خبر فوری

یوسف نوری: المپیادها، زمینه ساز تحقیقات بنیادی و توسعه ای هستند

هرمزبان – وزیر آموزش و پرورش گفت: دانش‌آموزان نخبه با حضور در رویدادهای علمی برای کشور «سرمایه اجتماعی» ایجاد می کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان ، یوسف نوری در آیین تقدیر و تجلیل از «مدال آوران المپیادهای علمی»، «برگزیدگان بیست و سومین جشنواره جوان خوارزمی» و «رتبه های برتر بیست و ششمین کنگره سراسری قرآن کریم سمپاد» اظهار داشت: پدیدآورنده اولین دانشگاه در نظام اسلامی، حضرت امام باقر(ع) بود که افرادی مثل: «ابن هیثم»، «رازی»، «بوعلی سینا» و «ابوریحان بیرونی»، «جابربن حیان» و … دانش آموخته این دانشگاه بوده اند. این دانشگاه دارای برنامه درسی متناسب با دانش آموزان بود و هر دانش آموز با اختیار خود، منبع درسی، عنوان درس، هم شاگردی و معلم را انتخاب می کرد و در انتخاب خود، اختیار کامل داشت.

وی با طرح این سؤال که چرا مدارس سمپاد را مدارس نسل سوم می نامیم؟، گفت: در مدارس سمپاد، زمینه انتخاب در موضوعات متفاوتی همچون: جشنواره های خوارزمی، فرهنگی و هنری، انتخاب گروه و رشته و … به دانش آموزان داده شده و  دانش آموزان این مدارس در یک رویداد پژوهشی، پرورش پیدا می کنند که این منجر به کارآفرینی و خلاقیت خواهد شد؛ بنابراین شاهد آن هستیم که دانش آموختگان و خروجی های این مدارس برای احراز شغل، هیچ گاه درنمی مانند؛ چون کارآفرین بوده و خالق شغل هستند. البته باید تمام مدارس ما از نسل اول به نسل سوم و چهارم منتقل شوند.
وزیر آموزش و پرورش با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب به ویژه یاد شهید «لطفی نیاسر» و «مرحوم اژه‌ای» به عنوان پدر سمپاد، خاطرنشان کرد: امنیت امروز به واسطه رشادت های این افراد است و ما افتخار می کنیم که بتوانیم ادامه دهنده راه این عزیزان باشیم.
نوری افزود: به یقین می گویم، اگر از حمایت های جدی رهبر معظم انقلاب از استعدادهای برتر برخوردار نبودیم؛ امروز نه این مدارس و نه این گردهمایی ها را داشتیم. حمایت بالاترین مقام کشور، که یک حمایت و اعتقاد درونی است باعث شده، دانش آموزان نخبه، روز به روز در عرصه های علمی بیشتر بدرخشند و باید در این خصوص از معلمانی که در تربیت این دانش آموزان دریغ نکرده و صاحب فکر و ایده های برتر هسنند، تشکر و قدردانی کنیم.
وی تصریح کرد: المپیادها، زمینه ساز تحقیقات بنیادی و توسعه‌ای هر کشوری هستند و دانش آموزان شرکت کننده در جشنواره خوارزمی زمینه ساز تحقیقات و پژوهش‌های کاربردی‌ آن کشور بوده  و این دو اگر در کشوری ترویج پیدا کنند، قطعاً آن کشور به استقلال کامل در تمام زمینه‌ها خواهد رسید.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: دانش‌آموزان نخبه ای که در المپیادها شرکت می کنند، قدر استعدادهای خود را می دانند و با حضور در این رویدادها برای کشور سرمایه اجتماعی ایجاد می کنند.

نوری با بیان این که در ارتقای شاخص هایی مانند: «تولید ناخالص داخلی» و «توسعه انسانی»، نخبگان سرآمد هستند، گفت: نخبگان با ایجاد ارزش افزوده در اقتصاد، که از طریق اختراعات این افراد و راه اندازی کسب و کارها، ایجاد می شود، نقش بی‌بدیلی دارند که پایه اساسی این تحرک اقتصادی و تحرک شرکت‌های دانش بنیان، قطعاً مدارس و دانش آموزان ما هستند.

وزیر آموزش و پرورش افزود : اگر مدارس و دانش آموزان ما این زمینه را فراهم نکنند. مطمئن باشید در دانشگاه ها هیچ استادی موفق نخواهد شد که این استعدادها را شکوفا کند.

منبع: ایرنا

وزیر آموزش و پرورش: المپیادها، زمینه ساز تحقیقات بنیادی و توسعه ای هستند

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید