خبر فوری

سیما نیز همانند ایکنا خصیصه پرسش‌گری از مسئولان را مد نظر دارد

سید‌عباس فاطمی در نشست خبری اعلام ویژه‌برنامه سیمای امور استان‌ها در پاسخ به ایکنا، گفت: تلاش خواهیم کرد همانند رسانه‌ای چون ایکنا از مسئولان پیرامون برخی رفتارهای متناقض نسبت به مواجهه با بیماری کرونا پرسشگری داشته باشیم.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان؛ نشست خبری اعلام ویژه‌برنامه نوروزی شبکه‌‌های استانی صدا و سیما با حضور سیدعباس فاطمی، رئیس مرکز سیمای استان‌ها، امروز 25 اسفند، برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، فاطمی اظهار کرد: در میان آیین‌‌های ایرانی، نوروز محبوبیت و فراگیری بسیاری دارد. امسال این مسئله چند برابر شده است، زیرا با اعیاد شعبانیه نیز همزمان شده است. در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، 160 شبکه رادیو تلویزیونی وجود دارد که از این میان، 81 شبکه متعلق به امور استان‌ها است. امسال با این ظرفیت تلاش خواهیم کرد عید نوروز و اعیاد شعبانیه را به صورت مناسبی برگزار کنیم.

وی افزود: در سال 97، کار‌های فراوانی تولید شد. این حجم کار در شرایطی بود که کرونا بسیاری از مشاغل را تعطیل کرده بود. البته ما نیز برای حفظ سلامتی نیرو‌های خود، بخشی از کارها را تعطیل کرده بودیم، اما لازم بود با تولید برنامه اوقات فراغت مردم را هم پوشش دهیم. برای همین به ناچار تولیدات سیما ادامه داشت. بخشی از تولیدات سیما روی فرهنگسازی تأکیدی ویژه داشت، چون نیاز بود تا به مردم آموخته شود چه اقداماتی لازم است تا از شیوع بیماری کرونا جلوگیری به عمل آید. اقدامات صدا و سیما خوشبختانه موثر واقع شد. برای همین در سیزده فروردین امسال جمعیت بسیار کمی در طبیعت حضور داشتند.

فاطمی اضافه کرد: یکی از راهکار‌های تولید در شرایط کرونایی، سرعت در ساخت بود. البته در کنار سرعت به شدت روی مسائل ایمنی نیز تأکید داشتیم. به همین جهت، توانستیم کنترل مناسبی در این رابطه داشته باشیم. یکی از راهکار‌های سیما برای آموزش سبک زندگی در شرایط کرونایی، مستند‌سازی بود. در این رابطه اتفاقات بسیار خوبی رقم خورد. گواه این امر نیز جوایزی است که فیلم‌های مستند تولید سیما توانستند جوایز مختلفی را در جشنوار‌ها به دست بیاورند. برگزاری جشنوار‌ه‌های رقابتی یکی دیگر از اقدامات سیما در سال 99 بود. از مهمترین آنها می‌توان به جشنواره‌ای با محوریت سردار دل‌ها اشاره کرد.

رئیس مرکز سیمای استان‌ها با بیان اینکه دوره آموزشی در معاونت استان‌ها تعطیل نشد، گفت: برای اینکه سطح کیفی کار‌ها کاهش نیابد، دور‌های آموزشی با رعایت پرتکل‌های ایمنی برگزار شد که یکی از آن‌ها دوره‌های آموزشی بود که در اصفهان برگزار شد. همچنین نشست معاون امور استان‌ها با مدیران شبکه‌های استانی اتفاق دیگری در جهت بالا رفتن کیفیت تولیدات سیمای استان‌ها بود.

وی با بیان اینکه در نوروز 1400 باز هم با کرونا همراه هستیم، گفت: متاسفانه امسال نیز این بیماری در نوروز با ما است. به همین دلیل، سیما طبق دستورات ستاد مبارزه با کرونا عمل خواهد کرد و مردم را از سفر‌های نوروزی برحذر خواهد داشت. البته برنامه‌های نوروزی سیما از امروز آغاز می‌شود، چون اعیاد شعبانیه در نوروز امسال این رویداد ملی را شاخص‌تر کرده است.

فاطمی برای تولیدات سیما، 5 راهبرد را مشخص کرد و گفت: نشاط و امید، آشنایی با جنبه‌های پرهیز از دید و بازدید و سفرها، معرفی جاذبه سیاحتی استان‌ها و در نهایت ترویج آداب و رسوم محلی استان‌ها راهبرد‌های سیما در این ایام هستند. لازم به ذکر است با توجه به اینکه امسال طولانی‌ترین نوروز را خواهیم داشت، به برنامه‌سازان تأکید کرده‌ایم، پویایی، جذابیت، توجه به مناسبت‌ها و توجه به شهر‌ها و روستا‌ها به صورت ویژه در تولیدات لحاظ شود.

فاطمی با تأکید بر اینکه تولیدات سیما از نظرات مردمی نیز سود می‌برد، گفت: برای اینکه بتوانیم خواست مردم را تأمین کنیم، با نظرسنجی‌هایی که انجام دادیم، تلاش داشتیم برنامه‌هایی مبتنی بر سلیقه مردم روی آنتن بفرستیم. بر همین مبنا، 61 درصد مردم خواهان برنامه‌های شاد بودند و درصد باقی‌مانده به آیتم‌های سرگرمی و آموزش اختصاص پیدا می‌کرد. جالب است بدانید 57 درصد مردم تولید سریال و فیلم اولویت اولشان است و 38 درصد نیز خواهان مسابقات سرگرمی هستند و درصد اندک باقیمانده دیگر سلیقه‌‌ها را تحت پوشش قرار داده است.

رئیس مرکز سیما استان‌ها متذکر شد: شبکه شما محور ارتباطی بین شبکه‌های استانی خواهد بود. در ضمن شبکه استانی قم، فارس و خراسان با تصاویری که از اماکن متبرکه ضبط خواهند کرد، نیاز‌های معنوی مردم را پاسخ خواهند داد. همچنین ارتباط مستقیم با عتبات عالیات نیز خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه رادیو نیز ویژه‌برنامه‌های متعددی را روی آنتن خواهد فرستاد، تأکید کرد: مسابقات بسیاری برای پخش از شبکه‌های متعدد رادیویی در نظر گرفته شده است که هم به عید نوروز و هم اعیاد مذهبی توجه خواهد کرد. همچنین در رادیو به سبک زندگی جدیدی که به واسطه شیوع بیماری کرونا شکل گرفته، خواهد پرداخت. در رادیو، برنامه‌هایی با محوریت 8 سال دفاع مقدس نیز روی آنتن خواهد رفت. برای مثال به برنامه نوروز در جبهه اشاره می‌کنم. همچنین برنامه‌ای با محوریت راهیان نور در شبکه‌های رادیویی تولید شده است، زیرا به غیر از خوزستان، قرار است آیین راهیان نور در برخی از استان‌ها به صورت خاص اجرا شود.

فاطمی یاد آور شد: در برنامه‌های رادیویی، پویشی با عنوان «ایران را پاکیزه نگاه دارید» به راه خواهد افتاد. همچنین با پویش مهربانی سعی خواهیم به افراد بی‌بضاعت نگاه مهربانانه داشته باشیم. در ضمن در ارتباط‌های مستقیمی که با اورژانس کشور برقرار می‌کنیم، مردم را از شرایط جاد‌ه‌ها یا شهر‌ها خبردار می‌کنیم.

وی درباره تولیدات نمایشی سیمای استان‌ها گفت: 10 سریال در شبکه‌های مختلف استانی تولید شده است. همچنین تعدادی تله‌فیلم برای اولین بار از شبکه‌های استانی روی آنتن خواهد رفت. در کنار برنامه‌های نمایشی، 5 هزار دقیقه مستند نیز خواهیم داشت که 15 مستند به موضوع انقلاب اختصاص دارد.

وی اضافه کرد: 214 قسمت پویانمایی در 11 عنوان تولید شده است. همه این آمار نشان می‌دهد که سیمای امور استان‌ها با تولید 20 هزار دقیقه، رشد 71 درصدی داشته است.

وی درباره درگذشتگان سال جاری نیز بیان کرد: متأسفانه در سال 99، هنرمندان عزیزی را از دست داده‌ایم. به همین دلیل، برنامه‌ای با نام قاب ماندگار تولید شده که در آن برنامه از چهر‌ه‌های درگذشته یاد خواهد شد. در ضمن، 20 قطعه موسیقی برای اعیاد شعبانیه و نوروز ساخته شده که در زمان خود روی آنتن خواهد رفت. در ضمن باید یاد‌آوری کنیم که سریال شهید شهریاری از تولیدات سیمای امور استان‌ها آخرین مراحل تولید را طی می‌کند و احتمالاً در ماه رمضان روی آنتن خواهد رفت.

بعد از سخنان فاطمی، خبرنگار ایکنا دو سوال مطرح کرد: سوال اول درباره بیماری کرونا و نحوه مواجهه با آن بود؛ برخی مواقع رفتار‌های متناقضی را در رفتار دولتمردان شاهدیم، وفتی به مردم می‌گویند در خانه بمانید، آیا فکر معیشت آن‌ها را می‌کنند؟ همچنین وقتی به مردم توصیه می‌کنند که فاصله ایمنی را رعایت کنید، آیا شرایطی فراهم می‌آورند تا در مترو و اتوبوس‌ها مردم یکدیگر را بغل نکنند؟ آیا سیما این مطالبات را در برنامه‌هایش مطرح می‌کند؟

سوال دوم ایکنا مربوط به هنرمند ارزشی، کریم اکبری مبارکه می‌شد. ایکنا پرسید چرا در اسم‌هایی که برای یادبود در برنامه قاب‌های ماندگار نام بردید، اسم این هنرمند که در آثاری چون امام علی(ع) و مختارنامه حضور داشته نبود؟

فاطمی در پاسخ به ایکنا گفت: کاملاً با نگاه شما موافقیم و همین مطالبه‌گری را در برنامه‌های خود داریم. برای مثال به اظهار نظر استاندار خوزستان اشاره می‌کنم که تصویرسازی سیما از سیل آن استان را، سیل‌سازی سیما عنوان کرده بود، اما باید توجه داشته باشید که پرسشگری ما حد و مرزی دارد. ما باید تا جایی بپرسیم که مدیران و دولتمردان قادر به پاسخگویی باشند. درباره سوال دوم باید بگویم تذکر بجایی دادید، البته ما از خانواده کریم اکبری مبارکه تجلیل کردیم و سعی خواهیم کرد در برنامه قاب‌های ماندگار به این هنرمند بزرگوار بپردازیم.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید