خبر فوری
آموزش و پرورش طرح آجر به آجر را در هفته تکریم خیرین اجرایی می‌کند

حاجی میرزایی: آموزش باید جز تفکیک‌ناپذیر هر برنامه باشد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان ب، محسن حاجی میرزایی در برنامه نشست معاون اول رییس جمهوری با شورای معاونان و مدیران آموزش و پرورش که به صورت زنده از شبکه «شاد» پخش می شد، گفت: مهمترین عامل پیشرفت جامعه به جهت تئوریک در آموزش وپرورش شکل می‌گیرد، آینده این سرزمین را آموزش وپرورش می سازد شرایط امروز جامعه نیز حاصل برنامه های دیروز آموزش وپرورش است.

وی افزود: ما در بخش های مختلف اقتصادی، اجتماعی کشور برنامه ریزی و سرمایه گذاری می کنیم اگر امروز سراغ این برنامه ها برویم متوجه تفاوت بخش های مختلف از جمله صنعت، کشاورزی، حمل و نقل و…با سایر کشورها هستیم لذا مهمترین این تفاوت ها به نوع یادگیری ما بر می گردد.

حاجی میرزایی تصریح کرد: آنچه ارزش افزوده ایجاد می کند بهره مندی از دانش و تکنولوژی روز است، بنابراین موضوع یادگیری برای یک جامعه باید موردتوجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: یاد گرفته ایم که در برابر پدیده ها و حوادث واکنش سریع نشان دهیم، اگر نهاد خانواده، اقتصاد، سیاست و… اگر خوب عمل می کند یادگیری خوبی داشته اما اگر خوب عمل نمی کند باید روی این وجه توجه کنیم انتظارات این است که در اداره دولت، آموزش باید جزء تفکیک ناپذیر هر برنامه باشد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به شرایط ناشی از کرونا گفت: شیوع بیماری کرونا بسیاری از عادت های جاری و ساری و روش های متعارف جوامع را با چالش روبرو کرد.

وی ادامه داد: دریک قرن اخیر نمی توان هیچ پدیده ای را از لحاظ دامنه، گسترش و ایجاد تغییرات با بیماری کرونا مقایسه کرد با این تغییراتی که انجام شد حال سئوال اینجاست که آینده پس از کرونا چگونه است و در شکل تعادلات جدید ما در کجا قرار خواهیم گرفت و جایگاه ما پس از کرونا چگونه خواهد بود.

عضو کابینه تدبیر و امید اظهار کرد: نکته مهم این است که این تغییرات و جابجایی ها فرصت بی نظیری را برای ما ایجاد کرده است تا بعداز فروکش کردن این پدیده ها و انجام این جابجایی ها، از روش های نو و جدید استقبال کنیم لذا همه ما باید به مسائل فکر کنیم که در شرایط جدید چه موقعیتی را پیدا می کنیم.

وی ادامه داد: براساس بررسی های انجام بسیاری از مشکلات آموزش و پرورش از سال های دور در این دستگاه وجود داشته و همچنان ادامه دارد و علیرغم تلاش های صورت گرفته باز هم بسیاری از چالش ها روی میز آموزش و پرورش وجود دارد.

حاجی میرزایی ادامه داد: البته خدمات بسیاری پس از انقلاب انجام شده و برخی چالش ها در آموزش و پرورش رفع شده است لذا در بحث بی سوادی پیشرفت بسیار خوبی داشتیم و کاهش چشمگیر بیسوادی پس از انقلاب از دستاوردهای خوب ما بوده است همچنین ایجاد فرصت های برابر و گسترش آموزش های عمومی در سراسر کشور نیز از دستاوردهای ارزشمند ما است به طوری که امروزه در دورترین نقطه کشور این آموزش ها ارائه می شود.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس بررسی های به عمل آمده؛ متناسب نبودن روش های توسعه و زندگی، توسعه نابرابری فرصت های آموزش وپرورش، کم توجهی به آمار و اطلاعات، مهارت های کافی، محدودیت منابع، نبود پوشش تحصیلی کافی، ناکارآمدی ارزشیابی، کمبود و ناکافی بودن فضای آموزشی، نامتعادل بودن توزیع نیروی انسانی از جمله چالش های پیش روی ما است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: علی رغم پیشرفت های خوب از جمله دسترسی همه به آموزش در همه جای کشور و جود دارد به طوری امروز هرکسی در هر جای کشور قرار دارد به این آموزش ها دسترسی دارد حتی اتباع بیگانه نیز دسترسی دارند.

وی ادامه داد: اما برخی مشکلات روی میز باقی مانده است نکته اینجاست آیا این تحول مجال بیشتری برای پرداختن به مسائلی که تا حالا به آن نپرداختیم ایجاد می کند تا به برخی مسائلی که در آنها توسعه پایدار نداشتیم و کمتر به آنها پرداختیم به آن مسائل بپردازیم.

عضو کابینه تدبیر و امید اظهار کرد: ما در آموزش‌وپرورش هر ده سال تقریباً یک سند تحول داشتیم این نشان می‌دهد شرایط موجود آموزش‌وپرورش نیازمند تغییر بوده است. سند تحولی که از چند سال قبل در دستور کار قرارگرفته است نیازمند فهم روشن و مشترکی از آن هستیم تا در بین دانش آموزان و معلمان انگیزه ایجاد کند لذا باید فهم روشنی از آن در مدارس به وجود بیاوریم.

وی اضافه کرد: برای انجام این مهم، بسته‌های تحولی را تدوین و به مدارس ارسال کردیم تا شرایطی را فراهم کنیم که تغییر و تحول در کف مدرسه احساس شود.

حاجی میرزایی با اشاره به ساختار بودجه‌ای آموزش‌وپرورش عنوان کرد: ساختار آموزش‌وپرورش بسیار گسترده و منابع مالی تنها جوابگوی پوشش ۶۰ درصدی دانش آموزان است لذا این موضوع در کیفیت برنامه تأثیرگذار خواهد بود.

وی ادامه داد: اگر قرار است این سرمایه‌گذاری که در آموزش‌وپرورش بر روی نیروی انسانی صورت می‌گیرد بهره و بازده مناسب داشته باشد باید در دولت و در سازمان برنامه‌وبودجه بیش‌ازپیش به منابع مالی این دستگاه عریض توجه کنیم.

منبع: ایرنا

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید