خبر فوری

ایران توانایی خلق بازارهای جدید برای عرضه هر نوع محصولی را دارد

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از ایرنا، فریدون همتی شامگاه پنجشنبه در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی که با حضور جمعی از مسئولان در سالن باغستان قزوین برگزار شد، با اشاره به اینکه در کنار بازار داخلی باید به بازارهای بین المللی نیز فکر کرد، افزود: رقابت مساله مهمی است چرا که شناسایی نیازهای جدید و قدرت داشتن رقابت، ما در مسیر اشتغال پایدار مصمم تر می کند.
وی ادامه داد: اگر برنامه های ما متکی بر ظرفیت های طبیعی، انسانی، خدماتی و بین المللی باشد علاوه بر تولید خوب، عرضه مناسبی را نیز برای محصولات تولید شده خواهیم داشت که این امر به توسعه اشتغال نیز کمک می کند.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه تنها 43 صدم درصد صادرات جهان متعلق به کشور ما است، اضافه کرد: دسترسی به بازارهای بین المللی بسیار کاهش یافته اما استفاده از ظرفیت و توانمندی های کشور کمک شایانی به ایجاد اشتغال خواهد کرد.
استاندار قزوین با اشاره به اینکه تا سال 1400 باید 15 میلیون جوان وارد بازار کار شوند، اضافه کرد: این یعنی اینکه ما باید سالانه یک میلیون فرصت شغلی ایجاد کنیم که برای تحقق آن اگر برنامه های ما با نگاه به بازار و ظرفیت های منطقه ای و محلی باشد تولید ما نیز پویا و قابل رقابت بوده که در نهایت به ایجاد اشتغال پایدار می انجامد.
وی با بیان اینکه مراکز مطالعاتی و پژوهشی فراوانی در کشور داریم اما هیچ گاه از آن منابع متناسب با نیازها و شرایط جدید در دولت ها استفاده نمی شود، ادامه داد: دولت ها پس از استقرار خود با یک نظام جدید و خالی از ذهن نسبت به واقعیت های کشور روبرو می شوند که این خود عاملی بر موفق نبودن در برنامه ها است.
استاندار قزوین یادآور شد: دولت تدبیر و امید هنگام استقرار خود با تورم سنگین، سقوط رشد اقتصادی، شرایط منفی بودجه، بیکاری، کاهش منابع دولت و قیمت نفت، اوج تحریم ها و قطع دسترسی به بازارهای بین المللی روبرو بود.
وی با بیان اینکه متاسفانه اختیارهای استانی اثر بخش و موثر نیستند، اضافه کرد: در گام نخست باید وضع موجود را حفظ و در صورت امکان به سمت حرکت جدید برویم.
همتی در پایان یادآور شد: امیدوارم با رعایت همه مسایل در طراحی برنامه ها و اصلاح بسته حمایت توسعه اشتغال پایدار کشور در کنار سایر بسته های حمایتی، در جهت توسعه تولید و اشتغال پایدار در استان گام برداریم.
سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری قزوین نیز در این نشست گفت: هم اکنون یکی از ماموریت های اصلی مدیران، ایجاد اشتغال است و براساس پیش بینی های صورت گرفته در برنامه پنجم توسعه، رشد اقتصادی کشور باید به 8 درصد و نرخ بیکاری نیز به 7 درصد برسد که متاسفانه این مهم به انجام نرسیده است.
منوچهر حبیبی افزود: رفع بیکاری، رشد اقتصادی مناسب با جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی و حمایت از بخش خصوصی امکان پذیر بوده و باید تلاش کرد تا با صرف هزینه و زمان کمتر به سمت فعالیت های خرد و کوچک که منجر به ایجاد اشتغال می شود، برویم.
وی ادامه داد: بسته حمایت از اشتغال پایدار در راستای توسعه آن و رفع بیکاری در کشور است که بخشی از آن هم اکنون در استان قزوین اجرا شده اگرچه به دلیل ناهمخوانی بانکی و سیستم مالی با دستگاه های اجرایی، به کندی پیش می رود .
به گفته حبیبی، تولید کننده به دنبال فروش خود بوده و اگر تضمین خرید و فروش محصول صورت پذیرد بسیاری از مشکلات مرتفع خواهد شد.
حبیی در پایان یادآور شد: در استان قزوین تولید محصولات عمده ای را نظاره گر هستیم که می تواند به عنوان یک برند مطرح شوند که باید از چنین ظرفیت های به خوبی در جهت توسعه اشتغال پایدار استفاده شود.
در این نشست هر یک از مسئولان دستگاه های اجرایی نظر و پیشنهادهای خود را در جهت تحقق بهتر بسته حمایت اشتغال پایدار عنوان کردند.
7390/8054*خبرنگار: گیتی سیمیاری** انتشار دهنده: رضا اسدی

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید