خبر فوری

آیت‌الله سید محمدجواد رکنی: حادثه منا نباید منجر به زیر سوال بردن اصل حج شود

هرمزبان:امام جمعه بندرلنگه که خود از شاهدان عینی فاجعه منا بوده، حوادث منا را مهندسی شده خواند و بر لزوم محاکمه پدید آورندگان آن تأکید کرد و گفت: حادثه منا نباید منجر به زیر سوال بردن اصل حج شود.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان،آیت‌الله سید محمدجواد رکنی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته بندرلنگه گفت: ماهواره به جهنم امروز خانواده‌ها تبدیل شده است که بذر نفاق، دروغ، فساد اخلاقی و طلاق را در دل خانواده‌ها کاشته و ریشه‌های آن تا عمق خانواده‌ها پیش رفته است، به گونه‌ای که ماهواره در حال تخریب ارزش‌های اخلاقی جامعه است.

وی ضمن تأکید بر ایجاد روحیه محبت و سلامت به عنوان زیربنای سلامت خانواده اضافه کرد: در فرهنگ و آموزه‌های دینی ما مرد و زن باید قدردان یکدیگر باشند که با نگاه به دستورالعمل‌های رفتاری اهل بیت(ع) این موضوع به روشنی بیان شده است.

امام جمعه بندرلنگه با اشاره به حوادث تلخ منا و کشته و زخمی شدن هزاران حاجی بی‌دفاع و بی‌گناه خاطرنشان کرد: حادثه و فاجعه منا بی‌لیاقتی آل‌سعود در اداره حج را نشان داد که شیرینی این سفر معنوی را بر بسیاری از خانواده‌های مسلمان در سراسر جهان اسلام تلخ کرد.

رکنی در ادامه تصریح کرد: حجاج همیشه از همین مسیری که حادثه در آن اتفاق افتاد عبور می‌کردند و امسال نسبت به سال‌های قبل با توجه به کاهش سهمیه کشورها از جمله ایران از 150 هزار نفر به 80 هزار نفر خلوت‌ترین دوران حج تجربه شد.

وی با اشاره به افزایش طبقات محل رمی جمرات از یک طبقه به چهار طبقه اظهار کرد: اصرار پلیس سعودی برای عبور دادن حاجی‌ها از یک مسیر خاص و بسته شدن راه‌های فرعی در کنار خسته بودن و وجود افراد سالخورده شرایط را بر حاجی‌ها سخت کرد و باعث شد در یک مسیر گزینشی جمعیت حرکت کند، لذا شرایط را به سویی سوق داد که این فاجعه رخ داد.

امام جمعه بندرلنگه مسئول مستقیم فاجعه منا را عربستان دانست و تأکید کرد: دولت عربستان باید مسئولیت این فاجعه را بپذیرد و پاسخگوی افکار عمومی مسلمانان در سراسر جهان باشد.

رکنی همچنین یادآور شد: در اینجا این سوال مطرح است، چرا دولت عربستان اجازه کمک‌رسانی و ورود نیروهای امدادی به محل حادثه را نداد و حتی به مجروحانی که امید به زنده ماندن داشتن آبرسانی نکرد؟!

وی لجاجت و نشان دادن عمق خصومت آل‌سعود در کتمان‌ها و کوتاهی‌ها را نشان از موضوع دیگری دانست که نیاز به بررسی دارد و اضافه کرد: دولت عربستان حتی اجازه ورود پزشکان به محل حادثه را نداد، لذا مدیریت بحرانی خودساخته با چالش‌های جدی روبه‌رو شد.

امام جمعه بندرلنگه ضمن ابراز شگفتی از تبریک کشورهایی مانند ترکیه و پاکستان در حسن رفتار آل‌سعود در مناسک حج امسال گفت: اگر شواهد و دلایل بروز این حادثه که مهندسی بودن آن را نشان می‌دهد به کنار بگذاریم برخوردهای پیرامون فاجعه منا نشان از عمدی بودن این فاجعه دارد.

رکنی ضمن اشاره به بیانات مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: بیانات مقام معظم رهبری لرزه بر اندام آل‌سعود انداخت و مانند پتکی محکم بر سر این رژیم کوبید تا به بخشی از وظایف خود در قبال حجاج عمل کنند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی بندرلنگه فرهنگ حج ستیزی در فضای مجازی را بدترین نوع برخورد با این تکلیف الهی عنوان کرد و گفت: جنایت هولناک حج نباید باعث شود بعضی‌ها اصل حج را زیر سوال ببرند، زیرا این مناسک واجب شرعی است و نباید تحت تأثیر سوء مدیریت‌های یک خاندان قرار بگیرد.

امام جمعه بندرلنگه اضافه کرد: برخی در حالی مناسک حج را هزینه‌ بی‌فایده می‌خوانند که در قبال هزینه‌های گزاف مرفهان بی‌درد در سفرهای تفریحی به کشورهای آمریکایی و اروپایی و هزینه کردن مبالغ هنگفت سکوت می‌کنند.

رکنی ضمن تأکید بر احیای واجب امر به معروف و نهی از منکر و گرامی‌داشت هفته امر به معروف و نهی از منکر تصریح کرد: دهه محرم نزدیک است، به همین منظور باید فضاسازی مناسبی در این دهه صورت بگیرد و مقدمات برپایی مراسم با شکوه محرم و صفر آماده شود تا در این دهه فلسفه شهادت امام حسین(ع) و هدفی که آن حضرت برای انتخاب این مسیر انتخاب کرد، بیان شود.

امام جمعه بندرلنگه در پایان از دست‌اندرکاران برپایی مراسمات هفته ولایت در شهرستان به‌ویژه امام جمعه موقت شهرستان، حوزه علمیه آل‌البیت(ع)، ادارات و شهرداری بندرلنگه به خاطر نور افشانی و فضاسازی محیط شهر تقدیر کرد.

انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری فارس
(لینک)
کد خبر: 394811

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید