خبر فوری

معرفی حدیث کساء به کودکان در قالب کتاب

نویسنده کتاب «پنج نور آسمانی» با اشاره به مراحل نگارش تا انتشار اثر خود، اظهار کرد: تیم ما یک هدف داشت و آن هم معرفی حدیث شریف کسا به نسل فعلی و اقشار مختلف جامعه بود؛ همچنین نیت داشتیم تا سبک زندگی اسلامی نابی را که در این حدیث مستتر است، به خانواده ایرانی معرفی کنیم.

نفیسه خانی، نویسنده کتاب «پنج نور آسمانی» که به تازگی از سوی انتشارات طحان منتشر شده است، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره این کتاب و اهداف نگارش آن پرداخت و گفت: بیست و چهارم ذی الحجه مصادف با ۲۴ مردادماه ۱۳۹۹ هم زمان با روز نزول آیه تطهیر، یک پیام با صحبت حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان درباره فضیلت حدیث کساء و اینکه باید حدیث را برای کودکان‌کودکانه بیان کرد، از طرف یکی از دوستان برای من آمد و انگیزه‌ای شد که روی حدیث کساء کار کنم و داستانی برای کودکان بنویسم. شب اول محرم با یکی از دوستان، طرح موضوع کردم و با راه‌اندازی گروهی مجازی، دست به کار شدیم.

وی ادامه داد: در ابتدا جستجوهایی انجام دادیم تا ببینیم مشابه این کار؛ یعنی داستان‌نویسی برای کودکان، کاری انجام شده است یا نه؟ اگر انجام شده، چه سبک و سیاقی دارد و اگر انجام نشده، توسل کنیم تا این خلاء به برکت نگاه اهل بیت(ع) پرشود. متأسفانه نتایج جست‌و‌جوهای ما حاکی از نبود هرگونه محتوای آموزشی، سرگرمی و … برای کودکان بود و هیچ کتاب پازل، بازی و … در بازار پیدا نکردیم. من که طبق روال همیشگی خود برای خرید کتب داستانی و آموزشی فرزندم و  در فواصل زمانی متعددی به باغ کتاب می‌رفتم، این بار به نیت یافتن محتوایی حول محور حدیث کساء به این مکان مراجعه کردم. در آنجا پس از جست و جو، فقط یک کتاب پیرامون حدیث کساء یافتم که متأسفانه همین یک حرکت موثر نیز در بازار موجود نبود.

خانی اظهار کرد: همین مورد، انگیزه ما را تقویت کرد تا گامی مؤثر در راستای تولید محتوا برداریم. الحمدلله شب اول محرم برای نوشتن داستان با منبع مفاتیح شیخ عباس قمی اقدام کردیم و تقریباً تا بیستم ماه صفر، تولید محتوا به اتمام رسید. وقتی که محتوای نوشتاری تکمیل شد، با ارسال آن به چند نفر از دوستان و آشنایانی که در رشته علوم قرآن و حدیث یا تربیت کودک تحصیل کرده بودند، منتظر دریافت نظرات سازنده آن‌ها در پروژه شدیم. ایرادات ادبی بر متن وارد بود که بعد از ابراز آن اصلاح نموده و باز ارسال کردیم و به لطف خداوند متعال، محتوای نهایی آماده شد.

نویسنده کتاب «پنج نور آسمانی» یادآور شد: اینک وارد مرحله بعد شده بودیم و ضرورت حضور یک حامی مادی و معنوی کاملاً مشهود بود. زیرا طراحی‌های مرتبط، صفحه‌بندی و موارد مربوط به چاپ این محتوا  همگی مستلزم پرداخت هزینه بودند و ما فقط دو نفر بودیم که دست به این اقدام زده بودیم. و تمامی این مسیر را تنها با توکل به خدا و باور بر اینکه صاحب این کار خود پنج تن آل عبا هستند و تمامی مسیر را برای ما هموار خواهند کرد، به پیش آمده بودیم.

وی ادامه داد: بیستم ماه صفر با یکی از طراحان به توافق رسیدیم تا تمامی موارد مربوط به کار تا رسیدن به مرحله چاپ را با مبلغ ۴ میلیون تومان انجام دهد. اگرچه به نسبت طراحان دیگر، هزینه کمتری بود اما همین مبلغ را هم نداشتیم، مضافاً اینکه باید دو میلیون تا ۱۰ روز دیگر یعنی اول ربیع‌الاول به عنوان بیعانه پرداخت می‌کردیم  تا کار را شروع کنند، لذا به هر کسی که می‌شناختیم و فکر می‌کردیم که جایگاه و موقعیتی دارد و می‌تواند ما را در این کار کمک کند، پیام دادیم، ارتباط گرفتیم و مذاکره کردیم، اما جوابی حاصل نشد. با وجود این، ما دو نفر باور داشتیم که «من یتق الله یجعل له مخرجا».
 

خانی بیان کرد: در اثنای همین پیام دادن‌ها و پیام گرفتن‌ها جهت یافتن یک حامی، یکی از دوستان شماره‌ای برای من ارسال کرد. پس از تماس، باب آشنایی با خانم سادات عزیز باز شد. ایشان گفت حدود ۱۵ سال است که خلأ محتوایی در حوزه حدیث کسا را احساس کرده و می‌خواسته اقدامی کند، اما هر دفعه به دلیلی نتیجه مطلوب حاصل نمی‌شده است تا اینکه خدا در این مکان و زمان، ما را به هم رسانید تا کار از این طریق انجام شود. الحمدالله ایشان ما را مورد حمایت‌های خوبی قراردادند و مسیر ما با حضور ایشان هموارتر شد.

نویسنده کتاب «پنج نور آسمانی» افزود: بعدها متوجه شدیم پیام حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان از طرف گروه خانم سادات در فضای مجازی پخش شد. کار طراحی و چاپ کتاب به سامان رسید و کم کم گروه سه نفره ما یعنی خانم سادات، حامی مالی، خانم سعادتی، ویراستار و بنده حقیر نویسنده، به این فکر افتادیم که باید سایر محتوا‌های فرهنگی، آموزشی، سرگرمی و غیره با موضوع حدیث کساء برای تمامی سنین تولید و در بازار عرضه شود. 

خانی در پایان سخنان خود اظهار کرد: تیم ما یک هدف داشت و آن هم معرفی حدیث شریف کساء به نسل فعلی و اقشار مختلف جامعه بود. همچنین نیت داشتیم تا سبک زندگی اسلامی نابی که در این حدیث مستتر است، به خانواده ایرانی معرفی کنیم، لذا تولید سایر محتواها در دستور کار ما قرار گرفت و در ابتدا فهرستی از خدمات و کالاهایی که امکان تولید و عرضه داشت، تهیه کردیم و سپس جهت تهیه و تولید آن با کارشناسان هر حوزه را شناسایی و پس از مذاکره‌های اولیه، همکاری به جریان افتاد. در حال حاضر تعدادی از محصولات تولید شده و تعدادی نیز مراحل تولید نهایی را پشت سر می‌گذارند که خوشبختانه با استقبال خوب مخاطب مواجه شدیم.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید