خبر فوری

پیش‌بینی معامله‌گران از آینده بازار ارز چیست؟

رئیس جمهور وعده ارز ۱۱ هزار تومانی می‌دهد و اخبار برجامی بیش از سابق به گوش می‌رسد. در چنین شرایطی سه ضلع مثلث پیش‌بینی یعنی معامله‌گران بزرگ، کارشناسان و مردم هر کدام منتظر چه اتفاقاتی در بازار هستند و استدلالشان چیست؟

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان، رئیس جمهور اخیرا درباره ارز گفته: «ارز را بر مبنای ۱۱هزار تا ۱۱هزار و ۵۰۰ تومان مدنظر قرار دادیم تا ارزش پول ملی ما بالا برود و در سال آینده این کار شدنی و امکان‌پذیر است.». همچنین او خبر داده که دستور خرید واکسن کرونا را صادر کرده است.

علاوه بر این شبکه بلومبرگ نیز به نقل از منابع آگاه گزارش داد که جو بایدن قصد دارد در برنامه‌های تحریمی وزارت خزانه‌داری آمریکا بازبینی گسترده‌ای انجام دهد. ایران در دوران ریاست جمهوری ترامپ به میزان زیادی هدف این تحریم‌ها قرار گرفته است.

این‌ها اخبار خوبی برای بازار ارز به نظر می‌رسد اما این را هم باید در نظر داشت که به گفته فعالان بازار به هرمزبان، بازار ارز به اخبار بد واکنش بیشتری نشان می‌دهد و گاه حتی با نظر به تجارب گذشته و وعده‌های بدون پشتوانه مسئولان نسبت به گفته‌های آنان واکنش عکس نیز نشان داده است.

آن‌ها باور دارند در شرایط فعلی بیش از این که متغیرهای اقتصادی در بازار نقش‌آفرینی کنند، این اخبار مثبت و منفی سیاسی هستند که جولان می‌دهند آن هم به شرطی که معامله‌گران بعد از سنجش خبر آن را جدی بگیرند.

کارشناسان نیز درباره وضعیت ارز در بلند مدت معتقدند که بازگشت دلار از اضافه پرش باید در دو سناریو مدنظر قرار گیرد. با فرض عدم‌حصول درآمدهای نفتی، نرخ ارز تابعی از تراز تجاری و صادرات غیرنفتی است و با رشد صادرات، به‌تدریج قطر حباب ارز کاهش پیدا می‌کند.

اما حصول درآمدهای نفتی باعث می‌شود که نرخ ارز در کوتاه‌مدت کاهش بیشتری داشته باشد و حتی امکان نزول به زیر ۲۰هزار تومان وجود دارد. در این حالت، سیاست‌گذار باید به نحوی عمل کند که از امکان حمله سفته‌بازانه و شرایط ایجاد ابرنوسان پرهیز شود.(دنیای اقتصاد)

پیش‌بینی مردم از آینده بازار ارز

علاوه بر فعالان بازار و کارشناسان، نظر مردم به عنوان معامله‌گران این بازار را هم نباید از نظر دور داشت. در زیر بخشی از نظرات مردم درباره قیمت‌های آینده دلار می‌خوانید:

«واویلا حسن روحانی دوباره وعده داده.خدا رحم کنه»

« به سقوط دلار سلام کنید»

« سکه نزدیک ۱۳تومن شده ماشین هم گرون شده برای چی خبر الکی میدید؟ دلار ارزون نمیشه»

« دلار زمانی شروع به پایین اومدن میکنه که ترامپ بره همه خیالشون راحت باشه. بایدن بیاد یه چراغ سبز به ایران بده که برگرده همه چی سال ۲۰۱۸٫ اون موقع دلار ۱۵ تا ۱۸ ، سکه هم ۷،۸ میلیون، طلا هم ۷۰۰،۸۰۰ میشه. اگر بایدن برداره تحریم‌ها رو اون موقع هست که میتونیم حتی روی دلار ۱۰ تا ۱۲ تومان حساب باز کنیم. وگرنه با این گفته‌ها موقتی پایین میاد…»

« تا ایران با امریکا به جایی نرسند قیمت دلار وطلا تغییری نمی‌کند»

برجام به دلیل آمادگی هر دو طرف به طور حتمی بسته خواهد شد و شکی توش نیست. واکسن کرونا هم که اومد. فروش نفت هم داره راه میوفته. کشور هند هم گفته با اومدن بایدن از ایران نفت میخره. ده تا نفت کش نفت و بنزین هم واسه ونزوئلا فرستاده شده. تحریم که شکست پول های بلوکه شده و قطعات حساس ماشین و شرکت‌ها که دارن برگشت میکنن. پس فقط این وسط ما با نخریدن این پازل شکست دلالان رو تکمیل می‌کنیم»

« بالا و پایین اومدن دلار فقط بخاطر درهم است. به نظر من دلار کاغذ با ارزشی برای دولت ودلال‌ هاست. دوماهه درهم رابرت فروش رو بالا می‌برن و برای خرید پایین باید سردوماهه حواس ملت جمع باشه»

« بزودی تحریم‌ها لغو میشه و دلارهای بلوکه شده آزاد میشه. اون وقت عزاداری دلالان دلار را می بینیم. البته چند وقت پیش رییس بانک‌مرکزی هم هشدار داده بودند. دلار زیر پانزده تومان بزودی»

« من دلال نیستم یه ادم معمولی جامعه‌ام. این کاهش قیمت و بازی که مطبوعات راه انداختن فقط فیلمه. دلار و چیزای دیگه پایین بیا نیست. اگه دلاری طلایی چیزی دارید نفروشین اینا این بازی رو درست کردن دلار و طلای دسته مردم بیاد بیرون»

« چرا اینقدر ساده اید مگه تا دیروز دلار پایین بود که حالا بالا بره؟!اینا همش سیاست دولته وگرنه حسن خودش مگه نگفت می‌تونیم یه شبه دلارو بکشیم پایین؟!»

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۲۰ آذر ۹۹ / شوک ارزانی دلار در راه است؟

منبع: تجارت نیوز

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید