خبر فوری

مهمترین رخدادهای هرمزگان در هفته‌ای که گذشت

هرمزگان در هفته گذشته (۲۱ تا ۲۷ تیرماه) شاهد رخدادهای مختلفی در حوزه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و دیگر بخش ها بود که در این گزارش برخی از مهمترین این رخدادها مرور می شود.

اقتصادی

۲۷ هزار میلیارد ریال طرح آب و برق پنجشنبه گذشته ۲۶ تیرماه با حضور حجت الاسلام والمسلمین روحانی رییس جمهوری از طریق ارتباط ویدئو کنفرانس در استان هرمزگان به بهره برداری رسید.

واحد شماره یک نیروگاه سیکل ترکیبی قشم، افزایش توان واحد بخار نیروگاه بندرعباس، ۱۱ طرح انتقال برق و هفت طرح توزیع برق، پروژه‌های افتتاحی حوزه صنعت برق هرمزگان هستند.

مرحله دوم آب شیرین کن بندرعباس، طرح تامین و انتقال آب به شبکه گلخانه شمیل و بخشی از شبکه دشت میناب و بهره‌برداری از شبکه ۵۰۰ هکتاری گلخانه شمیل، طرح تامین و انتقال آب به شهرک صنعتی میناب و مرحله اول طرح آبرسانی به شهرستان بشاگرد، پروژه‌های افتتاحی حوزه آب در هرمزگان هستند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با بهره‌برداری از طرح‌های توسعه‌ای برای فعالیت‌های نفتی در بندر شهیدرجایی، ظرفیت صادرات فرآورده‌های نفتی از این بندر ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

محمد راستاد عصر چهارشنبه گذشته در بازدید از طرح‌های توسعه‌ای سرمایه‌گذاری، عمرانی و نفتی بندر شهید رجایی افزود: طرح‌های توسعه برای فعالیت‌های نفتی در بندر شهیدرجایی شامل اقدامات توسعه‌ای از طریق جذب سرمایه‌گذار در بندر نفتی خلیج فارس و همچنین احداث سه پست اسکله نفتی جدید به‌عنوان طرح‌های مهم توسعه‌ای سازمان بنادر و دریانوردی در سال جاری است.

هفته گذشته طی مراسمی علیرضا محمدی کرجی ران به عنوان مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان منصوب و از تلاش های الله مراد عفیفی پور تقدیر شد.

هفته گذشته تفاهم نامه احداث شهرک دارویی و تجهیزات پزشکی در کیش، با حضور غلامحسین مظفری و محمدرضا شانه‌ساز امضا شد.

رئیس سازمان غذا و دارو در مراسم امضا تفاهم نامه احداث شهرک دارویی و تجهیزات پزشکی با منطقه آزاد کیش، پتانسیل بالای تولید تجهیزات پزشکی در کشور و صادرات محصولات تولید داخل در این حوزه به کشورهای اروپایی را از ظرفیت های مناطق آزاد برشمرد.

محمدرضا شانه‌ساز، در این مراسم که با حضور غلامحسین مظفری مدیرعامل منطقه آزاد کیش برگزار شد گفت: پتانسیل‌های بالایی در حوزه دارو در جزیره کیش وجود دارد و می توان از حوزه تولید محصولات پزشکی، دارو و گردشگری سلامت این جزیره به بهترین شکل بهره برد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان گفت: در مرحله پنجم ابلاغ اختصاص اعتبارات موضوع قانون «حمایت از اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری از محل صندوق توسعه ملی» یک هزارو۲۶۰میلیارد ریال وام بانکی به این استان ابلاغ شده است.

هادی ابراهیمی روز چهارشنبه گذشته به خبرنگاران اظهار داشت: در چهار مرحله قبلی وام بانکی اشتغال روستایی و عشایری،افزون  بر ۴هزارو ۸۰میلیارد ریال به هرمزگان اختصاص یافته بود.

استاندار هرمزگان گفت: تاکنون شش هزارو ۵۰۰میلیارد ریال برای پروژه کریدور ساحلی جنوب در استان هزینه شده و برای تکمیل کامل آن به پنج هزاریال میلیارد ریال دیگر نیاز است.

فریدون همتی شنبه شب گذشته در نشست بررسی طرح کریدور ساحلی جنوب کشور در هرمزگان افزود: در این زمینه توافقاتی با معاون وزیر راه وشهرسازی برای تامین اعتبار این طرح مهم صورت گرفته و با پیگیری‌های انجام شده اعتباری افزون بر ۱۰۰ میلیارد تومان دیگر به این پروژه اختصاص یافته است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان گفت: امسال ۲۲ محدوده اکتشافی و بهره برداری معادن در استان به شرکت‌های دارای صلاحیت فنی ومالی واگذار می‌شود.

ابراهیم سعدینی روز یکشنبه گذشته در گفت وگو با ایرنا افزود: این محدوده‌های معدنی شامل سه معدن پروانه بهره برداری بلامعارض، ۱۰ محدوده پروانه اکتشاف بلامعارض و ۹ محدوده مجوز برداشت است که واگذاری آن از طریق مزایده به متقاضیان واجد شرایط و دارای توان لازم برای اکتشاف و بهره برداری صورت می‌گیرد.

مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان گفت: هشت هزار و ۵۰۰ خودرو در سه ماهه نخست امسال بدون هیچگونه سانحه و خسارتی از طریق بندرلنگه به کشورهای آسیای میانه ترانزیت شده است.

قاسم عسکری نسب روز دوشنبه گذشته با اعلام این خبر افزود: بنادر و دریانوردی بندرلنگه به عنوان قلب تپنده ترانزیت خودرو در ایران و چهار راهی امن برای ترابری دریایی و زمینی به کشور های آسیای میانه محسوب می‌شود.

بهار امسال ۳۶ فقره پرونده مربوط به تاسیس شرکت، موسسه یا شعبه‌ای از آن‌ها در منطقه آزاد قشم به ثبت رسید و دفتر آنان در جزیره گشایش یافت.

رییس اداره ثبت شرکت‌های سازمان منطقه آزاد قشم شامگاه یکشنبه گذشته به خبرنگاران گفت: همچنین یکهزار و ۱۸۹ فقره تغییرات شامل پلمب دفاتر، ثبت نام بازرگانان، ابطال ثبت نام، در منطقه آزاد قشم به ثبت رسید.

رویا زاهدنیا افزود: در سه ماهه نخست سال جاری ۲۹ فقره نقل و انتقال رهنی و قطعی شرکت‌ها نیز در این اداره ثبت شد.

معاون بهره‌برداری شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان گفت: با وارد مدار شدن پست فوق توزیع دوراهی دهستان حاجی‌آباد، شبکه توزیع برق باغات به سه خط فشارمتوسط ۲۰ کیلوولت افزایش می‌یابد.

حمید ساعدپناه روز سه‌شنبه گذشته در جمع خبرنگاران افزود: در حال حاضر برق منطقه باغات حاجی‌آباد از طریق یک خط ۲۰ کیلوولت فشار متوسط به طول ۸۰ کیلومتر تغذیه می‌شود که با مجموع خطوط فرعی به ۱۵۰ کیلومتر می‌رسد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان روز سه شنبه گذشته گفت: کاشت ذرت دانه ای و علوفه ای در زمین‌های کشاورزی استان آغاز شده و تا پایان مردادماه ادامه خواهد داشت.

رضا امیری زاده پیش بینی کرد: در سالجاری بیش از  سه هزار و ۵۰۰ هکتار ذرت دانه ای و ۴۰۰ هکتار ذرت علوفه ای در زمین‌های کشاورزی استان کشت شود.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت:۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار امسال از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح های آبخیزداری استان اختصاص یافته است.

ابراهیم جعفری تختی روز سه شنبه گذشته با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اعتبار تخصیص یافته در ۳۳ حوزه به مساحت ۵۷ هزار و ۲۴۲ هکتار جهت اجرای انواع سازه های آبخیزداری از جمله بندها، سدها و خشکه چین‌ها هزینه می شود.

رییس توسعه آبزیان آبهای داخلی و سایر آبزیان شیلات هرمزگان پیش بینی کرد: امسال ۶۶۰ تن ماهی گرمابی شامل، ۶۴۰ تن کپور و ۲۰تن خاویاری تولید می شود.

سیروس برازنده روز یکشنبه گذشته در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همچنین طی یک سال گذشته ۶۲۰تن ماهی گرمابی در ۱۵سازه آبخیزداری شامل، ۴۶۰تن کپورماهی و ۱۵تن ماهی خاویاری تولید شد.

قایم مقام کمیته امداد امام خمینی(ره) هرمزگان گفت: ۱۲۰ واحد مسکونی ویژه خانواده‌های ایتام روستایی با همکاری موسسه خیریه اشرف الانبیاء(ص) تهران درحال ساخت است.

جلیل تراهی روز دوشنبه گذشته با اعلام این خبر به رسانه‌ها افزود: برای ساخت این واحدهای مسکونی در مجموع ۶۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته که ۱۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال با مشارکت موسسه خیریه اشرف الانبیاء(ص) تامین می‌شود.

وی بیان داشت: ۲۴ میلیارد ریال از اعتبارات این طرح از محل کمیته امداد و ۲۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال آن نیز از محل تسهیلات قرض‌الحسنه صندوق امداد ولایت تامین می‌گردد.

نخستین پالایشگاه ۳۵ هزار بشکه‌ای قشم در شهریورماه سال جاری و همزمان با هفته دولت به بهره برداری می‌رسد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم شامگاه شنبه گذشته در دیدار رییس دانشگاه هرمزگان با وی گفت: در حوزه نفت و انرژی برای تبدیل‌شدن قشم به هاب پتروشیمی، ظرفیت بسیار بالایی از نیروی انسانی متخصص، کارگر ماهر و نیمه ماهر نیاز است.

حمیدرضا مومنی افزود: سازمان منطقه آزاد قشم آماده‌ی گسترش همکاری با دانشگاه هرمزگان برای پرورش و جذب نیروهای متخصص، ماهر و نیمه ماهر است.

اجتماعی

شمار مبتلایان به کرونا در هرمزگان در هفته گذشته نیز روند افزایشی داشته و شماری از مردم این استان به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند.

براساس آمارهای اعلام شده تا روز ۲۷ فروردین ماه ۴۳۵ نفر در استان هرمزگان به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان گفت: موضوع چگونگی محل جابه جایی اهالی روستاهای سیل زده زاچ و داربست بشاگرد بواسطه اینکه  در معرض خطر هستند، هفته آینده در شورای برنامه ریزی استان مطرح و تعیین تکلیف می‌شوند

رضا مدرس روز چهارشنبه گذشته درتشریح خدمات رسانی به روستاهای زاچ و داربست بعد از سیلاب دیماه سال ۹۸ افزود: تمام امکانات زیستی برای مردم در روستاهای زاچ و داربست فراهم است و حق بدهید که تصمیمی احساسی نگیریم که یکسال بعد با یک بارندگی دوران بازگشت ۶۰ ساله، جان مردم درمحل کنونی به خطر بیفتد.

همزمان با چهلمین سالگرد تاسیس سازمان بهزیستی، مرکز گذری سرپناه شبانه بانوان در هرمزگان افتتاح شد.

مدیرکل بهزیستی هرمزگان روز چهارشنبه گذشته درحاشیه بهره برداری از این طرح‌ گفت: این مرکز با ظرفیت ٣٠ نفر جهت اقامت شبانه و ١٥٠ نفر جهت خدمات کاهش آسیب گذری    به همراه تیم سیار است.

غلامحسین رنجبر افزود: در ساختمانی که امروز شاهد افتتاح آن هستیم در کنار خدمات سرپناه شبانه، خدمات کاهش آسیب (DIC) نیز ارائه می‌گردد.

استاندار هرمزگان گفت: تکمیل بیمارستان ۵۳۱ تختخوابی بندرعباس از ضروری ترین نیازهای درمان استان است که باید تا پایان امسال آماده بهره برداری شود.

فریدون همتی شامگاه دوشنبه گذشته در نشست با مدیران شرکت پیمانکار احداث این بیمارستان، اظهار داشت: بیمارستان ۵۳۱ تختخوابی بندرعباس از پروژه های بسیار مهم در هرمزگان محسوب می‌شود که معاونت عمرانی استانداری به طور ویژه اجرای این طرح را پیگیری می‌کند.

قضایی، نظامی، انتظامی

رییس کل دادگستری هرمزگان با تاکید بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی و توجه همه مردم و گروه ها به حفظ سلامت خود و دیگر افراد جامعه، گفت: پرونده های ناقضان شیوه نامه های بهداشتی در استان خارج از نوبت و در شعبه های ویژه رسیدگی می شود.

علی صالحی عصر سه شنبه گذشته در نشستی در همین رابطه اظهار داشت: سلامت مردم از اهمیت بالایی برخوردار است و شعبه های ویژه رسیدگی قضایی به تخلفات بهداشتی در زمینه کرونا در دستگاه قضایی هرمزگان تشکیل شده است.

فرمانده انتظامی هرمزگان گفت: با همکاری مشترک پلیس امنیت اقتصادی و دستگاه قضایی استان، یک فروند کشتی با ۷۰ هزار تن سنگ آهن قاچاق شناسایی و توقیف شد.

سردار غلامرضا جعفری روز سه‌شنبه گذشته در تشریح این خبر افزود: ارزش این محموله قاچاق کشف شده ۴۷۰ میلیارد ریال است.

مدیرکل زندان‌های هرمزگان گفت: مددجوی تبعه کشورهای همسایه محکوم به قصاص نفس پس از گذشت ۲۳ سال حبس با تلاش شورای حل اختلاف بندرعباس از زندان آزاد شد.

مصطفی کیشانی روز سه‌شنبه گذشته با اعلام این خبر افزود: این زندانی که از تبعه یکی از کشورهای همسایه بود، در سال ۷۶ مرتکب قتل یک هموطن دیگر خود شد که پس از دستگیری و محاکمه به قصاص نفس محکوم شده بود.

فرهنگی

هیات داوران نخستین دوره جشنواره فرهنگی هنری «شمیم کرامت» ۱۶ اثر در رشته نقاشی و ۱۰ اثر در رشته چاووش‌خوانی را به عنوان برگزیده انتخاب کردند.

دبیر جشنواره «شمیم کرامت» در هرمزگان گفت: این تعداد اثر معرفی شده از بین ۱۵۰ اثر رسیده در بخش نقاشی کودک‌ونوجوان و ۳۰ اثر در بخش چاووش‌خوانی از شهرستان‌های بندرعباس، میناب، رودان، جاسک، بشاگرد و حاجی‌آباد انتخاب شد.

داود تنی‌پور عصر شنبه گذشته در جمع خبرنگاران افزود: هیات داوران در بخش نقاشی “رقیه پورزهرایی، علیرضا رسولی، ستایش هرمزی، سمانه حیدری، مرضیه پور دستان، یاسین موذن زاده، زهرا دستوار، زهرا افراسیابی، مهسا پناهی، معصومه زارعی کلوئی، فاطمه زارعی‌پور، امین سالاری، فاطمه سالاری، محمد تنی، عبدالرضا تنیده و ثنا چشم‌براه را به عنوان برگزیدگان معرفی کردند.

هفته گذشته پویش فرهنگی«جان یکدیگر» با هدف فرهنگ سازی رعایت پروتکل های بهداشتی و آگاهی بخشی به عموم کیشوندان پیرامون خطرات ناشی از شیوع ویروس کووید۱۹ در سطح جزیره کیش راه‌اندازی شد.

معان پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش هرمزگان از راهیابی ۱۰۴ دانش آموز استان به رقابتهای قرآنی کشوری خبر داد.

احمد مهرانی روز جمعه گذشته با اعلام این خبر اظهار داشت: از مجموع راه یافتگان به رقابتهای کشوری، ۶۰ دانش آموز برتر در رشته‌های پژوهشی و ۴۴ دانش آموز برتر در رشته‌های آوایی شرکت می کنند.

سه شنبه گذشته پوستر رویداد بین‌المللی «روح مقاومت» با حضور مدیرکل و معاونین بنیاد شهید و امور ایثارگران هرمزگان و رییس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد هرمزگان در بندرعباس رونمایی شد.

سازمان منطقه آزاد قشم در سال جاری مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال به نهاد کتابخانه‌های عمومی شهرستان قشم کمک کرد.

رییس اداره ویژه کتابخانه‌های عمومی قشم روز یکشنبه گذشته به خبرنگار ایرنا گفت: سال گذشته با کمک سه میلیارد ریالی خیران و ناشران تعداد کتاب‌های کتابخانه‌های قشم به بیش از ۷۰ هزار عنوان رسید.

امینه دریانورد افزود: نشر افق یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال کتاب و بازی‌های هوشی به کتابخانه‌های قشم هدیه داد.

وی ادامه داد: همچنین ۴۰۰ میلیون ریال کتاب‌های کمک درسی از قلم چی به این نهاد کمک شد.

محیط زیست

مدیرکل دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط ‌زیست گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که علت مرگ ۲۸ لاک‌پشت در سواحل شهرستان جاسک فعالیت‌های، شیلاتی و صید و صیادی بوده است.

روابط عمومی حفاظت محیط زیست هرمزگان سه شنبه گذشته اعلام کرد لاشه ۲۸ لاک‌پشت در سواحل شهرستان جاسک پیدا شد که از این تعداد ۲۵ مورد مربوط به سواحل شرقی اسکله آبکوهی تا دهانه خور میدانی و سه لاشه باقی مانده مربوطه به ساحل ونک بوده است که شامل لاک پشت های پشت سبز و پوزه عقابی بوده که هر دو جز گونه های در خطر انقراض هستند.

داود میرشکار روز چهارشنبه گذشته در این باره به خبرنگار محیط زیست ایرنا گفت: بررسی ها نشان می دهد که این تعداد لاک پشت در تور صیادان در وسط دریا گرفتار و خفه شدند و بعد از رها شدن در میان دریا لاشه آنها با امواج به ساحل آورده شد.

آموزش و پرورش

رییس اداره فناوری و اطلاعات اداره کل آموزش وپرورش هرمزگان گفت: تمامی فرآیند ثبت نام دانش آموزان این استان اینترنتی انجام می‌شود و والدین می‌توانند به صورت غیرحضوری و با توجه به شرایط محل سکونت یا هدایت تحصیلی، فرزند خود را ثبت نام کنند.

مصطفی فرهمند روز چهارشنبه گذشته با اعلام این خبر افزود: والدین با مرجعه به سایت آموزش وپرورش هرمزگان به آدرس hormozgan.medu.ir  و از درگاه میز خدمت، سامانه پیش ثبت نام و درج اطلاعات شخصی ومحل سکونت و نیز باتوجه به شرایط موجود ثبت نام مدارس، دانش آموزان را در مدارس دلخواه ثبت نام نمایند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش هرمزگان گفت: ۲۵ دانش آموز این استان موفق به کسب گواهی سومین پیش رویداد سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی شدند.

محمد قویدل روز دوشنبه گذشته در گفت وگو با ایرنا افزود: در مجموع تعداد  ٥٩ دانش آموز هرمزگانی از مناطق مختلف استان در این پیش رویداد علمی شرکت کردند که ۲۵ نفر موفق به کسب گواهی پایان دوره شدند.

ورزشی

ووشوکاران هرمزگانی در رقابتهای لیگ برتر مردان و لیگ جوانان به عنوان قهرمانی و نایب قهرمانی دست یافتند.

اسلام باوقار با کسب ۱۶ رای به مدت چهار سال دیگر به عنوان رییس هیات تیراندازی با کمان استان هرمزگان انتخاب شد.

مجمع انتخاباتی هیات تیراندازی با کمان هرمزگان روز دوشنبه گذشته با حضور محمودرضا امیاری مدیرکل ورزش و جوانان و مظفر خادمی معاون امور ورزشی استان و اعضای مجمع برگزار شد.

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید