خبر فوری

مرحله نخست خط لوله گوره به جاسک ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

ایرنا نوشت: مدیرعامل شرکت ملی توسعه و مهندسی نفت گفت: مرحله نخست طرح خط لوله انتقال نفت از گوره به جاسک دارای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی است و به موقع مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تورج دهقانی در حاشیه بازدید رییس بنیاد مستضعفان از تلمبه خانه شماره پنج خط انتقال نفت کوره به جاسک به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: براساس برنامه زمانبندی شده این طرح تا پایان سال جاری آماده بهره‌برداری می‌شود.
وی ادامه داد: این مرحله شامل یک هزار کیلومتر خط لوله ۴۲ اینچ، پنج تلمبه خانه، ۱۰ میلیون ذخیره سازی نفت و سه ایستگاه بین راهی می‌شود.
وی اضافه کرد: خط لوله گوره به جاسک به طول یک هزار کیلومتر بزرگترین خطوط انتفال نفت جهان به شمار می‌رود که وابستگی کشور را به پایانه نفتی خارگ کاهش می‌دهد.
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ابراز داشت: این خط لوله در راستای توسعه سواحل مکران و کاهش فاصله ترانزیتی نفت‌کش‌ها، ایجاد کانون‌های توسعه پالایشگاهی و پتروپالایشی نیز درحال احداث است.
وی خاطر نشان کرد: انتقال نفت از گوره به جاسک هزینه‌ها را کاهش داده و از وابستگی به تنگه هرمز می‌کاهد و زمینه خوبی نیز برای تکمیل زنجیره ارزش با احداث پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها فراهم می‌آورد.
شرکت پایندان احداث گستره به عنوان زیر مجموعه بنیاد مستضعفان ۴-۱ خط لوله ۴۲ اینچ گوره به جاسک را به صورت EPC بر عهده دارد.
این گستره در استان هرمزگان از مجاورت دهنگ آغاز و پس از ۱۶۴ کیلومتر تا سرخون را شامل می‌شود.
حجم عملیات خاکی این گستره حدود پنج میلیون متر مکعب بوده و افزون‌بر ۲۰۰ تقاطع با جاده، راه آهن، رودخانه‌های فصلی و دائمی، خطوط لویه و غیره دارد که بیشترین تعداد تقاطع‌ها را بین گستره‌ها دربر می‌گیرد.
این بخش از خط لوله امکان انتقال روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام را در مرحله اول در سال جاری فراهم می‌کند و یکی از پنج تلمبه خانه‌های عظیم در انتهای همین گستره قرار دارد.
به گزارش ایرنا، طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک، طرحی ملی و راهبردی است که با حمایت دولت و راهبری شرکت ملی نفت ایران و با هدف ایجاد ظرفیت انتقال یک میلیون بشکه نفت خام در روز، ذخیره‌سازی و صادرات آن از طریق پایانه جدید جاسک، تضمین استمرار صادرات نفت خام، تمرکززدایی از پایانه‌های صادراتی و متنوع‌سازی آن و توسعه پایدار و اشتغال‌زایی در سواحل مکران اجرا می‌شود.
اهم پروژه‌های این طرح ملی را می‌توان به تأمین و احداث یک‌هزار کیلومتر خط لوله ۴۲ اینچ سازگار با نفت ترش، احداث پنج تلمبه‌خانه و سه ایستگاه بین‌راهی خط لوله و برق‌رسانی به آنها، احداث ایستگاه‌های دریافت و ارسال توپک و ترمینال پایانی، احداث مخازن ذخیره‌سازی به ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه در منطقه جاسک و احداث تأسیسات دریایی شامل سه گوی شناور، حوضچه آرامش و تأسیسات جانبی آن در سواحل مکران اشاره کرد.

۴۶

منبع: خبرآنلاین

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید