خبر فوری

تله اندازی سوسک های شاخک بلنددرنخلستانهای هرمزگان آغاز شد

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی هرمزگان روز جمعه گفت: با توجه به سطح زیرکشت ۳۳هزار هکتاری نخل های خرما در این استان، نصب تله های فرمونی ردیابی آفت های این محصول گرمسیری از اهمیت بسیاری برخوردار است.

اشرف منصوری افزود: نصب تله فرمونی ردیابی آفت های سوسک شاخک بلند خرما در نخلستان های شهرهای حاجی آباد، پارسیان، بستک، بندرلنگه، میناب و رودان در حال انجام است.

وی اظهار کرد: این تله فرمون ها، ترکیبات شیمیایی هستند که حشرات نر یا ماده در هنگام جفت گیری از خود ترشح کرده و باعث جلب جنس مخالف شده و در آزمایشگاه به صورت مصنوعی تولید می شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی هرمزگان بیان کرد: اقداماتی شامل، نصب کاورهای ویژه پوشش تنه نخل و استفاده از سموم تدخینی، تزریق سموم جدید در تنه، انجام عملیات زراعی( هرس و تکریب ) و مبارزات غیر شیمیایی (تله نوری و فرمونی) در مبارزه با آفت چوبخوار نخل ها موثر است.

منصوری خاطرنشان کرد: با توجه به نحوه فعالیت آفت های چوبخوار، استفاده از روش های مختلف برای کاهش خسارت موثر است به همین منظور انجام مبارزه غیرشیمیایی (نصب تله های فرمونی) باعث جذب حشرات و کاهش جمعیت آفت ها می شود.

وی با اشاره به اینکه فرمون پیام دهنده‌ای است که اعضای یک گروه خاص از گیاهان یا جانوران را تحریک می‌کند، تصریح کرد: عملیات ردیابی آفت سوسک شاخک بلند خرما در نقاط حساس هرمزگان به صورت پی درپی، به ویژه در فصل بهار تا پایان تابستان و اوایل پاییز توسط تیم تخصصی کارشناسان حفظ نباتات انجام می شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی هرمزگان اضافه کرد: اوج فعالیت این آفت در فصل گرم سال بوده که این مساله بر افزایش سختی، هزینه انجام عملیات ردیابی و حذف کانون‌های آلودگی می‌افزاید.

در گزارش های منتشره از سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان در سال ۹۷، وسعت نخلستان های این استان ۳۳هزارو ۴۰۰ هکتار با تولید سالانه ۱۴۵ هزارتن محصول اعلام شده است.

در این اطلاعات از پیارم، مضافتی، کریته، خاصویی، مرداسنگ، خنیزی، زاهدی، برحی، هلیلی و آلی مهتری به عنوان ارقام برتر و بازارپسند و صادراتی نام برده شده است.

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید