خبر فوری

سید محمودنور موسوی : سالانه شش میلیون اصله نهال در هرمزگان کاشت می شود

هرمزبان – سید محمودنور موسوی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: سالانه شش میلیون اصله نهال در هرمزگان کاشت می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از خبرگزاری مهر ، سید محمودنور موسوی عصر دوشنبه در نشست خبری پیرامون طرح مردمی تولید و کاشت یک میلیارد درخت در کشور افزود: براساس پیگیری‌ها و برنامه‌های ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر تولید و کاشت یک میلیارد اصله درخت، منابع طبیعی هرمزگان از هم اکنون تولید نهال در استان را با مشارکت جوامع محلی آغاز کرده است.

وی با اشاره به اینکه هرمزگان بیشترین طول نوار ساحلی به میزان یک هزار و ۲۷ کیلومتر را دارد، بیان کرد: از این میزان، سه میلیون اصله نهال حرا با مشارکت جوامع محلی در هفت شهرستان ساحلی هرمزگان از جمله بندرعباس، میناب، بندرخمیر، بندرجاسک، پارسیان، بندرلنگه و سیریک تولید و کشت می‌شود که در توسعه جنگل‌های حرا، سرسبزی منطقه، اکوتوریسم و بالارفتن ظرفیت دریایی استان تاثیرگذار است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان همچنین با اشاره به تولید و کشت سه میلیون اصله درخت دیگر در استان نیز اظهار کرد: یک میلیون از این نهال‌ها در نهالستان باغوی بندرعباس با ظرفیت ۵۰ گونه گرمسیری و ۵۰۰ هزار نهال در نهالستان بیابانی جاسک تولید و کشت می شود.

موسوی یادآور شد: تولید و کشت یک میلیون و ۵۰۰ هزار نهال باقی مانده نیز با همکاری و همراهی دستگاه های اجرایی، شهرداری ها، بخشداری ها، بخش خصوصی و بخشی از آن نیز در ایستگاه باغات شهرستان حاجی آباد انجام می‌شود.

وی ابراز کرد: برنامه ما این است که اگر هر هرمزگانی یک اصله نهال بکارد، در مجموع به یک میلیون و ۸۰۰ هزار اصله نهال دست می یابیم و یک میلیون و ۲۰۰ اصله نهال دیگر نیز می توان با همکاری دهیاری ها، صنایع، کارخانه ها، شهرداری ها و سپاه امام سجاد (ع) استان تولید و کشت کرد.

این مسوول تصریح کرد: در این طرح علاوه بر تولید حرا، گونه های بومی و جنگلی همچون کهور ایرانی، انواع آکاسیا (کرت، چوچ و کنار)، درختان دومنظوره مانند گاروم زنگی، اکالیپتوس و گونه های زینتی نیز در دستور کار است.

ایجاد ۵۱ هزار هکتار جنگل دست کاشت در هرمزگان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: در استان هرمزگان تاکنون ۵۱ هزار هکتار جنگل های دست کاشت ایجاد شده و بیش از ۲۵ هزار هکتار آن در حوزه شرق بندرعباس بوده که نقش تاثیرگذاری در استان و بویژه این شهر در بحث تثبیت ریزگردها داشته است.

موسوی به سابقه طولانی استان هرمزگان در توسعه جنگل و جنگل کاری اشاره و اظهار کرد: استان های غربی از جمله هرمزگان به دلیل خشکسالی های متوالی با مشکل و معظل ریزگرد بوده که خوشبختانه در شرق استان با غرس جنگل های دست کاشت مشکلی نداشتیم.

وی بیان کرد: همچنین ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار اصله نهال حرا در سواحل استان تولید و کشت شده که از این میزان ۲ میلیون اصله نهال در دولت سیزدهم انجام شده است. این میزان در مقایسه با سال های قبل بیش از ۱۰ برابر افزایش داشته است.

موسوی گفت: پیش از این مساحت جنگل‌های حرا در هرمزگان ۱۹ هزار و ۸۵۰ هکتار بوده که با تولید نهال‌های جدید به ۲۵ هزار هکتار افزایش یافته است.

انتهای پیام/

درباره تحریریه خبر هرمزگان

رسالت تحریریه خبر هرمزگان پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان، گردآوری اخبار استان هرمزگان از منابع متنوع و معتبر و ارائه آن به خوانندگان گرامی است. چنانچه تمایل دارید اخبار فعالیت های شما در استان پوشش داده شود کافی است از طریق راه های ذکر شده در صفحه «تماس با ما» با تحریریه خبر در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید