خبر فوری

مراقب باشید در FATF مثل برجام فریب نخورید

با وجود شواهد روشن از اینکه قبول FATF به ضرر کشور و منافع ملی است، دولت به تصویب آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام اصرار دارد اما باید مراقبت کرد مثل برجام کلاه سرمان نرود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان، حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی، رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس طی یادداشتی در روزنامه وطن امروز نوشت: بررسی FATF در این مدت روند خاصی را در کشور پشت سر گذاشته است. در مجلس با دیدگاه‌هایی روبه‌رو شد و در حال حاضر نیز در مجمع تشخیص مصلحت نظام با دیدگاهی مشخص مواجه است و هر آنچه در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصمیم‌گیری شود، نه تنها دولت بلکه تمام نظام نسبت به آن تابع خواهند بود. تصویب FATF به نفع کشور ما نیست. ما پیرامون این مساله تردید جدی داریم. نه تنها تردید داریم، بلکه برای ما یقین حاصل شده است کسانی که در خارج از مرزهای ایران به ما فشار می‌آورند که FATF تصویب شود، به دنبال این هستند تا در یک بزنگاه دیگر، ملت ایران را فریب بدهند.

ما در بحث برجام دنیا را آزمودیم، در جریان برجام قراردادی تصویب شد و کشورهای ۱+۵ تعهداتی دادند و پس از آن گفتند امضای فلانی و فلانی تضمین است اما همه این وعده‌ها را زیرپا گذاشتند، در حقیقت یک بی‌اعتمادی جدی در ملت ایران نسبت به طرف‌های غربی و آمریکایی به وجود آمد؛ حالا تصویب FATF بدون تضمین که سرانجامش برای ملت ایران کاملا روشن است.   کارشناسان زیادی بر این باورند تصویب FATF به ضرر کشور است البته برخی هم معتقدند تصویب آن به نفع کشور و ملت است؛ با این حال چنین یقینی برای ما به وجود نیامده است که تصویب آن برای کشور آورده‌ای خواهد داشت و آن کارشناسان موافق تصویب، نه دلیل قانع کننده‌ای می‌آورند نه تضمین می‌دهند!

رهبر معظم انقلاب فرمودند در سازمان‌های بین‌المللی چیزهایی را تصویب می‌کنند و آن را به خورد ملت‌ها می‌دهند. FATF از جمله همین مصوبات است که سازمان‌های مدعی حقوق بشر، خواسته‌ها و مطالبات‌شان را در قالب قانون تصویب می‌کنند. با وجود اینکه در بسیاری از موارد ممکن است این مصوبات با روح قوانین حقوق بشر در تضاد باشد اما مصوبات خود را با عنوان حقوق بشر و جلوگیری از پولشویی و مبارزه با تروریسم به خورد مردم می‌دهند و با این اقدامات تنها و تنها به دنبال آن هستند که خواسته‌هایی را که تامین‌کننده منافع آنهاست به ملت‌ها تحمیل کنند.  

به نظر می‌رسد کشورهای اروپایی و آمریکایی درباره موضوع FATF تنها و تنها نسبت به کشور ایران حساسیت دارند، همین حساسیت نشان می‌دهد باید تردیدی نسبت به این مواضع داشته باشیم. همه کشورهای دنیا را رها کرده‌اند و تنها هدف‌شان پذیرش FATF از سوی جمهوری اسلامی ایران است. انسان عاقل باید نسبت به این مساله حساس باشد. اگر عاقلانه به این موضع‌گیری‌ها نگاه کنیم، احتیاط را چاشنی کار خود قرار خواهیم داد تا براحتی چیزی را تصویب نکنیم که بعدها به ضرر کشور و منافع ملت باشد.  

FATF در قالب ایجاد شفافیت مالی به تصویب می‌رسد تا روشن باشد که پول‌های‌ کشورهای مختلف به کجا سرازیر می‌شود اما پذیرش این معاهده در آینده‌ نه‌چندان دور کشور ما را تحت فشار قرار خواهد داد.  

در حقیقت نتیجه پذیرش FATF این خواهد بود که بعدها بهانه‌جویی‌های بیشتری علیه ملت ایران خواهند داشت تا حتی اگر شخصی پولی را به حساب شخصی از نزدیکانش در کشوری واریز کرد، ایران را مورد تهمت قرار داده و آن را حمایت از تروریسم معرفی ‌کنند، ضمن اینکه محدودیت‌های فراوان مالی برای جمهوری اسلامی ایران به وجود خواهند آورد.  

روح انقلاب اسلامی کمک به مستضعفان دنیاست؛ همان‌طور که سردار شهید سلیمانی به عنوان مشاور نظامی تلاش‌هایی را انجام می‌داد تا به کشورهای مستضعف کمک کند اما پذیرش این معاهده ایران را برای ارتباط با دنیا محدود می‌کند.  

FATF ایران را در مضیقه قرار می‌دهد و راه‌هایی را که در دوران تحریم برای انتقال پول استفاده می‌کنیم مسدود خواهد کرد که در این صورت مشکلاتی به مشکلات قبلی ملت اضافه خواهد شد.  

برای ما روشن نیست چرا دولت اصرار به تصویب FATF دارد اما روشن است دولت در تصویب برجام نیز بسیار اصرار داشت. در برجام جوی را در کشور ایجاد کردند که علیه دلسوزان نظام تمام شد اما زمان نشان داد مذاکره‌کنندگان فریب خوردند.  

آنها باورشان این بود که با قبول برجام به همه خواسته‌های خودمان می‌رسیم، بسیاری از دولتمردان در مجلس قسم یاد کردند با برجام تمام تحریم‌ها یکجا برداشته می‌شود اما برداشته نشد.  

در جریان تصویب برجام هم برای ما روشن بود دشمن قابل اعتماد نیست اما دولتمردان نسبت به تعهد اروپا و آمریکا در مجلس سوگند خوردند. امروز هم درباره FATF همین موضع را گرفته‌اند.  

با وجود شواهد روشن از اینکه قبول FATF به ضرر کشور و منافع ملی است، دولت به تصویب آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام اصرار دارد اما باید مراقبت کرد مثل برجام کلاه سرمان نرود.

منبع: مشرق نیوز

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید