خبر فوری

افتتاح ۵ واحد بوم‌گردی جدید در کاشان/افزایش اختیارات حوزه گردشگری

محسن جاوری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه کاشان مهد تمدن در فلات مرکزی ایران است که تنها تمدن‌های مدفون در دل تپه های سیلک این شهر ۹ هزارسال قدمت دارد، اظهار داشت: شهرستان کاشان منادی آشتی کوه وکویر و خاستگاه اندیشمندان، سخنوران، دانشمندان وشاعرانی مانند کمال الملک، محتشم کاشانی، سهراب سپهری، سپیده کاشانی، علامه فیض و دیگر بزرگانی است که هرکدام همچون خورشیدی بر آستان علم، فرهنگ، ادب و هنر این سرزمین می‌درخشند.

وی با بیان اینکه قرن‌ها تمدن و فرهنگ در دل این  شهرستان نهفته است، افزود: موقعیت جغرافیایی، اقلیمی و ارتباطی کاشان بی نظیراست و جاذبه‌های گردشگری بی بدیل کاشان از موزه فین، تپه‌های سیلک، خانه‌های تاریخی، مناره‌ها و مساجد کهن تا طبیعت دوست داشتنی، این شهر آن را به یکی از مهم‌ترین شهرهای گردشگری ایران و استان اصفهان تبدیل کرده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کاشان تاکید کرد: این شهرستان در دشتی واقع است که از شمال به کویر و از جنوب به کوهستان منتهی می‌شود به طوریکه با طی مسیری معادل ۲۰ کیلومتر می‌توان به اقلیم کوهستان یا بیابان وارد شد.

ثبت ۱۶۰۰ اثر تاریخی در کاشان

وی با تاکید بر اینکه روستاها و شهرهای خوش آب و هوایی چون قمصر، قهرود، نیاسر و برزک در کاشان پذیرای گردشگران  داخلی و خارجی است،  بیان داشت: بیش از یک هزار و ۶۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده در این شهرستان وجود دارد که بالغ بر ۳۳۰ اثر در فهرست میراث ملی کشور و حدود۱۰ اثر در فهرست میراث ناملموس  کشور به ثبت رسیده است.

جاوری اضافه کرد:  محوطه ۹هزار ساله سیلک، مجموعه جهانی باغ موزه فین، بیش از ۶۰۰ خانه تاریخی، آب انبار های متعدد، مساجد تاریخی مشهور همچون مسجد آقابزرگ، اماکن و بقعه های متبرکه،صنایع دستی گوناگون و متنوع و هزاران بسته فرهنگی این شهر در تاریخ و باستان شناسی، کاشان را به مهد تمدن ایران تبدیل کرده است.

وی تاکید کرد: همچنین  سه اثر  ثبت شده در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو شامل مجموعه باغ موزه فین، مهارت‌های سنتی در بافت فرش کاشان و آئین سنتی مذهبی قالیشویان مشهد اردهال از افتخارات این شهرستان است.

دریافت ۱۲ مهر اصالت یونسکو توسط هنرمندان صنایع دستی کاشان

رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان  تصریح کرد: دریافت ۱۲ مهر اصالت یونسکو توسط هنرمندان صنایع دستی کاشان در رشته های زری بافی، مخمل بافی، شعربافی، زیلو بافی و سفالگری از دیگر افتخارات این شهر بزرگ و متمدن تاریخی است.

وی با بیان اینکه جایگاه شهرستان کاشان ویژه است و بر این اساس نیازمند ایجاد زیرساخت‌های مناسب در این مناطق به منظور هدایت گردشگران به مسیرهای جدید گردشگری هستیم، گفت: در حال حاضر ۵۳ موسسه گردشگری در شهرستان کاشان به ارائه خدمات گردشگری می‌پردازند که از این بین پنج واحد با عنوان بومی گردی در کاشان، برزک و قمصر به بهره برداری رسیده است و تا پایان سال ۹۵ پنج واحد بوم گردی دیگر نیز افتتاح خواهد شد.

اختیارات حوزه گردشگری اداره میراث فرهنگی کاشان افزایش پیدا کند

جاوری با اشاره به اینکه با رایزنی با اداره میراث فرهنگی استان قرار است اختیارات حوزه گردشگری  اداره میراث فرهنگی کاشان افزایش پیدا کند، گفت: همچنین پیگیری ارائه تسهیلات ویژه به اقامتگاه های بوم گردی و اجرای طرح خانه مسافر تا پایان سال جاری از اقدامات معاونت گردشگری در کل استان از جمله کاشان است.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید