خبر فوری

حرکت امید آفرین با ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی در هرمزگان

هرمزبان -یکی از اولویت های اصلی دولت در حوزه مسکن، توجه به تامین این نیاز برای اقشار کم درآمد جامعه بوده که این مقوله در هرمزگان با آغاز ساخت۱۰ هزار واحد مسکونی در روزهای اخیر حرکت امید آفرین محسوب می شود.

توسعه حریم شهرها با تامین زمین و مشارکت توسعه گران بخش خصوصی و با لحاظ همه استانداردها، از راهبردهای دولت در تامین مسکن ارزان قیمت برای گروه های کم درآمد جامعه است که که این حرکت در هرمزگان درقالب طرح سرمایه گذاری کلان و اسکان برای قشرهای کم درآمد با شروع ساخت ۱۰هزار مسکونی در این استان و با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز شده است.

ناگفته نماند پیش از این نیز عملیات اجرایی ساخت سه هزار واحد مسکونی برای اقشار آسیب پذیر زمستان پارسال و با حضور معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه بودجه در شرق هرمزگان و همچنین عملیات اجرایی چهارهزار و ۹۳۲ واحد مسکن در این استان در قالب طرح اقدام ملی به صورت ویدیو کنفرانسی با حضور حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان آبان ماه سال گذشته آغاز شده بود.

آغاز ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی در هرمزگان

ساخت مسکن توسط دولت از مهمترین ابزار برای کاهش و یا کنترل قیمتها در این حوزه است و در همین راستا نیز دولت دکتر روحانی در سالهای اخیر گام های اساسی در این مسیر برداشته و مقرر کرده که با تامین زمین و آزاد سازی زمین‌های مازاد دولتی و مشارکت توسعه گران و فعال کردن بخش خصوصی گام‌های مهمی در رونق و توسعه بازار مسکن برداشته شود.

واقعیت این است که سهم استان هرمزگان در نتیجه بخشی طرح های حوزه مسکن بسیار پررنگ بوده و امروز گام های خوبی در این استان جهت توسعه ساخت و ساز برداشته شده است.

عملیات اجرایی بزرگترین پروژه تولید و عرضه مسکن کشور در قالب احداث ۱۰ هزار واحد مسکونی با حضور وزیر راه و شهرسازی روز چهارشنبه هشتم اردیبهشت ماه در هرمزگان آغاز شد که به طور یقین این اقدام تاثیر بسزایی در کنترل بازار مسکن و کمک به خانه دار شدن گروه های کم برخوردار جامعه خواهد داشت.

هر واحد مسکن این طرح ملی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر مساحت خواهد داشت و در مدت ۴۸ ماه احداث می‌شوند و در ۶۰۵ بلوک ساختمانی طراحی شده‌اندواین طرح بزرگ با سرمایه‌گذاری افزون ‌بر ۷۰ هزار میلیارد ریال روبه‌روی مجتمع بانکداران بندرعباس اجرا می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی چهارشنبه هشتم اردیبهشت ماه در آیین آغاز عملیات اجرایی بزرگترین طرح تولید مسکن در کشور  در بندرعباس گفت: همه نیازهای زندگی در این طرح دیده شده تا مردم زندگی شاد و مفرحی در آن داشته باشند.

محمد اسلامی اضافه کرد: امروز در ماه مبارک رمضان و همزمان با میلاد فرخنده امام حسن مجتبی (ع)، در شهر بندرعباس یکی از الگوهای برنامه‌ریزی شده برای گسترش تولید و عرضه مسکن در کشور را آغاز کردیم.

وی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی در پیشبرد برنامه‌های دولت و در راستای تاکیدهای مقام معظم رهبری که تولید مسکن را یکی از محورهای اساسی برای تحرک بخشیدن به اقتصاد کشور قلمداد کردند، امروز در سه محور شاهد ساخت بیش از ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور به شکل فعال هستیم و به این ترتیب کشور به کارگاه خانه‌سازی تبدیل شده است.

ثبت نام ۳۰ هزار نفر از مردم هرمزگان در طرح اقدام ملی مسکن

یکی از مهمترین اقدام های دولت تدبیر و امید در جهت خانه دار شدن مردم به ویژه گروه های کم درآمد، طرح اقدام ملی مسکن است که به گفته کارشناسان اقتصادی ، این طرح قدمی مقتدرانه از سوی دولت دوازدهم برای شکستن حباب قیمت خانه و مجبور کردن بخش خصوصی به عرضه آن با سود منطقی و منصفانه است.

به گفته کارشناسان در طرح اقدام ملی مسکن، مردم با قیمت تمام شده و بدون سود صاحبخانه می شوند و فروشندگان و سازندگان مسکن در بخش غیر دولتی هم ناچار به کاهش قیمت خواهند شد.

دولت در این طرح با استفاده از سهم آورده مردم و تسهیلات بانکی خانه سازی کرده و آن را با هزینه تمام شده و بدون سود، به آنان واگذار می کند لذا میزان وام پیش بینی شده برای متقاضیان در این طرح حداقل یک میلیارد ریال و محل اجرای آن در بندرعباس شهرک پیامبر اعظم(ص) است.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص اقدام ملی مسکن گفت: این طرح که در آن ثبت‌نام گسترده از مردم انجام گرفت، متقاضیان واجد شرایط شناسایی و برای واجدین زمین تعیین و اختصاص داده شد که در این زمینه فرآیند اخذ مجوز، افتتاح حساب در بانک و تخصیص تسهیلات بانکی برای این افراد انجام گرفت.

اسلامی افزود: در همین راستا حدود ۳۰ هزار ثبت‌نامی در هرمزگان وجود داشت که از این میزان با پالایشی که انجام گرفت، واجدین شرایط شناسایی شده ۸ هزار نفر اعلام شدند.

وی خاطرنشان کرد: از شمار واجدان شرایط تعداد ۴ هزار نفر از مردم استان مبلغ مورد نظر را واریز کردند و به محض واریز همه آن‌ها به پروژه‌ها متصل شدند.

سرمایه گذاری برای تولید مسکن اثربخش ترین جریان تولید این حوزه است

دولت سیاست هایی را برای خانه دار شدن مردم اجرا کرده و در این راستا تولید مسکن به جریان پایدار تبدیل شده و به گفته مسوولان وزارت راه و شهرسازی سرمایه گذاری در این بخش به عنوان مهم‌ترین، کارآمدترین و اثربخش‌ترین جریان تولید شناخته می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی در سفر اخیر خود به استان هرمزگان و در مراسم آغاز ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی گفت:روش احداث این واحدها نوعی از روش تولید مسکن است که با سرمایه گذاری انجام می‌شود و این نوع مهمترین، کارآمدترین و اثر بخش ترین روش برای تولید مسکن محسوب می‌شود.

اسلامی اظهار داشت: این نوع دارای اثرهای اقتصادی و اجتماعی بوده که می‌تواند مردم و ظرفیت‌های مالی و تقاضاهای آنان را با طرح‌های فعال تولید و عرضه مسکن را هم راستا کند و با استمرار تولید اشتغال پایدار خواهد شد.

وی افزود: با این شیوه و با استمرار تولید مسکن به این شکل، اشتغال پایدار شده و می‌تواند به سهم خود در التهاباتی که در باز اتفاق می‌افتد و در بحث مدیریت نقدینگی در بازار و کشور نقش ایفا کند.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: امروز افزون‌ بر ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور درحال احداث است و ایران تبدیل به کارگاه خانه سازی شده است.

اشتغال ۲۴ هزار نفری با اجرای طرح احداث ۱۰ هزار واحد مسکونی

بحث اشتغالزایی یکی از مسائل مهم و دغدغه مسوولان است و یکی از صنایعی که می تواند در توسعه اقتصادی و رفع بیکاری و ایجاد اشتغال موثر باشد، حوزه ساخت و ساز و تولید مسکن است.

با توجه به آغاز عملیات احداث ۱۰ هزار واحد مسکونی در هرمزگان ، زمینه اشتغال ۲۴ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این بخش فراهم شده است که به طور یقین نقش بسزایی در بهبود شرایط اقتصادی این استان خواهد داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در مراسم آغاز عملیات احداث این واحدهای مسکونی گفت: از سال ۹۸ که ۱۴۵ هزار واحد از تعهد ۴۰۰ هزار واحدی اقدام ملی را بر عهده شرکت بازآفرینی شهری قرار دادند برنامه های اجرایی آغاز شده است.

مهدی عبوری اظهار داشت: ۱۰۰ هزار واحد از این واحدها به صورت خود مالکی است که عملیات ۴۰ هزار واحد آن آغاز شده و تا پایان شهریور ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: بقیه واحدها در انتشار تخصیص اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه قرار داد که طی تفاهمنامه‌ای که با بانک مسکن داریم ادامه یابد.

این مقام مسوول اضافه کرد: ۴۵ هزار واحد نیز در زمین‌های ملکی شرکت بازآفرینی شهری ایران بوده که ۱۰ هزار واحد آن امروز به عنوان بزرگترین طرح تولید مسکن کشور و جزیی از این طرح است.

عبوری بیان داشت: در آستانه فرا رسیدن روز ملی خلیج فارس، بزرگترین طرح تولید و عرضه مسکن در شهر بندرعباس در زمینی افزون بر سه و نیم میلیون متر مربع در محدوده قانونی شهر با ظرفیت ۱۰ هزار واحد مسکن و تامین همه خدمات زیربنایی و روبنایی آغاز شده است.

وی ابراز داشت: روز گذشته قرارداد تامین مالی سه هزار میلیارد تومانی برای اجرای این طرح امضا شد و بخشی از تامین مالی تولید مسکن را اتاق تعاون برعهده گرفت و امروز تفاهم نامه این طرح بزرگ به امضا رسید.

عبوری خاطرنشان کرد: تمام مراحل اجرایی این طرح از قرارداد، ابلاغ آن، تامین مالی، مشارکت بانک و پیش پروانه انجام شده است و با توجه به اعلام دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با آغاز این طرح ۱۴ هزار نفر به صورت مستقیم و ۱۰ هزار نفر به صورت غیر مستقیم مشغول به کار می‌شوند.

تحویل بخش اعظم واحدهای مسکن مهر در هرمزگان

استاندار هرمزگان نیز در مراسم آغاز عملیات احداث ۱۰ هزار واحد مسکونی در بندرعباس با اشاره به توسعه ساخت مسکن در این استان به ویژه در سالهای فعالیت دولت تدبیر و امید گفت: حدود ۳۳ هزار واحد از ۳۸ هزار واحد مسکن مهر تحویل شده و در این سال ها نیز به طور میانگین ۲ هزار واحد بهره برداری شده است و امید می رود تا پایان سال نیز واحدهای باقی مانده افتتاح شوند

فریدون همتی بیان داشت: هم زمان با احداث ۱۰هزار واحد مسکونی در بندرعباس، عملیات اجرایی دو هزار و ۵۰۰ واحد مسکن ملی نیز در استان آغاز شده است.

وی خاطرنشان کرد: آبان ماه پارسال نیز در راستای کاهش قیمت مسکن و شکسته شدن حباب آن عملیات اجرایی چهارهزار و ۹۳۲ واحد مسکن در هرمزگان در قالب طرح اقدام ملی به صورت ویدیو کنفرانسی با حضور حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان آغاز شد.

به گفته همتی تا افق سال ۱۴۰۵ با در نظر گرفتن نرخ رشد جمعیت و در راستای تعادل بخشی عرضه و تقاضای مسکن باید سالیانه ۱۰ هزار واحد مسکونی در استان احداث شود.

وی خاطرنشان کرد: از این تعداد باید سالیانه هزار واحد مسکونی برای دهک های اول تا سوم با مشارکت و کمک نهادهای حمایتی، خیران و دولت احداث شود.

استاندار هرمزگان بیان داشت: تولید مسکن برای دهک های چهارم تا هشتم نیز هر سال چهار هزار و ۷۰۰ واحد و برای دهک‌های هشتم تا دهم نیز سالیانه چهار هرار و ۳۰۰  واحد طبق مطالعه صورت گرفته، خواهد بود.

افزایش ظرفیت زیرساخت های ملی در هرمزگان

استان هرمزگان در جنوب ایران با توجه به اتصال آن به آب های آزاد و قرار گیریش در منطقه استراتژیک تنگه هرمز و همچنین داشتن بزرگترین بندر کانتینری کشور، یکی از مهمترین و راهبردی ترین استان های کشور است که همواره مورد توجه ویژه برنامه ریزان نظام قرار داشته و دارد و امروز نیز افزایش ظرفیت زیرساخت های ملی در این استان از برنامه های وزارت راه و شهرسازی است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: یکی از مهمترین اولویت های این وزارتخانه، بحث محرومیت‌زدایی و همچنین توسعه و افزایش ظرفیت‌ زیرساخت‌های ملی در اقصی نقاط کشور از جمله منطقه مهم و راهبردی هرمزگان است.

اسلامی بیان داشت: در راستای تحقق این هدف نیز ، اولویت پروژه‌هایی هستند که در مقیاس ملی بتوانند تاثیرگذار بوده و در شکوفایی اقتصادی و اجتماعی کشور نقش داشته باشند..

وی با اشاره به افزایش زیرساخت‌های حمل و نقلی در بندر شهید رجایی در استان هرمزگان ، افزود: به امید خداوند بخش‌های مهمی از فاز سوم این بندر تا قبل از پایان خدمت این دولت افتتاح خواهند شد.

اسلامی ادامه داد: در این زمینه یک فرصت جدیدی را برای توسعه استان در سواحل مکران دنبال می‌کنیم که یکی از آرزوهای دیرینه در کشور بوده است و آن اینکه به عنوان یک راهبرد بتوانیم صادرات نفت را خارج از تنگه هرمز داشته باشیم و در این خصوص پیگیری‌های ویژه‌ای را در سواحل مکران داشته‌ایم. 

این مقام مسوول تصریح کرد: در این طرح جاسک قطب مهم صنعتی و اقتصادی کشور خواهد شد و می‌خواهیم این اتفاق را در سواحل مکران با محوریت وزارت نفت محقق کنیم که این پروژه در آستانه اتمام قرار دارد و با بهره‌برداری از آن شاهد یکی از رخدادهای بزرگ راهبردی ملی کشور در بحث توسعه سواحل مکران خواهیم بود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: به این ترتیب به دنبال توسعه ظرفیت‌های سکونتگاهی به ویژه در شهرهای فاخر هستیم تا بتواند جایگاه و منزلت مردم عزیز ایران را خوب حفظ کرده و ارتقا دهد.

وی خاطرنشان کرد: اتفاقی که در همین منطقه مسکونی و پروژه عظیم و فاخر که امروز از آن بازدید داشتیم، رخ خواهد داد که در آن تمام نیازمندی‌های سکونت و فعالیت‌های مرتبط همه یکجا دیده شده به نحوی که مردم بتوانند یک محیط مفرح برای زندگی داشته باشند.

اسلامی تصریح کرد: این الگو را در سطح کشور و با برنامه‌ای که پایه‌ریزی شده در شهرهای گوناگون گسترش خواهیم داد تا این پروژه‌ها همه در مدار قرار گرفته و آیندگان از نتایج آن بهره‌مند شوند.

هرچند هنوز برخی واحدهای مسکونی درقالب مسکن مهردرهرمزگان به نتیجه نرسیده ولی نظر می رسد با ساخت ۱۰هزار مسکن جدید در استان و اجرای طرحهای کنترلی مسکن این می رود که بسیاری از خانوارها صاحب مسکن شوند و از اجاره نشینی رهایی پیدا کنند.

منبع: ایرنا

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید