خبر فوری
مرتضی فاخری

یادداشت/ مرتضی فاخری: صنعت بانکرینگ در جزیره قشم و امید اشتغال زایی برای جوانان بومی قشم

پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان – یادداشت مهمان

✍️ مرتضی فاخری (کارشناس ارشد مدیریت استراتژیک)

مرتضی فاخری

شاید بتوان بصورت خیلی ساده، بانکرینگ را به معنی خرده فروشی سوخت به شناورها در محدوده هایی از بنادر و مناطق دریایی که از لحاظ موقعیت خاص خود، شرایط بهتری نسبت به این فعالیت دارند اطلاق نمود. بدین ترتیب این صنعت، به یکی از مهم ترین زیربخش های صنایع دریایی، تبدیل شده که مابقی خدمات از جمله تعمیرات کشتی ها، تأمین تجهیزات و ملزومات مرتبط، خدمات امدادی و پزشکی و… به عنوان مکمل این صنعت شاخته می شوند.

اولین کشوری که در دنیا به صنعت بانکرینگ پرداخت و به عنوان یک الگو برای کشورهای دیگر مورد توجه بوده، کشور سنگاپور می باشد. امروزه کشور امارات دارای بزرگترین مراکز بانکرینک در منطقه خلیج فارس و جنوب دریای عمان بخصوص در محدوده شرق این کشور در بندر فجیره می باشد که با توجه به عدم توجه به این صنعت در کشور عزیزمان،از رشد قابل توجهی در سال های اخیر برخوردار بوده است.

لازم به ذکر است که منطقه خلیج فارس از ۴۷/۹ درصد ذخایر اثبات شده دنیا برخوردار می باشد که ۳۴/۹ درصد صادرات نفت خام دنیا نیز از همین منطقه انجام می گیرد. علاوه بر آن، تنگه استراتژیک هرمز، بطور تقریبی در هر ۱۲ دقیقه شاهد عبور یک کشتی و سالانه بالغ بر ۴۷ هزار فروند کشتی می باشد که نشاندهنده حجم بسیار بالای تردد در این منطقه می باشد.

بررسی ها نشاندهنده آن است که صنعت بانکرینگ در هر منطقه ای ایجاد شده با رونق و آبادانی آن منطقه، همراه بوده و با پیشرفت روزافزون این صنعت، می توان به کاهش بیکاری، کاهش میزان قاچاق سوخت، ارز آوری و رفاه مردم آن منطقه، اشاره نمود.

با توجه به اهمیت جزیره قشم و موقعیت استراتژیک و ژئوپلوتیک خاص آن، پس از مطالعات گسترده و ارزیابی کلیه موارد زیست محیطی، اقتصادی و دریایی، پروژه بانکرینگ در جزیره قشم و در منطقه ساحلی سلخ، مورد تأیید مسئولین قرار گرفت و از حدود ۱۰ سال پیش، این طرح در مساحت تقریبی ۱۲ هکتار و با مشارکت ۶۰ درصدی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، ۲۵ درصدی سازمان منطقه آزاد قشم و ۱۵ درصدی شرکت ملی نفتکش ایران، آغاز گردید.

دلایل متعددی برای ایجاد صنعت بانرینگ در جزیره قشم، مطرح گردید که مهم ترین علت آن، قرار گرفتن در فاصله ۵ مایلی از مسیر کشتیرانی بین المللی و دارا بودن سواحل مناسب و امکانات بالقوه و مزیت های عظیم نفتی و گازی و همچنین جمعیت فعال با دانش مناسب و تحصیلکرده در این مورد در سطح جزیره قشم می باشد که قابلیت الگو برای سایر مناطق و صنایع جانبی دیگر، مطرح خواهد بود.

هدف اصلی این طرح، ایجاد زیر ساخت های لازم برای بارگیری و تخلیه سوخت و مشتقات نفتی آن تا ظرفیت تقریبی ۴ میلیون تن در سال بوده که این ظرفیت در سال ۱۳۹۵ با ایجاد ۱۰ مخزن اتمسفری عمودی با سقف ثابت و ارتفاع ۹/۶ متر و قطر ۲۷ متر با قابلیت نگهداری فرآورده های نفتی به حجم ۵۲۶۰۰ متر مکعب و همچنین ایجاد ۱۰ کیلومتر خطوط لوله انتقال سوخت، پمپ خانه، تأسیسات دوش های تخلیه تانکرهای حمل سوخت سنگین و گازوئیل، تأسیسات بلندینگ و بویلر روغن داغ و…، تکمیل گردید.

در این طرح، بخش فراساحل آن از ساختار بندری مناسبی ایجاد شده که بطور خلاصه از دو موج شکن اصلی و فرعی به طول ۱۶۰۰ و ۶۰۰ متر برخوردار بوده که در قسمت ساحلی نیز، یک پست اسکله در کنار موج شکن اصلی بصورت L مانند با طول ۵۰ در ۲۰ متر ایجاد گردیده است که بطور کلی برای پهلوگیری شناورهای با ظرفیت بار تا ۱۰ هزار تن (DWT)، طراحی گردیده و قابل اجرا می باشد.

امیدواری مسئولین بر این است که در نیمه دوم سال ۱۳۹۹، این طرح با تکمیل کلیه تأسیسات اصلی و جانبی آن، به مرحله اجرایی خود برسد که در این صورت، شاهد رونقی گسترده در ارائه خدمات دریایی به شناورهای داخلی و خارجی و همچنین رفاه مردم منطقه خواهیم بود که طبق ارزیابی اولیه در فاز اول شروع به کار این طرح، با اشتغال زایی ۱۰۰ نفر بصورت مستقیم و ۳۵۰ نفر بصورت غیر مستقیم برخوردار خواهیم بود.

ایجاد چنین طرح هایی در سطح جزیره قشم و رونق و گسترش آن در ابعاد گسترده تر، باعث ایجاد بارقه های امید بیشتر در مردم این منطقه و جلوگیری از مهاجرت و یا مشغولیت در مشاغل کاذب شده و موجبات رشد و تعالی افراد جامعه و ارج نهادن به موقعیت والای انسانی تک تک اعضای جامعه، خواهد گردید.
انتهای پیام/

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید