خبر فوری
حدود چهار ماه است که صندوق دارا یکم بین ۳/۵ تا ۴ میلیون تومان نوسان می‌کند و رشد یا نزولی نداشته است از طرفی عملکرد ضعیف صندوق پالایشی یکم نیز بی‌اعتمادی به صندوق‌های دولتی را افزایش داده است. اما آیا دارا یکم ارزندگی دارد؟

آخرین قیمت از اولین ETF دولتی / چرا دارا یکم رشد نمی‌کند؟

حدود چهار ماه است که صندوق دارا یکم بین ۳/۵ تا ۴ میلیون تومان نوسان می‌کند و رشد یا نزولی نداشته است از طرفی عملکرد ضعیف صندوق پالایشی یکم نیز بی‌اعتمادی به صندوق‌های دولتی را افزایش داده است. اما آیا دارا یکم ارزندگی دارد؟

 

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان، صندوق دارا یکم که در اردیبهشت ماه امسال پذیره‌نویسی شده است در جریان معاملات بازار سهام نوسان زیادی داشته و حتی در دوره قبل از اصلاح بازار سهام تا 7 میلیون تومان نیز رشد کرده است اما حدود 4 ماه است که بین 3/5 تا 4 میلیون نوسان می‌کند و رشد یا نزول چندانی نداشته است، اما چرا دارا یکم رشد نمی‌کند؟

به گفته محمد خبری‌زاد، کارشناس بازار سرمایه دارا یکم یک صندوق است و ارزش صندوق‌ها باید بر اساس خالص ارزش دارایی‌ها محاسبه شود اما قیمت دارا یکم بر اساس 75 درصد خالص ارزش دارایی‌ها محاسبه می‌شود. این اتفاق در شرکت‌های سرمایه‌گذاری عادی است اما تفاوت قیمت صندوق‌ها با خالص ارزش دارایی‌ها باید حدود پنج درصد باشد که به دلیل اینکه صندوق دارا یکم بازارگردان ندارد نوسان قیمت آن با خالص ارزش دارایی‌ها بیش از 20 درصد شده است. بر این اساس صندوق دارا یکم حدود 20 درصد پایین‌تر از خالص ارزش دارایی‌های صندوق در بازار سهام معامله می‌شود و چون بازارگردان ندارد به محل نوسان‌گیری برای سهامداران خرد تبدیل شدند و اگر بازارگردان با منابع کافی وارد عمل شود به مرور قیمت صندوق به خالص ارزش دارایی‌ها خواهد رسید و رشد خواهد کرد.

در پایان معاملات این هفته ارزش هر واحد از صندوق دارا یکم به 17 هزار و 589 تومان رسید که با این حساب ارزش 200 واحد از این صندوق به 3 میلیون و 517 هزار تومان رسیده است.

عملکرد ضعیف صندوق دارا یکم و بعد از آن صندوق پالایشی یکم که با احتساب تخفیف باز هم بعد از 3 ماه بلوکه بودن پول خریداران به زیر قیمت پذیره‌نویسی رسیده است باعث بی‌اعتمادی سهامداران و فعالان بازار سرمایه نسبت به صندوق‌های دولتی شده است و حتی کارشناسان عقیده دارند به دلیل قیمت صندوق پالایشی یکم نسبت به خالص ارزش دارایی‌های این صندوق بیشتر است احتمال ادامه اصلاح این صندوق وجود دارد.

منبع: تجارت نیوز

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید