خبر فوری

تاثیرگذاری سینما بر هویت اسلامی بررسی می‌شود

فرهنگسرای اندیشه جدیدترین قسمت از «رستاخیز واژه‌ها» را با بررسی تاثیرگذاری سینما بر هویت اسلامی برگزار می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای اندیشه؛ ناصر امین‌زاده، مدیر فرهنگی هنری منطقه 7 و رئیس فرهنگسرای اندیشه درباره اهمیت توجه به اندیشه اسلامی گفت: تبیین، تشریح و بیان مفاهیم مهم در مقوله اندیشه اسلامی یکی از مهمترین وظایف اندیشمندان، دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی است. اهمیت این موضوع از آن جهت است که در دهه‌های اخیر با نفوذ اندیشه غربی در بسیاری از جریانات فرهنگی، روح ایرانی اسلامی از آن دور شده و همین موضوع سبب ناخوانایی آنها با جامعه و مردم مسلمان ایران شده است.

وی با اشاره به تاثیر متقابل اسلام و هنر بر یکدیگر بیان داشت: از جمله موضوعات مهم در اندیشه اسلامی که کمتر مورد توجه قرار گرفته است، تاثیر متقابل اسلام و هنر بر یکدیگر است. باید دقت داشت که هنر جایگاه بسیار بالایی در تمدن اسلامی داشته و دارد، علاوه بر این، خود هنر مقوله‌‌ای دینی و متعالی است که با روح انسان سر و کار داشته و دلیل تاثیرگذاری عمیق آن بر مخاطب همین موضوع است.

امین‌زاده تاکید کرد: ورود اسلام به ایران و تاثیرپذیری هنر در ابعاد مختلف از آن، سبب پیوند عمیق این دو مقوله شده است. درهم‌تنیدگی هنرهایی مثل معماری،‌ شعر و ادب، خوشنویسی، تذهیب، نگارگری، نقاشی، موسیقی آیینی و نواحی، صنایع دستی و … با اسلام سبب غنای آنها شده و در نقطه مقابل، ابزار هنر کمک کرده است تا بسیاری از موضوعات بنیادین و اساسی در اسلام در قالب نرم هنری به جامعه ارائه شود. برای مثال، خوشنویسی، هنری است که به اعتبار کلام قرآن رنگ می‌گیرد و از دیرباز با ادبیات و قرآن و مسلمانان پیوندی جدانشدنی داشته است. هم‌چنین سینما می‌تواند ابزاری کاربردی برای فرهنگ‌سازی و تروبج معارف مترقی دینی باشد.

رئیس فرهنگسرای اندیشه بیان داشت: مفهوم هنر در تمدن اسلامی دارای ابهام‌ها و ایهام‌هایی از گذشته تا به امروز بوده است. از این روی لازم است تا مروری تاریخچه‌ای، مدون و شفاف از هنر اسلامی صورت گرفته و تحلیل‌گران، ابعاد مختلف آن را به خوبی ارزیابی کنند. نباید فراموش کنیم که مسلمانان همواره از ابزارهای فرهنگی استفاده ‌کرده‌اند که پراکندگی آثار هنری در کشورهای مسلمان‌نشین دلیل بر همین ادعا است. از این نظر، هنر اسلامی از نظر فرم و محتوا دارای غنای بسیار خوبی است.

امین‌زاده درباره تاثیر هنر و انقلاب اسلامی بر یکدیگر گفت: پیروزی انقلاب اسلامی فصل جدیدی از اتفاقات فرهنگی و هنری را در کشورمان رقم زد. تاثیرگذاری هنر بر موضوعات مهمی از جمله پیروزی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و … و در نقطه مقابل تاثیرپذیری آن از مفاهیم انقلابی و ارزشی سوژه‌های بسیار خوب و نابی را در اختیار قرار داده است که در قالب برنامه «رستاخیز واژه‌ها» مورد بررسی قرار می‌گیرد.

او از برگزاری ویژه برنامه «رستاخیز واژه‌ها» خبر داد و گفت: فرهنگسرای اندیشه با همکاری و مشارکت گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ویژه برنامه‌ «رستاخیز واژه‌ها» را از سال گذشته طراحی و اجرا کرده است تا اثر متقابل هنر و اسلام بر یکدیگر را از منظر اساتید برجسته هر رشته هنری مورد نقد و بررسی قرار دهد. این برنامه ضمن بررسی کارنامه 4 دهه‌ای هنر انقلاب اسلامی تلاش می‌کند تا خدمات متقابل هنر و انقلاب اسلامی را مورد واکاوی قرار دهد.

وی بیان داشت: 5 قسمت از این برنامه سال گذشته برگزار شد که در آنها محورهای مهمی نظیر اثر شعر و انقلاب اسلامی، خدمات متقابل ادبیات و انقلاب اسلامی، خوشنویسی و هویت اسلامی، معماری و … مورد بررسی قرار گرفت. اکنون قسمت‌های جدیدی از «رستاخیز واژه‌ها» با طرح موضوعات روز در فرهنگسرای اندیشه ادامه پیدا می‌کند.

رئیس فرهنگسرای اندیشه درباره جدیدترین قسمت از رستاخیز واژه‌ها گفت: جدیدترین قسمت از رستاخیز واژه‌ها با موضوع خدمات متقابل سینما و فرهنگ و هویت در فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود. در این نشست که به صورت برنامه ویدئویی در فضای مجازی منتشر می‌شود، بهروز فرنو، محقق و پژوهشگر حوزه سینما و سید مصطفی رضایی، استاد دانشگاه به نقد و بررسی ارتباط سینما با فرهنگ و هویت اسلامی می‌پردازند.

بر اساس این گزارش، این برنامه روز سه‌شنبه 15 تیرماه با اجرای محمدحسن شاهنگی در فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود. این برنامه دو اجرای دیگر در تابستان خواهد داشت.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید