خبر فوری

ارائه یک پیشنهاد برای جبران افت تحصیلی در اولین سال تحصیلی در پساکرونا

هرمزبان -سمنان مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان از افت تحصیلی دانش‌آموزان در دوران کروناویروس خبر داد و گفت: اگرچه میزان افت تحصیلی در استان سمنان در مقایسه با دیگر استان‌ها کمتر بوده اما از هم‌اکنون برای جبران آثار زیان‌بار ناشی از عدم آموزش حضوری در مدارس برنامه‌ریزی شده است.

محمد دستورانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بیشترین آسیب آموزشی متوجه دانش‌آموزان پیش‌دبستانی و پایه‌های اول و دوم بوده است.
وی با اشاره به آغاز به کار یک کارگروه ملی در وزارتخانه برای کاهش آسیب‌های ناشی از کروناویروس تصریح کرد: بدون‌شک بعد از 17-18 ماه دوری دانش‌آموزان از مدرسه و آسیب‌های ناشی از کووید19،  توجه به نیازهای روحی و روانی دانش‌آموزان در دوران پساکرونایی، اولی‌تر از نیازهای آموزشی است و از همین رو این کارگروه باید توجه بیشتری به این حوزه داشته باشد.

وی با بیان اینکه آموزش مجازی در مواد درسی ساده و روان که نیازمند ارائه حضوری نیست می‌تواند همچنان ادامه یابد اضافه کرد: باید پنجره باز را به برنامه‌های آموزشی فوق‌برنامه، اردوها، بازدیدها، برخی دروس اختصاصی و…اختصاص دهیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان با اشاره به اختصاص اعتبارات مناسب به تجهیز سالن‌های ورزشی کوچک مدارس در سال‌جاری خاطرنشان کرد: خرید تجهیزات و تخصیص اعتبار به این سالن‌ها نیز در همین راستا انجام شده تا در دوران پساکرونا با ایجاد تحرکات لازم در این بخش بخشی از عقب‌افتادگی‌های ناشی از دوران کرونا جبران شود.
وی در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص جبران افت تحصیلی ایجاد شده در سال تحصیلی پیش رزو گفت: قرار است که در سال تحصیلی آینده و بویژه در پایه‌های اول و دوم که آسیب بیشتری دیدند، تا پایان مهرماه یک مروری از دروس سال قبل انجام شود تا دانش آموزان با آمادگی بیشتری وارد کلاس جدید شوند.

دستورانی ادامه داد: علاوه بر این قرار است که چنانچه نیاز باشد در طول سال تحصیلی نیز کلاس‌های جبرانی برای دانش آموزان برگزار شود.
وی با اشاره به میزان افت تحصیلی دانش آموزان افزود: ما نتایج امتحانات پایه دوازدهم را که به صورت حضوری برگزار شده را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادیم که نتایج گویای این است که در استان سمنان تنها با افت تحصیلی 6 دهم درصدی مواجه بودیم . اگرچه در امتحانات این پایه در مقایسه با سال‌های قبل از آن سطح دشواری سوولات کاهش یافته بود.

هیچ نمایش‌گری، معلم و هیچ مکانی مدرسه نمی‌شود
وی اضافه کرد: میزان قبولی خردادماه در مدارس استان سمنان در سال گذشته 91 درصد بوده که این میزان در سال‌تحصیلی اخیر با کاهش 6دهم درصدی به 90.04درصد رسید که این خود گویای این است که خانواده‌ها در استان سمنان که استانی است که از نظر سطح سواد در رتبه‌های بالای کشور قرار دارد، به آموزش دانش آموزان توجه داشته و از طرفی نیز به دلیل برخورداری از زیرساخت‌های مناسب مجازی، در این استان شاهد افت تحصیلی کمتری نسبت به دیگر استان‌ها و یا میانگین کشوری بودیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه پیش‌دبستانی‌ها و دانش آموزان ابتدایی بیشترین مشکل آموزشی را در دوران کرونا داشتند افزود: متاسفانه امسال تعداد پیش‌دبستانی‌ها در سطح استان کاهش قابل توجهی داشته است.
وی اظهار کرد: در سال تحصیلی پیش رو باید چه در قالب کلاس‌های جبرانی و فوق‌برنامه و چه به صورت تکرار دروس سال قبل در یکی دو ماه ابتدایی سال تحصیلی تا حد امکان بکوشیم که بخشی از افت تحصیلی پیش آمده را جبران کنیم.

وی با بیان اینکه کلاس مجازی بی‌تردید کیفیت کلاس حضوری را ندارد اظهار کرد: هیچ نمایش‌گری نمی‌تواند جای معلم و هیچ مکان و فضایی نمی‌تواند جای کلاس و مدرسه را برای دانش آموز پر کند.
وی با اشاره به افزایش بلایای طبیعی در دنیا گفت: مدارس در دوران کروناویروس غافلگیر شدند چرا که چنین تجربه‌ای را در گذشته نداشتند. با توجه به افزایش بلایای طبیعی و تجربیاتی نظیر کووید19 در دنیا، معلمان در آینده باید معلمان چندوجهی و انعطاف‌پذیری باشند تا در صورت وقوع حوادثی از این دست بتوانند کیفیت آموزشی را حفظ کنند.
وی از ایجاد زیرساخت‌های مجازی و از جمله سامانه شاد در آموزش و پرورش به عنوان یک تجربه گران‌سنگ‌ نام برد و گفت: باید این تجربه و دستاوردها را برای آینده حفظ کنیم.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید