خبر فوری

کرونای معلق و کم توجهی شهروندان بندرعباس به آن

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان به همراه رییس دانشگاه علوم پزشکی این استان و فرمانداری بندرعباس با جمعی از مسوولان و خبرنگاران  روز چهارشنبه که به صورت سرزده از چند نقطه شهر بندرعباس (شامل یک جایگاه سوخت، شعبه شماره یک تأمین اجتماعی بندرعباس، بازار ماهی فروشان، بازار روز «بازار روبه روی بندر شهید حقانی» و بندر شهید حقانی) بازدید کردند این واقعیت تلخ را از نزدیک شدهد بودند.

کیسه‌های پلاستیکی به جای دستکش

جایگاه سوخت در سطح شهر بندرعباس اولین نقطه ای بود که مورد بازدید  مسوولان اجرایی و بهداشتی قرار گرفت، برخی رانندگان بدون دستکش بودند و خودشان هم سوخت گیری را انجام می‌دادند درحالی که این وظیفه مامور جایگاه سوخت است.

نکته بعدی نبود دستکش یکبار مصرف در جایگاه بود که به جای آن کیسه‌های پلاستیکی قرار بودند و البته سایر جایگاه‌های سوخت هم همین کار را انجام داده اند،کمتر کسی هم از این کیسه‌ها استفاده می‌کند و ماموران جایگاه‌های سوخت هم تذکری در این خصوص به افراد نمی‌دهند و برای آن‌ها اهمیتی ندارد.

این درحالی است که براساس اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران برای پیشگیری و مقابله با انتشار ویروس کرونا منتشر شده؛ «بایستی فرآیند سوختگیری و پرداخت هزینه سوخت در تمامی جایگاه‌های عرضه، توسط کارکنان جایگاه‌ها انجام شود و دستکش یکبار مصرف برای استفاده عموم در دسترس قرار داده شود و تاکید شده فرآیند سوختگیری و پرداخت هزینه بدون دستکش یکبار مصرف انجام نشود».

سعید ناجی، معاون سیاسی، امنیتی واجتماعی استاندار هرمزگان در این بازدید به سرشیفت پمپ بنزین در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشی تذکر داد و گفت: نباید کرونا را شوخی گرفت و احتمال شیوع آن از پمپ بنزین‌ها و جایگاه‌های سوخت وجود دارد.

تذکر نتیجه بخش

دستکش یکبار مصرف پلاستیکی و مایع ضد عفونی کننده دست در شعبه شماره یک تأمین اجتماعی بندرعباس در کنار در ورودی مراجعه کنندگان قرار داشت.

مراجعه کنندگان می‌توانستند در ابتدای ورود به ساختمان از آن‌ها استفاده کنند، اما باز هم برخی شهروندان نسبت به استفاده از آن‌ها کم توجهی کرده یا بی توجه بودند.

بازار بندرعباس به صورت مرتب بازرسی شود

مقصد بعدی بازار بندرعباس بود که به هنگام رسیدن به نزدیکی آن و در نگاه اول، تعداد قابل شمارشی از مغازه‌داران و فروشندگان ماسک زده بودند و افراد بیشتری نسبت به استفاده از این وسیله بهداشتی بی توجه بودند.

با گذشت اندک زمانی از حضور و سرکشی مسوولان از مغازه‌های بازار، خبر بازرسی به سرعت حرکت سیگنال‌های عصبی بدن انسان در نورون‌ها؛ بین مغازه داران پخش شد و ماسک‌ها بر صورت‌ها نشستند و عده‌ای نیز از مغازه‌ها خارج شدند.

حتی خود مغازه داران هم می‌گفتند: این گونه ماسک زدن که برای زمان حضور بازرس و مسوول است ثمر بخش نیست.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در عین این سرکشی سرزده گفت: بازرسِ ویژه باید به صورت مداوم بازار را از نظر رعایت دستورکارهای بهداشتی بازرسی و کنترل کند.

حسین فرشیدی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایرنا که چرا از دستکش استفاده نکرده است، پاسخ داد: به هیچ عنوان دست خود را به صورت و جایی نمی‌زنم که اگر دقت کنید این را متوجه می‌شوید.

اما فرماندار بندرعباس و معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان هم دستکش نداشتند و حتی با دستان خود در مغازه‌ها را باز کرده و وارد می‌شدند.

شاید علت استفاده نکردن مسوولان از دستکش وجود مایع ضد عفونی کننده در خودروها بوده است ولی خودروی مدیرییت بحران استانداری هرمزگان هم که در این بازرس‌های سرزده مورد استفاده قرار گرفت به مانند مخزن مایع ضد عفونی کننده نصب شده در کنار آسانسورهای خود استانداری، بدون مایع ضد عفونی کننده و حتی دستمال کاغذی بود.

افراد باید به زدن ماسک عادت کنند

شرایط بازار ماهی فروشان از نظر استفاده از ماسک و دستکش بسیار بهتر بود ولی باز هم تعدادی از فروشندگان ماسک و روپوش استفاده نمی‌کردند و با تک پوش مشغول فعالیت بودند.

 با ورود مسوولان به بازار و انتشار خبر آن، به سرعت دست به کار شده و این را با زدن ماسک و پوشیدن روپوش جبران کردند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این خصوص اظهار داشت: این‌گونه رفتارها که با حضور ما ماسک بزنند اشتباه است، بلکه باید عادت کنند برای حفظ سلامت خود همیشه از آن استفاده کنند.

احتمال افزایش مجدد بیماری کرونا با میزان مرگ و میر افزون‌تر

بندر شهید حقانی بندرعباس مقصد بعدی برای سرکشی بود که رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به مسوولان آن تأکید کرد شناورها به هیچ عنوان فرد سرفه کننده را جابه جا نکنند و از آن شخص بخواهند به پزشک مراجعه کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در بندر شهید حقانی و هنگام خروج از شناوری که مورد بازرسی قرار داده بود به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مهمترین مولفه در انتشار بیماری کرونا رعایت نشدن فاصله اجتماعی و مولفه دیگر استفاده از ماسک است.

فرشیدی خاطر نشان کرد: اگر نحوه رعایت نکات بهداشتی از سوی مردم به همین شکل ادامه یابد، ۲ هفته آینده با افزایش مجدد بیماری کرونا روبه‌رو خواهیم شد که میزان مرگ و میر بالاتری خواهد داشت.

وی درخواست کرد: مردم در رعایت پروتکل‌ها و نکات بهداشتی دقت بیشتری داشته باشند، تا از میزان انتشار ویروس در سطح جامعه کاسته شود و بتوان مرحله دیگری از کار مدیریت بیماری کرونا را انجام داد.

وی ادامه داد: مردم باید به استفاده از ماسک عادت کرده و برای یک یا ۲ سال با این وسیله بهداشتی در مجامع عمومی حضور یابند.

فرشیدی به فرا رسیدن تعطیلی‌های عید فطر اشاره کرد و گفت: مردم این تعطیلی‌ها را در خانه بمانند و از انجام سفرهای بین شهری خودداری کرده و برای سفرهای خارج استانی هم برنامه ریزی نکنند.

همچنان ماندن در خانه یک اصل است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان هم در همین زمینه به ایرنا گفت: همچنان در خانه ماندن یک اصل است و هنگام خروج از منزل برای تأمین نیازهای ضروری و معیشتی باید دستورکارهای بهداشتی پیشگیری از بیماری کرونا رعایت شود.

ناجی بیان داشت: در شرایط کنونی همچنان باید برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری مراقبت و تلاش کنیم و بازگشایی‌های انجام شده نقش مردم را در رعایت پروتکل‌های بهداشتی پررنگ تر کرده است.

بررسی‌های میدانی از سطح شهر بندرعباس نشان می‌دهد آنگونه که از سوی مسوولان بهداشتی بر رعایت دستورکارهای بهداشتی تاکید می‌شود این نکات را رعایت نمی‌شود.

چنانچه این شرایط ادامه یابد باید منتظر بالاتر رفتن آمار تعداد مبتلایان به کرونا در هرمزگان شد که این امر احتمال بازگشت به شرایط قرنطینه را افزایش می‌دهد.

منبع: ایرنا

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید