خبر فوری

نقش «معلم» با توسعه فضای مجازی، برجسته‌تر شد

تهران-هرمزبان – وزیر آموزش و پرورش در گفت و با اعضای ستاد بزرگداشت مقام معلم و جمعی از معلمان کشور گفت:‌ آموزش‌های دوران کرونا، نقش معلمان را برجسته‌تر و سرمایه اجتماعی آنان را بیشتر کرد.

محسن حاجی میرزایی روز شنبه در این گفت‌ و گو که به‌صورت ویدئو اجلاس و در بستر شبکه شاد برگزار شد، اظهار کرد: سال تحصیلی جاری، سالی خاص و ویژه بود، همه روش‌های گذشته از کار افتاد و معلمان سالی سخت و پیچیده‌ را پشت سر گذاشتند. در مسیرهای مبهم نمی‌توان سریع گام برداشت، در شرایطی که فشارهای روانی روی جامعه دانش‌آموزی و خانواده‌ها است و شرایط اقتصادی نامطلوب و تنگناها وجود دارند، شرایط کار کردن، بسیار دشوار است.

عضو کابینه تدبیر و امید ادامه داد:‌ «معلم» مسئول آموزش دانش آموزان است، در دوران کرونا نه‌تنها کار معلمان کاهش نیافت، بلکه کار آنان سخت‌تر و پیچیده‌تر شد، زیرا دانش آموزان در سطح جامعه پراکنده شدند.

حاجی میرزایی گفت: همکاران ستادی ما نیز از آغاز شیوع کرونا، روزانه بیش از 12 ساعت فعالیت می‌کردند و تعطیلات خود را منتفی کردند و تمام‌وقت خود را صرف مدیریت شرایط ناخواسته جدید کردند.

وی کارنامه معلمان در دوران کرونایی را کارنامه‌ای درخشان دانست و اذعان کرد: معلمانی که غیرت نشان دادند و پرتلاش ظاهر شدند شایسته تقدیر هستند.

وزیر آموزش و پرورش با برشمردن مصداق‌هایی از ایثارگری‌های معلمان، تصریح کرد: این دوره موجب افزایش سرمایه اجتماعی معلمان شد، زیرا خانواده‌ها به کمک معلمان آمدند و شرایط سخت و پیچیده آموزش دانش آموزان را مشاهده کردند و به‌سختی کار معلمان واقف شدند.

حاجی میرزایی خاطر نشان کرد: در ابتدای شیوع کرونا مسئولان بهداشتی دنیا معتقد بودند، مدرسه اولین مکانی است که باید تعطیل و آخرین جایی است که باید بازگشایی شود و همین کار نیز انجام شد؛ اما یک سال کرونا نشان داد که معلم و مدرسه جایگزین ندارد و این دستاورد مهمی است، هرچند با ورود فناوری‌های نوین، بسیاری از مشاغل از بین می‌رود اما فناوری، نه‌تنها نتوانست جایگزین معلم و مدرسه شود، بلکه نقش معلم را برجسته‌تر کرد.

وی اضافه کرد: گزارش خروجی اجلاس وزرای آموزش‌وپرورش جهان، حاکی از این بود که مدرسه و معلم جایگزین ندارد و هیچ صفحه‌نمایشی نمی‌تواند جایگزین معلم شود که این موضوع دستاورد مهمی است. البته در ابتدای آموزش‌های مجازی زمزمه‌هایی مبنی بر عدم نیاز به آموزش‌های حضوری به وجود آمد، اما به‌تدریج این باور جهانی شکل گرفت که هر تحولی پیش بیاید، مدرسه و معلم در جایگاه خود قرار دارند.

وزیر آموزش‌و پرورش همچنین گفت: در تبدیل وضعیت معلمان، بیش از یک‌صد هزار نفر از افرادی که در گذشته با ما همکاری کردند، از بلاتکلیفی خارج شدند.به‌زودی مربیان قرآنی و آموزش‌دهندگان طرح امین نیز  تعیین تکلیف می‌شوند.

عضو کابینه تدبیر و امید از اصلاح مبادی ورود نیرو به آموزش‌وپرورش خبر داد و افزود: برای قدردانی از معلمانی که صلاحیت‌های خود را ارتقا می‌دهند، «لایحه رتبه‌بندی» را تنظیم کردیم و اکنون برای تصویب آن با مجلس شورای اسلامی در تعامل هستیم. اعتبار این لایحه تأمین ‌شده و هر زمان مصوب شود، از اول فروردین‌ماه اجرایی خواهد شد، البته رتبه‌بندی یک مکانیزم عمومی نیست و شامل همه افراد نمی‌شود، بلکه شامل افرادی می‌شود که در تلاش برای کسب رتبه‌های بالاتر هستند و شایستگی‌های خودشان را آشکار می‌کنند.

حاجی میرزایی در پایان گفت: می‌خواهیم «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» را اجرایی کنیم تا جامعه بداند چه تحولی در آموزش‌وپرورش انجام می‌شود. 

منبع: ایرنا

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید