خبر فوری

فیلمسازی پیرامون افرادی چون شهید صدوقی دشوار است

کارگردان مستند «محرمان محراب» گفت: وقتی برای فیلم آیت‌الله مصباح مساعدت لازم صورت نمی‌گیرد، ببینید پیرامون آیت‌الله صدوقی و آیت‌الله اشرفی چه دشورای‌هایی وجود دارد!

یزدان پرونده؛ مستند‌ساز در گفت‌و‌گو با ایکنا، فیلمسازی درباره شهدای محراب را جز ضروریات دانست و اظهار کرد: مجموعه چهار قسمتی «محرمان محراب»، کاری درباره شهدای محراب است که من یکی از قسمت‌های آن را ساخته‌ام. در این مجموعه بخشی از زندگی بزرگانی چون آیت‌الله عبدالحسین دستغیب، آیت‌الله محمد صدوقی، آیت‌الله مدنی تبریزی و آیت‌الله عطاالله اشرفی اصفهانی مدنظر قرار می‌گیرد. تهیه‌کنندگی این کار را سید مصطفی سیادت بر عهده داشته و من در این مجموعه زندگی شهید اشرفی را جلوی دوربین بردم که سه ماه پژوهش برای آن صرف شد.

وی افزود: کاری که قرار است درباره شهدای محراب ساخته شود حتماً باید از ظرفیت‌های بالای علمی بهره برده باشد، والا تنها فیلم گرفتن، کاری چندان سختی نیست. نکته دیگر اینکه وقتی قرار است درباره بزرگانی چون آیت‌الله صدوقی و آیت‌الله اشرفی فیلم بسازیم باید دقت کامل را انجام دهیم، چون کمی اشتباه ممکن است تبعات بسیاری بدی به همراه داشته باشد.

این فیلمساز در پاسخ به این سوال که چرا آثار مرتبط با شهدای محراب تنها شکل مستند دارد و سینمای داستانی نسبت به این حوزه کم توجه هستند؟ بیان کرد: زندگی آیت‌الله اشرفی و آیت‌الله صدوقی و دیگر شهدای محراب به شدت دراماتیک است، برای همین تلاش کردم فیلمنامه‌ای داستانی در این حوزه تولید کنم اما به دلیل اینکه حیطه تخصصی من مستند است، ترجیح دادم تمرکز را در حوزه‌ای که آگاهی دارم، متمرکز کنم.

کم‌کاری نهادهای انقلابی

این کارگردان اضافه کرد: درباره کم‌کاری سینمای داستانی در پرداختن به شهدای محراب یک نکته را می‌توان مدنظر قرار داد، آنهم اینکه متاسفانه دغدغه لازم در این حوزه وجود ندارد، والا کتاب‌های بسیاری در این رابطه چاپ شده‌اند که شهدای محراب را محور قرار داد‌ه‌اند و فیلمساز قادر است از آن به عنوان یک منبع اطلاعاتی بهره برد. لازم به ذکر است تمامی اشکال را من در عملکرد هنرمندان نمی‌بینیم، چون نهادهایی که عنوان ارزشی و انقلابی دارند هم در این زمینه مقصر هستند.

این مستندساز با تاکید بر اینکه نهادهای فرهنگی – انقلابی، وظیفه‌شان تولید اثر در حوزه انقلاب است، گفت: باید دید چرا آنها تا به این اندازه کم کار هستند؟ آیا آنها بخش‌های مهمتری را مد نظر دارند که چنین به این عرصه بی‌توجهی نشان می‌دهند؟

سفارش‌سازی به ذات امری نامطلوب نیست

پرونده درباره سفارش‌سازی و مزایای آن چنین توضیح داد: این را بارها شنیده‌ایم که کارهای سفارشی آثار باکیفیتی نیستند! این امر به هیچ وجه صحت ندارد. گواه این گفته نیز بسیاری از آثار شاخص سینمای جهان هستند که بر اساس سفارش شکل گرفته‌اند. در ساخت مستند و سینمای داستانی، گام اول تامین سرمایه است. این امر هم توسط سفارش شکل می‌گیرد، ولی آنچه کیفیت را شکل می‌دهد تخصص و تحقیقی است که پشت هر کار نمایشی وجود دارد.

این مستندساز تاکید کرد: تنگ‌نظری‌ها تنها به شهدای محراب ختم نمی‌شود، بلکه درباره دیگر شخصیت‌های انقلاب هم چنین مشکلاتی وجود دارد. برای مثال چندی پیش من درصدد ساخت کاری درباره آیت‌الله مصباح بودم که بنا به دلایلی این امر ممکن نشد. این امر نشان می‌دهد وقتی برای فیلم آقای مصباح مساعدت لازم صورت نمی‌گیرد، پیرامون شخصیت‌هایی چون آیت‌الله صدوقی و آیت‌الله اشرفی چه دشورای‌هایی  وجود دارد!

این کارگردان درباره الزام فیلمسازی درباره آیت‌الله صدوقی بیان کرد: پرداختن به شخصیت‌های انقلابی یک از توجهات ویژه سینما در هر کشوری است، پس چرا وقتی قرار است درباره بزرگان انقلاب فیلمسازی شود به دنبال دلیل آن هستیم. امثال آیت‌الله صدوقی انسان‌های وارسته‌ای بودند که تمام زندگیشان صرف خدمت به انسان‌ها کردند، پس چرا نباید از وجود این افراد برای جذب جوانان بهره برد.

‌این کارگردان تاکید کرد: تصویرگری از شهدای محراب به جهانیان نشان خواهد داد که ایران بزرگترین قربانی ترور است، والا چگونه می‌شود بزرگانی چون آیت‌الله صدوقی و آیت‌الله اشرفی که سنی از آنها گذشته را شهید کرد. این امر همچنین بار دیگر چهره کریه منافقان را برای جهانیان آشکار خواهد کرد، والا مردم کشورمان سال‌هاست به این امر پی برده‌اند.

وی در انتها تاکید کرد: تصویرگری از زندگی این بزرگان تنها نباید به کارهایی خلاصه شود که مخاطبان آن بزرگسالان هستند، بلکه معتقدم در زمینه انیمشن هم می‌شود کارهای بسیار خوبی تولید کرد تا بچه‌ها نیز با علمای مطرح کشورشان آشنا باشند، البته حتما زبانی که برای گویش مطالب در نظر گرفته می‌شود باید ظرفت‌ها خاص خود را رعایت کند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید