اعلام آمادگی فرانسه برای همکاری با دیوان کیفری بین‌المللی بمنظور تحت پیگرد قرار دادن تروریست‌ها

اعلام آمادگی فرانسه برای همکاری با دیوان کیفری بین‌المللی بمنظور تحت پیگرد قرار دادن تروریست‌هابه گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، در حالی که سوریه اساسنامه دیوان کیفری بین المللی را امضا نکرده است،ژان مارک آیرو، وزیر امور خارجه فرانسه ، پس از دیدار با فاتو بنسودا، دادستان این دیوان در لاهه گفت: « شکایات مربوط به کسانی که از اتباع دیگر کشورها هستند و در جنگ سوریه در کنار داعش قرار گرفته اند می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد».  
وی افزود: « ما برای همکاری و پشتیبانی از دیوان کیفری بین المللی آماده هستیم. راه های متعددی وجود دارد که دیوان کیفری آماده بررسی آنها است. بنابراین این موضوع همچنین به اراده کشورهای عضو بستگی دارد».
وزیر خارجه فرانسه اضافه کرد: «هر چند دامنه عمل محدود است ما از این فرصت برای یادآوری این موضوع استفاده می کنیم که مصونیت را نمی پذیریم  و این هم زمان اصل اساسی حقوقی و همچنین اخلاقی است».
خبرگزاری فرانسه نوشت: تاکنون تلاش های برای ارجاع پرونده سوریه به دیوان کیفری بین المللی با وتوی روسیه در شورای امنیت سازمان ملل متحد بی‌نتیجه مانده است. موافقت شورای امنیت برای انجام تحقیق در این کشور غیر عضو ضروری است.
روسیه روز چهارشنبه از تصمیم خود برای پس گرفتن امضای خود از اساسنامه دیوان کیفری بین المللی خبر داد. مسکو سال 2000 این اساسنامه را امضا اما، تاکنون آن را تصویب نکرده است.
ژان مارک آیرو در واکنش به این اقدام روسیه گفت:« این اقدامی نمادین و سیاستی تاسف آور است چون بهتر بود روسیه کاملا عکس این عمل می کرد و به جای پس گرفتن امضای خود آن را تصویب می کرد ».
وی با دادستان دیوان کیفری بین المللی، که به گفته او «مسئولیتی شجاعانه، دشوار اما ضروری» دارد، همچنین موضوع کناره‌گیری اعلام شده از سوی آفریقای جنوبی، بروندی و گامبیا را مطرح کرد.  این دیدار در حالی برگزار شد که از روز چهارشنبه در لاهه نشست سالانه کشورهای عضو دیوان در حال برگزاری است و گروهی از شرکت‌کنندگان گزینه‌های مختلف را برای کشاندن عوامل جنایت در سوریه به دادگاه مطرح کردند.
ژان مارک ارو در سفر روز دوشنبه خود به هلند همچنین با احمد اوزومجو، مدیر کل سازمان منع سلاح های شیمیایی، دیدار کرد که هفته گذشته نگرانی های خود را درباره تولید گاز خردل از سوی داعش اعلام کرده بود.
دیوان کیفری بین المللی سال ،2002 با هدف رسیدگی به جنایت جنگی، جنایت علیه بشریت و نسل کشی در کشورهای عضو و اتباع آنها تشکیل شد.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید