خبر فوری

۷۰ درصد ساکنان از زندگی در جزیره کیش راضی هستند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان ، سعید پورعلی دلایل اصلی مهاجرت به کیش را ” فرصت های شغلی و زندگی در محیط بهتر و سکونت” در این منطقه بر شمرد و گفت: نخستین جریان مهاجرت از استان های “هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان”با رویکرد شناسایی فرصت های شغلی در کیش، صورت می‌گیرد.

وی در ادامه جریان دوم مهاجرت به جزیره کیش را با انگیزه زندگی در محیط بهتر و سکونت عنوان کرد و اظهار داشت: برخی افراد از استان های توسعه یافته کشور “تهران، فارس، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی” به منظور سکونت در محیطی امن و همراه با آرامش، به جزیره کیش مهاجرت می کنند.

پورعلی افزود: موضوع ساماندهی مهاجرت و اقامت بر اساس کار تحقیقاتی که انجام شده است و مبتنی بر ظرفیت های قانونی و شیوه نامه های که در این حوزه وجود دارد می تواند ساماندهی و مدیریت شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی با اشاره به آخرین نظرسنجی های انجام شده که بر مبنای آن ۷۰درصد جمعیت جزیره کیش خود را از طبقه متوسط به بالا معرفی می کنند، افزود: به لحاظ تصویر ذهنی و شناختی که افراد در کیش از خود دارند و خود را عضو طبقه متوسط به بالا معرفی می کنند، با ابلاغ های رفتاری فرهنگ طبقه متوسط به بالا در جزیره کیش روبرو هستیم.

پورعلی خاطر نشان کرد: فرهنگ عمومی مبتنی بر اقناع سازی است و این اقناع سازی و آزاد سازی قدرت فرهنگ یک نیروی اجتماعی ایجاد می کند که نیروی اجتماعی فراگیر و مبتنی بر اراده جمعی است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش بر لزوم اهمیت حفظ آداب و رسوم بومیان این منطقه که ۱۷ درصد ساکنان کیش را تشکیل می دهند تاکید کرد و گفت: تلاش بر این است که آداب و رسوم بومیان کیش که به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری است حفظ و تقویت شود.

وی با تاکید بر این که جامعه ایرانی یک جامعه متدین و مذهبی است عنوان کرد: بومیان کیش عبارتی را برای مسجد به کار می برند که “مساجد ستارگان زمین ” هستند و عنایت و اهتمام ویژه ای به مساجد دارند و این نمونه بارزی از باورها و اعتقادات بومیان جزیره کیش به شمار می رود.

سعید پورعلی نرخ سواد در جزیره کیش را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: در جمعیت ۴۰ هزارنفری کیش، ۱۷ هزار نفر دانش‌آموز و دانشجو هستند که از این تعداد ۱۰ هزار نفر دانشآموز و ۷ هزار نفر دانشجو در کیش حضور دارند. ۶۷ درصد دانشجویان نیز در مقاطع تکمیلی و دکترا مشغول به تحصیل هستند.

معاون فرهنگی اجتماعی منطقه آزاد کیش، با اشاره به سیاست های ابلاغی جمعیت که از سوی مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۳ صادر شده است به ضرورت ایجاد کانون های جمعیتی جدید در جزایر خلیج فارس اشاره کرد و گفت: کیش با داشتن نرخ مهاجرت پذیری بالا جزیره ای است که با تقویت اقامت و مهاجرت نقش موثری در شکل دادن به کانون های جمعیتی در دل آب های خلیج فارس و با اتکا به ظرفیت قوانین و مقررات مناطق آزاد مصوب سال ۱۳۷۲ داشته است.

سعید پور علی در ادامه افزود: حضور سرمایه گذاران و اجرای پروژه های متعدد گردشگری، عمرانی و صنعتی در تقویت اقامت در مناطق مرزی توسعه یافته در آب های نیلگون خلیج فارس نقش بی بدیلی داشته است و شکل گیری این کانون جمعیتی در تقویت پایه های امنیت ملی بسیار موثر است.

منبع: ایرنا

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید