خبر فوری

مصائب خروج موقت خودرو از کیش در پیچ و خم های گمرک ایران

محمدرضا بازگیر – پس از ایام نوروز و مشکلات کرونا و با توجه به فرا رسیدن فصل تابستان ، مردم جزیره مرجانی کیش پس از تعطیلی مدارس با درخواست های مکرر بار دیگر خواستار لغو ممنوعیت غیر قانونی خروج خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی از منطقه آزاد کیش توسط گمرک ایران و یا دستکم تعیین مهلت ۲ ماهه ای برای گذر موقت خودروها از کیش هستند.
براساس قوانین موجود در مناطق آزاد کشورمان٬ هر یک از ساکنان و فعالین اقتصادی مناطق آزاد می توانند یک بار در سال به مدت یک  یا ۲ماه٬ با خودروی پلاک منطقه آزاد یا گذر موقت از حریم تعریف شده خارج نمایند و به شهرهای داخل کشور سفر کنند و به هیچ عنوان ممکن قدرت موتور و تیپ و شکل خودرو هم مدنظر نبود و بر طبق قانون خروج موقت خودرو وارداتی از مناطق آزاد؛ این امکان تنها برای ساکنان منطقه مسیر میشود و متقاضیان خروج خودرو از محدوده باید ساکن منطقه و یا اصطلاحا دارای کارت کیشوندی باشند.
وجالبتر اینکه حتی مسافران خارجی و جهانگردان یا ایرانیان مقیم خارج از کشور که دارای شرایط فوق الذکر می باشند و با خودروی شخصی خود وارد کشور می شوند هر گاه برای آن خودرو جواز عبور از کانونهای جهانگردی کشورهای خود در دست داشته باشند و به گمرک ورودی ارائه دهند می توانند متناسب با مهلت ویزا و حداکثر تا سه ماه با توجه به مدت اعتبار جواز عبور بدون الزام به تسلیم اظهارنامه یا تأدیه وجه الضمان به گمرک، از وسیله نقلیه خود در کشور استفاده کنند و در مدت مزبور چندین بار با وسیله خود از راههای مجاز وارد و خارج شوند.
بسیاری از ساکنین جزیره زیبای کیش در تلاش هستند که  با توجه به تعطیلات ایام تابستان و تعطیلی مدارس با استفاده از خودروهای خود همانند سالهای قبل و در ادوار گذشته به داخل کشور خود به مسافرت بروند و متاسفانه عدم صدور مجوزهای لازم و ضمانت نامه های سنگین بانکی موجب نارضایتی بسیاری ساکنین جزیره کیش را فراهم کرده است.

امتیاز خروج موقت خودرو برای فعالین اقتصادی و خانواده های ساکن جزیره کیش که با توجه به موقعیت مکانی ، تنها مسیر هوایی را می توانند به عنوان گزینه  اصلی برای سفر به سرزمین اصلی انتخاب کنند بسیار حائز اهمیت است. اما متاسفانه این مصوبه غیر منصفانه و به دلایل غیر منطقی در دولت پیشین دلیل ممنوعیت خروج خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی از منطقه آزاد کیش گردیده است و این در حالی است که تقریبا بیش از  نیمی از خودروهای این منطقه بالای ۲۵۰۰ سی‌سی می باشند که این طرح نچندان مناسب و ناسازگار با مزایای مناطق آزاد ایران توسط دولت  پیشین پیگیری به تصویب رسید و در دولت یازدهم و دوازدهم هم با جدیت دنبال شد ، هرچند که این مصوبه غیر معقول با اعتراض شدید ساکنین و فعالان اقتصادی که در بدترین شرایط گرم آب و هوایی کیش  زندگی می کنند مواجه گردید که متاسفانه  با توجه به کاهش تحریم‌ها در شرایط فعلی این قانون در دولت یازدهم نه تنها لغو نشد؛ بلکه با سخت‌گیری بیشتری توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران  نیز در حال اجرا می باشد                             .
جزیره کیش و مسئولان آن همیشه در تلاش هستند که زمینه کاهش هزینه ها و ارایه تسهیلات برای سفر گردشگران و هموطنان عزیز به جزیره کیش را  فراهم کنند اما آیا برای سفر کیشوندان و کلیه کسانی که برای رونق تجارت و گردشگری در این جزیره در تلاش هستند نیز برنامه ریزی و چاره اندیشی گردیده است. صدور پروانه خروج موقت خودرو از کیش برای خانواده های ساکن در جزیره کیش یک امتیاز برای گردشگری و رفاه آنان است که متاسفانه نادیده گرفته شده و متاسفانه نادیده گرفته شدن نیز با تبعیض همراه است. در حالی که ساکنان دیگر مناطق آزاد کشور که محدودیت های رفت و آمد مانند جزیره محصور میان آبهای خلیج فارس را نیز ندارند از امتیاز خروج خودرو و مسافرت با خودروی شخصی خود تا صدها کیلومتر را بهره مند می شوند، و این در حالی است که  ساکنین منطقه آزاد کیش از این امتیاز محروم هستند.
جالبتر اینکه بدانید  دولت پیشین دلیل ممنوعیت واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی را  ارزبری بالای آنها و همچنین کمبود ذخایر ارزی با اوج‌گیری تحریم‌ها عنوان می‌کردند.  و دلیل دوم ممنوعیت واردات خودروهای یاد شده به مصرف سوخت بالای آنها وارد می دانستند و  دلیل سوم را نیز  حساسیت‌های اجتماعی ذکر می نمودند  و این در حالی است که وضعیت منطقه آزاد کیش بلحاظ موقعیت آب و هوایی و اقتصادی بودن آن به گونه ایی می باشد که  امکان استفاده از خودروهای داخلی میسر نبوده و در بلند مدت ساکنین را با مشکلات فراوانی مواجه خواهد نمود.  هرچند که به گفته بسیاری از متخصصین امر خودرو مصرف سوخت خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی خارجی به مراتب بسیار پایین تر از بسیاری از خودروهای ساخت داخل کشور می باشد و از همه جالبتر اینکه خودروهای بسیار به مراتب شیک تر و بهتر و بالای ۲۵۰۰ سی سی مدل بالا به صورت فراوان در تهران و شهر های بزرگ ایران یافت میشود که براحتی  پلاک گردیده و تردد می نمایند و دلایلی همچون حساسیت های اجتماعی را منتفی می کنند . هرچند که با تمامی این تفاسیر  .متاسفانه علیرغم نارضایتی فراوان فعالان اقتصادی و ساکنین جزیره کیش و اعتراضات مکرر ، خروج خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی از منطقه آزاد کیش برای مرخصی یک ماهه آنها با پلاک گذر موقت به داخل کشور ممنوع گردیده است.
متاسفانه در حالی که باید در یک منطقه آزاد بنام کیش روز به روز باید شاهد شرایط و تسهیلات آسانتر و بهتری برای رشد اقتصادی باشیم روز به روز سختگیریها نه از سوی سازمان منطقه آزاد کیش بلکه از سوی ارگانهای بالا دستی همچون گمرک ، امور مالیاتی  بیشتر و بیشتر می شود و این درحالی است که حتی ساکنین برای ورود کالا معمولی از داخل کشور  از طریق باربری های داخلی به جزیره کیش که جزئی از خاک کشورمان می باشد با سختگیری های شدیدی مواجه می باشنند بطوریکه حتی برای تحویل کالاهای خود می بایست دارای نامه و مجوز بوده  و باید نامه تاییده گمرک را برای باربری اخذ نمایند و این در حالی می باشد که ارسال این بارها  از سرزمین اصلی که همانند ارسال بار از تهران  به شهرهای دیگر کشور می باشد… ولی در کیش فعالین اقتصادی یا ساکنین می بایست با تاخیر فراوان و در برخی از مواقع با خواهش و تمنا اقلام ارسالی از داخل خاک کشورمان را تحویل بگیرند که این موضوع در هیچ نقطه ایی از ایران وجود خارجی ندارد  .
هرچند که فلسفه وجودی ، بوجود آمدن مناطق آزاد در ایران و یا در دنیا بسیار روشن بوده و دارای قوانین منحصر به فرد و خاص می باشد و مطمئنا  در صورت تخطی  از این قوانین و کمرنگ نمودن مزایا و محاسن سرمایه گذاری در اینگونه مناطق آزاد تجاری و بوجود آوردن تنگناها و بوروکراسی پیچیده اداری میتواند در بلند مدت خسارات جبران ناپذیری را برای کشور در منطقه بدنبال داشته باشد و از جذب سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی جلوگیری خواهد نمود  که امید میرود با تدبیر دولت دوازدهم و دکتر انصاری لاری مدیرعامل پرتلاش سازمان منطقه آزاد کیش امید های از دست رفته را نه فقط به جزیره کیش بلکه به مناطق آزاد تجاری ایران پررنگتر نمود .

منبع: خبرآنلاین

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید