدن و کشاورزی اقدام کرد. نخلداری و کشاورزی ریشه در تاریخ فین دارد پس باید با حفظ سنت‌ها به سمت برند سازی ارقام مختلف نخیلات حرکت کنیم. آفت زنجره از مهم‌ترین آفاتی است که سطح زیادی از نخیلات منطقه را درگیر کرده است و باید به صورت جدی ورود کرد.

قاسم زاده بیان کرد: جهاد کشاورزی طرح توسعه کشاورزی در پایین دست فین را اجرایی کند. درصورت اجرای این طرح به خوبی می‌توان با انتقال آب از چشمه‌های فین و مارم مجموعه نخلستان فین را ایجاد کرد. تجربه نشان داده که از میان ارقام موجود خرما در فین ۴ یا ۵ رقم نگار، شاه ختایی و شهرویی نسبت به آفات مقاوم هستند و البته این ارقام قابلیت تجاری سازی نیز دارند. باید روی این ارقام کار تحقیقاتی شود و در صورت اطمینان از کیفیت و مقاومت در مقابل آفات، کشت این ارقام در دستور کار قرار گیرد.

وی اضافه کرد: نخلستان‌های فعلی پیر و فرسوده هستند، ۳۸۰ هکتار نخلستان منطقه چنین شرایطی دارد. همین وضعیت و نبود تجهیزات برای باردهی یا برداشت محصول و عدم تولید انبوه ارقام خاص این نخلستان‌ها را غیر اقتصادی کرده است و حتی برخی نخلداران به دنبال از بین بردن آنها هستند.وی با بیان اینکه بیش از ۲۰ رقم خرما در منطقه تولید می‌شود،خاطرنشان کرد: هیچکدام تولید انبوه نیست که برنامه‌ای برای عرضه یا صادرات طراحی و اجرا شود بر این باورم که تکثر ارقام به صرفه نیست باید روی ۱ یا چند نوع خاص و بازار پسند تمرکز کنیم.

رئیس شورای شهر فین تشکیل تعاونی نخلداران را اقدامی مناسب توصیف کرد و گفت: از زمانی که این تعاونی تشکیل شده و آقایان ترابی و بانوج در رأس امور قرار دارند، کارهای خوبی از قبیل شرکت در نمایشگاه و معرفی خرمای تولیدی اجرا شد حتی ۴ یا ۵ سال پیش خرمای فین به سرخس انتقال داده می‌شد و با بسته بندی‌های مناسب خرمای فین به روسیه صادر می‌گردید.

قاسم زاده، بخشندگی مردم را دارای ریشه تاریخی دانست و افزود: از ۲۰۰ سال پیش کدخدای وقت سنگی به نام کابی را تراشیده بود (سنگی که آب را برای موقوفات و مهمانان جدا می‌کرد) و بخشی از زمین‌های زیر دست را به عنوان موقوفه مشخص کرده بود. عنوان آن هم موقوفات در راه مانده گذاشته بودند که اگر مسافری یا فردی در منطقه غریب بود بتواند از این موقوفه استفاده کند. یا افراد بی بضاعت مورد حمایت قرار گیرند. همین حالا ۳۰ درصد نخلستان فین موقوفه است.۹۰ درصد موقوفات متعلق به کربلایی ابوتراب است. چرخش آب در این منطقه نادر است. سده‌هاست این چرخش آب بین اهالی بدون کوچک‌ترین مشکلی مطابق روال پیش می‌رود. اینها نشان دهنده بخشندگی مردم و اهالی است که از قدیم متداول بوده است.

توسعه گردشگری، نیازمندحمایت مسئولان است

محمود آشفته شهردار فین نیز با اشاره به ظرفیت‌های باغ شهر فین گفت: آب و هوای مناسب، منابع آبی (چشمه‌ها و قنات‌ها)، آثار تاریخی و باستانی، نخلستان‌های سر به فلک کشیده از جمله ظرفیت‌هایی است که می‌توانند به تحول و توسعه این منطقه کمک کنند.

شهردار فین تأمین زیرساخت‌های منطقه در توسعه گردشگری را ضروری دانست و افزود: طبیعتاً برای رسیدن توسعه در حوزه گردشگری نیازمند حمایت مسئولان و ورود سرمایه گذاران هستیم و به عنوان شهردار فین از سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به این حوزه دعوت می‌کنم تا از پتانسیل‌های فین بازدید به عمل آورند و ما هم آماده همکاری هستیم.

آشفته تصریح کرد: تنها منطقه‌ای در هرمزگان که با تعریف استاندارد باغ شهر همخوانی دارد، فین است به عبارتی باغ شهر فین، رامسر جنوب ایران خوانده می‌شود. این منطقه ظرفیت برگزاری اردوهای دانش آموزی و دانشجویی، علمی و فرهنگی را داراست و آماده همکاری در این زمینه هستیم.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی دیگر از جمله میناب و رودان هم در گذشته چنین ویژگی‌هایی را داشتند که باغ شهر ماندنشان قربانی مدرنیته شد.

وی با اشاره به آثار دیدنی فین گفت: حمام‌های قدیمی، چربه مارم، استخر، بام و قلعه فین، چشمه‌های آب گرم از جاذبه‌های دیدنی فین است و سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری قطعاً نتایج ارزشمندی به دنبال خواهد داشت.

شهردار فین همچنین به فعالیت های شهرداری اشاره کرد و افزود: ما روی محدود شهری تمرکز کرده‌ایم که محدوده ۵ هکتاری است. مطالعات لازم برای این مجموعه در حال انجام است اما واقعاً با محدودیت‌های اعتباری روبرو هستیم. یکی از ایراداتی که درتخصیص اعتبارات وجود دارد، این است که توزیع اعتبارات بر مبنای جمعیت صورت می‌گیرد. در حالیکه اگر بر اساس توسعه یافتگی یا عدم توسعه یافتگی اعتبارات تخصیص می‌یافت، اقدامات مطلوب‌تری انجام می‌گرفت. فقط برای اجرای فاز اول طرح‌ها در محدوده‌ی یادشده ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

شهردارفین افزود: کمبود نیروی انسانی، کمبود ماشین آلات و تجهیزات و تراکم جمعیت ساکن در فین هر ۵۰۰ متر مربع ۲ نفر سکونت دارند کار خدمات رسانی شهری را سخت کرده است.

آشفته بر همراهی مدیران و متولیان در توسعه گردشگری و بوم گردی تاکید کرد و اظهار داشت: اعطای تسهیلات مورد نیاز و کم بهره، توسعه آموزش‌های تخصصی حوزه گردشگری، تأمین اعتبار لازم برای اجرای مطالعات و توسعه طرح‌های مطالعاتی، همکاری در حفظ و حراست از میراث تاریخی منطقه بسیار ضروری است.

وی تاکیدکرد: رسانه‌ها می‌توانند در معرفی این خطه سبز و زیبا نقش مهمی در توسعه باغ شهر فین داشته باشند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درباره تحریریه خبر هرمزگان

رسالت تحریریه خبر هرمزگان پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان، گردآوری اخبار استان هرمزگان از منابع متنوع و معتبر و ارائه آن به خوانندگان گرامی است. چنانچه تمایل دارید اخبار فعالیت های شما در استان پوشش داده شود کافی است از طریق راه های ذکر شده در صفحه «تماس با ما» با تحریریه خبر در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید