خبر فوری

هیئت های مجازی؛ محل قرار عاشقان اهل بیت(علیهم السلام)

پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از خبرگزاری مهر:

فاطمه میرزاجعفری: در روزگارانی نه چندان دور تقریباً می‌توان گفت برگزاری مجالس روضه‌های خانگی تبدیل به یک رسم و رسوم قدیمی در بین ما ایرانی‌ها بوده است؛ شواهد تاریخی نشان می‌دهد از سال ۱۳۱۴ هجری شمسی که پهلوی اول برگزاری مجالس عزاداری در مساجد و تکایا را ممنوع کرد برگزاری روضه‌های خانگی در بین عموم مردم رواج یافت.

در آن روزها که قد و قواره خانه‌ها مثل امروز کوچک نبود از میان مردم هر کوچه و بازار یک نفر بانی روضه‌های خانگی در منزل خود بود؛ این سنت حتی پس از آزادی دوباره برگزاری مجالس عزاداری در حسینه ها و مساجد هم ادامه پیدا کرد. روضه‌های خانگی به دلیل سادگی ظاهری همواره مورد علاقه مردم بوده و در حالی که بی نام و نشان برگزاری می‌شدند همواره مملو از جمعیت بود چرا که دهان به دهان مردم به یکدیگر خبر می‌دادند که فلان روز در خانه یکی از بچه‌های محل روضه خانگی برپاست.

البته این رسم رفته رفته با امروزی شدن زندگی‌هایمان کمرنگ‌تر شده است هرچند که هنوز در شهرستان‌ها رواج زیادی دارد و حتی می‌توان گفت رسمی‌ترین مراسمانت یک شهر را همین روضه‌های خانگی تشکیل می‌دهند. حالا در روزهایی هستیم که کرونا به جان مراسم‌های ما افتاده است؛ هیئت‌ها و مساجد را تعطیل کرده است و همچنان بهترین توصیه برای در امان ماندن از ابتلاء به این بیماری در خانه ماندن است، هرچند که قرار است در برخی از شهرها که وضعیت سفیدی از ابتلاء و شیوع کووید ۱۹ دارند مساجد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اقدام به برپایی نماز جماعت و مراسمانت خود کنند اما در بسیاری از شهرها افراد هنوز هم از این مراسم‌ها محروم اند؛ در این روزها رسم قدیمی برپایی روضه‌های خانگی رنگ و بوی متفاوتی پیدا کرده است و هر خانه تبدیل به محفلی برای برپایی دعا و مناجات اهل خانه شده است.

سادگی روضه‌های خانگی
همانطور که گفتیم روضه‌های خانگی به دلیل سادگی با استقبال خوب اهالی هر کوچه و شهر رو به رو هستند پذیرایی اغلب این روضه‌ها چای و قند ساده‌ای است که می‌توانید با برپایی این مجالس در منازل خود این پذیرایی را هم به میان خانواده آورید و یا اینکه یک غذای ساده را به نیت اهل بیت (علیهم السلام) آماده کنید و پس از روضه چند نفره خود میل کنید تا سادگی روضه‌های خانگی همچنان در میان اعضای خانواده باقی بماند.

لایوهای متبرک به نام ائمه اطهار
شاید شما هم این روزها به خصوص در روزهای قرنطینه خانگی شاهد افزایش لایو های اینستاگرامی بوده باشید؛ لایوهایی که جز ابتذال چیز دیگری با خود به همراه نداشته و ندارند در این میان اما با توصیه رهبر انقلاب اسلامی مبنی بر برپایی مجالس خانوادگی بسیاری از هیئت‌های مذهبی هم از اینستاگرام و لایو هایش به عنوان بستری برای برگزاری مجالس روضه و عزاداری استفاده کردند تا ما شاهد پیچیده شدن عطر ائمه اطهار در لایوهای اینستاگرامی باشیم.

البته در کنار استفاده از فضای مجازی بسیاری از شبکه‌های تلویزیونی نیز اقدام به برگزاری برنامه‌های مختلف برای برپایی روضه‌های خانگی کردند این اتفاق در اعیاد شعبانیه نیز رخ داد و پس از آن با استقبال خوب کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجهه شد و باعث شد تا مداحان بار دیگر مراسمات خود را به فضای مجازی بیاورند.

کرونا این روزها رنگ و روی زندگی کردنمان را تغییر داده است و این را می‌توان حتی در مجالس روضه ماه رمضان نیز مشاهده کرد و همانطور که گفتیم بسیاری از هیئت‌ها اقدام به برگزاری مجالس خود از طریق صفحات مجازی کردند:

مهدیه تهران
در این شب‌ها مهدیه تهران مانند سال‌های گذشته در ایام رمضان برنامه مناجات خوانی برگزار می‌کند و امسال با توجه به شرایط موجود این برنامه هرشب از ساعت ۲۲ با نوای محمدرضا غلامرضازاده برگزار و از سایت مهدیه تهران به نشانی mahdiehtehran.ir/live به صورت زنده پخش خواهد شد.

سخنرانی‌های آیت الله مجتبی تهرانی
با شروع ماه رمضان دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی (رحمه الله علیه) برای بهره مندی روزه داران از این ماه پر فضیلت هر شب مناجات‌ها و سخنرانی‌های ایشان را منتشر می‌کند و شما هر شب می‌توانید از ساعت ۲۳ از طریق لایو صفحه اینستاگرامی این عالم ربانی به نشانی mojtabatehrani شاهد این سخنرانی‌ها و مناجات باشید.

دهه دوم ماه مبارک با میثم مطیعی
میثم مطیعی در دهه دوم ماه مبارک رمضان از دوشنبه ۱۵ لغایت دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ماه، در آستان مقدس امامزاده قاضی الصابر (علیه السلام) برنامه دارد که این مراسم نیز از شبکه سه سیما هرشب حوالی ساعت ۲۴ پخش می‌شود و از صفحه اینستاگرامی به نشانی meysammotiee.official نیز قابل مشاهده است.
مناجات خوانی مداحانی همچون حاج مهدی سماواتی، کربلایی سیدرضا نریمانی و حاج سعید حدادیان نیز از بارگاه ملکوتی امام هشتم (علیه السلام) هر شب از ساعت ۲۳:۴۵ تا ۳۰ دقیقه بامداد از شبکه یک سیما پخش خواهد شد.

مناجات خوانی سلحشور در شبکه قرآن
مناجات خوانی مهدی سلحشور به همراه سخنرانی حجت الاسلام سید حسین مؤمنی از اول رمضان به مدت ۳۰ شب از ساعت ۲۴ آغاز می‌شود این مراسم همچنین از صفحه mahdisalahshur در اینستاگرام نیز قابل مشاهده است.

۳۰ شب در حرم امامزاده صالح
ویژه برنامه ماه رمضان هیأت رزمندگان اسلام نیز امسال در قالب حسینیه مجازی در ۳۰ شب ماه رمضان تداوم دارد، این مراسم با سخنرانی‌های دهه اول حجت الاسلام ماندگاری، دهه دوم حجت الاسلام علی پناه و دهه سوم جت الاسلام عالی و مداحی حاج محمدرضا طاهری از ساعت ۱:۴۵ آغاز و به صورت زنده از شبکه پنج سیما پخش می‌شود.

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید