خبر فوری

قشم ۲ برابر مصرف خود برق تولید می‌کند

قشم- هرمزبان – مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: در جزیره قشم ۲ برابر پیک مصرف، برق تولید و مازاد تولید به شبکه برق سراسری وارد می‌شود.

علی درویش پور روز شنبه در جلسه دیدار اعضای کمیسیون انرژی از قشم افزود: در حوزه تولید آب نیز اقدامات مناسبی انجام شده است اما مشکلاتی در این زمینه وجود دارد.

وی ادامه داد: بنا بر تفاهم انجام شده، تولید آب و خرید آن از سرمایه‌گذاران بر عهده سازمان آب و فاضلاب استان است و خط انتقال را سازمان منطقه آزاد قشم ایجاد کند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم اظهار کرد: هم‌اکنون در برخی روستاهای قشم این مشکل رفع نشده و سازمان منطقه آزاد به دنبال تامین آب مناطق روستایی است.

گاز مورد نیاز واحدهای نفت و انرژی در قشم تامین شده است

درویش‌پور افزود: ۳۵ میلیون مترمکعب گاز از طریق خط هفت سراسری به وسیله خط لوله ۳۰ اینچی از بندرعباس به جزیره قشم انتقال می‌یابد.

وی ادامه داد: این امر با هدف تامین سوخت و مواد اولیه واحدهای حوزه نفت و انرژی و همچنین خوراک واحدهای پتروشیمی منطقه آزاد قشم انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: با تامین گاز مورد نیاز این جزیره، نیروگاه برق ۵۰۰ مگاواتی نیز با ظرفیت کامل به مدار وارد می‌شود و از همه توان خود برای تولید برق استفاده می‌کند.

پنج مجوز برای صنایع سنگین در قشم صادر شده است

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: پنج مجوز برای صنایع سنگین در قشم صادر شده که با هفت میلیارد دلار سرمایه‌گذاری، اجرایی می‌شود.

 وی افزود: یکی از آن‌ها توسط سرمایه‌گذار خارجی انجام می‌شود.بقیه سرمایه‌گذاران ایرانی هستند و به زودی جزیره قشم با وجود این سرمایه‌گذاری‌ها متحول می‌شود.

درویش‌پور ادامه داد: این طرح‌ها با اعتبار بالغ بر هفت میلیارد دلار در قشم به ثمر می‌نشیند.

وی شهر فرودگاهی قشم را یکی از این طرح‌ها برشمرد و تصریح کرد: طرح جامع خلیج فارس با هدف پیوستن جزیره قشم به سرزمین اصلی در مرحله آغاز است که با اجرای آن و ساخت پل خلیج فارس،  قشم به راه‌آهن و راه‌های کشور متصل می‌شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم اظهار کرد: ۲ مجتمع پتروشیمی نیز در آینده نزدیک در قشم ساخته می‌شود.

معافیت مالیاتی، مشوق سرمایه‌گذاران است

وی معافیت مالیاتی در سایر کشورها را طولانی مدت توصیف کرد و گفت: ماموریت‌هایی که برای مناطق آزاد در نظر گرفته شده نیازمند مزیت و مشوق است و با برداشتن معافیت مالیاتی در این مناطق، سرمایه‌گذاران با مشکل مواجه می‌شوند.

درویش‌پور ثبت سفارش برای تجارت را از جمله مشکلات منطقه آزاد قشم برشمرد و افزود: این مساله شرایط مناطق آزاد را با سرزمین اصلی یکسان کرده است.

وی در پایان تصریح کرد: با کمک قوانین آسان در حوزه تجارت و فعالیت اقتصادی در مجلس، باید انگیزه حضور سرمایه‌گذار را تقویت کرد.

اعضای کمیسیون انرژی مجلس در سفری ۲ روزه به جزیره قشم از نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی برق غدیر، شرکت نفت فلات قاره و پالایشگاه هنگام بازدید کردند.

جزیره قشم با مساحت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر در سال‌های ۱۳۶۹ و ۱۳۷۰ با تصمیم دولت به ۲ بخش منطقه آزاد با مساحت ۳۰۰ کیلومتر و منطقه ویژه اقتصادی با مساحت یکهزار و ۲۰۰ کیلومتر تقسیم شد.

پیوند اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی، انتقال تکنولوژی پیشرفته به منطقه، جذب سرمایه‌های خارجی، تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص و افزایش صادرات و کسب در آمدهای ارزی از جمله هدف‌های ایجاد منطقه آزاد قشم است.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات سواحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

منبع: ایرنا

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید