شتاب‌دهی احداث مراکز بازسازی ذخائر آبزیان در هرمزگان

هرمزبان – مدیرکل شیلات هرمزگان گفت: امروز مدیریت مشارکتی در حفظ و بازسازی ذخائر در دنیا بویژه کشورهایی مانند ژاپن و چین بدون مشارکت صیادان امکان پذیر نبوده و صیادان و بهره برداران دریا در کنار دولت نسبت به بازسازی و حفظ ذخائر مشارکت و همکاری دارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان ،مسعود بارانی صبح امروز (چهارم شهریورماه) به اهمیت و جایگاه بازسازی ذخایر برای بقا و حفظ ذخایر آبزیان به وِیژه در راستای پایداری صید و صیادی و حفظ ذخایر آبزیان برای نسل آینده اشاره کرد و گفت: در زمینه بازسازی ذخایر آبزیان خوشبختانه در استان هرمزگان در طی چند سال اخیر و با توجه به تاکیدات دولت مردمی با حمایت استانداری هرمزگان و سازمان شیلات ایران اقدامات خوبی انجام شده است. مسعود بارانی تنظیم برنامه عملیاتی برای بازسازی ذخایر، برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی و مشورتی و … را از فرآیندهای مهم برای اجرای برنامه عملیاتی بازسازی ذخایر خواند.

مدیرکل شیلات هرمزگان با بیان اینکه با راه‌اندازی این مراکز و ایجاد زیستگاه‌های مصنوعی، بهسازی منابع آبزیان و حفاظت از خورهای منتهی به دریا وضعیت ذخائر گونه‌هایی دریایی نیز بهبود می‌یابد، تصریح کرد: تا قبل از این در استان تنها یک مرکز بازسازی ذخایر آبزیان وجود داشت که در کلاهی در شهرستان میناب واقع شده است و نخستین پایلوت تکثیر میگو کشور نیز بوده است.

بارانی خاطرنشان کرد: شتابدهی به احداث سه مرکز بازسازی ذخایر آبزیان از مصوبات سفر رئیس‌جمهور با تاکیدات و پیگیری استانداری هرمزگان و سازمان شیلات ایران در دستور کار شیلات استان قرار دارد.

در ادامه مدیرکل دفتر بازسازی ذخائر ژنتیکی سازمان شیلات ایران با بیان اینکه اجرای برنامه‌های حفاظتی و بازسازی ذخایر زمینه ساز بهره‌برداری پایدار و مسئولانه که تضمین کننده اشتغال پایدار برای جامعه صیادی استان هرمزگان است، افزود: با توجه به اهمیت بازسازی ذخایر آبزیان و نقش آن در تامین اشتغال پایدار صیادان، این محور در اولویت‌های اصلی برنامه‌های سازمان شیلات ایران و اداره کل شیلات هرمزگان است.

ناصر کرمی راد تصریح کرد: امروز مدیریت مشارکتی در حفظ و بازسازی ذخائر در دنیا بویژه کشورهایی مانند ژاپن و چین بدون مشارکت صیادان امکان پذیر نبوده و صیادان و بهره برداران دریا در کنار دولت نسبت به بازسازی و حفظ ذخائر مشارکت و همکاری دارند، از طرفی منابع آبزیان دریا جزئی از ثروت ملی و انفال بوده که نیاز به حفاظت و بازسازی دارد و تحقق این مهم نیز علاوه بر حمایت دولت نیازمند مشارکت سرمایه‌گذاران حوزه دریایی است.

وی جبران بخشی از فشار بر ذخایر آبزیان بر اثر برداشت بی رویه، ترمیم و کمک به احیاء ذخیره‌گاه‌ها و حفظ ذخایر آبزیان، ایجاد توازن در اکوسیستم، حفظ جمعیت روستایی و ساحل نشینان، صید و صیادی پایدار، تثبیت اشتغال و کمک به امنیت غذایی و پدافند غیرعامل را از ضرورت‌ها و اهداف اجرای طرح بازسازی ذخایر آبزیان است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درباره تحریریه خبر هرمزگان

رسالت تحریریه خبر هرمزگان پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان، گردآوری اخبار استان هرمزگان از منابع متنوع و معتبر و ارائه آن به خوانندگان گرامی است. چنانچه تمایل دارید اخبار فعالیت های شما در استان پوشش داده شود کافی است از طریق راه های ذکر شده در صفحه «تماس با ما» با تحریریه خبر در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید