خبر فوری

رویداد‌های مهم استان خوزستان در سال ۹۸/ دولت چه خدماتی به استان خوزستان ارائه کرد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از   خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، پس از بسته شدن بودجه سال ۹۸، مشخص شد که بودجه استان خوزستان با دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رتبه نخست را در میان ۳۱ استان دارد.

استان خوزستان در سال ۹۷ حوادث بسیاری اعم از حادثه تروریستی ۳۱ شهریورماه، مشکل شوری آب، تجمعات کارگران، جدال خشکسالی و سیل و افزایش ۴۸ درصدی میانگین بارش‌ها را به خود دید و امید بود تخصیص دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در بودجه ۹۸مرهمی بر زخم‌های این استان باشد.

استان خوزستان

علی‌رغم اینکه انتظار می‌رفت با آمدن سال جدید، دیگر شاهد مشکلات سال‌های قبل نباشیم، اما برخلاف انتظار از روز‌های قبل از سال نو، به دلیل بارش فراوان باران و وقوع سیل، روستا‌های استان خوزستان یکی پس از دیگری تخلیه و زمین‌های کشاورزی آنها در آب غرق شد.

از همین رو مسئولان برای نجات این استان دست به کار شدند و به تمام مسئولان دولتی و استانداران وضعیت قرمز اعلام شد؛ در این بین پنج قرارگاه بازسازی مناطق سیل‌زده برای کنترل سیل در وزارت کشور تشکیل شد؛ البته از ساعات ابتدایی این حادثه مسئولان دولتی و در رأس آنها وزیر کشور به عنوان رئیس ستاد مدیریت بحران در گفت‌وگو‌های مختلف با رسانه‌ها ضمن دعوت مردم به آرامش، از اقدامات خود برای جمع‌آوری آب‌ها از سطح جاده‌ها، مزارع و روستا‌ها خبر می‌داد.

۱۲ فروردین امسال بود که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور تصمیم گرفت به مناطق سیل‌زده خوزستان سفر کند. او در جریان این سفر بیان کرد که اولویت مدیران بحران در سیلاب اخیر باید این باشد که شاهد تلفات انسانی کمتری باشیم؛ همچنین مهم‌ترین مساله در مدیریت بحران این است که یک مدیر باید پای کار و در صحنه باشد.

پس از این سفر، عصر روز شنبه ۲۹ فروردین ۹۸ رئیس جمهور تصمیم گرفت تا سفری به این استان داشته باشد و در این بازدید با گزارش و توضیحات استاندار در جریان آخرین وضعیت رودخانه‌های خوزستان و اقدامات انجام شده برای جلوگیری از حوادث احتمالی قرار گرفت.

استان خوزستان

تأمین پرداخت خسارات سیل زدگان از صندوق توسعه ملی یا بودجه؟!

 سید سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور در دوم فروردین ۹۸ بیان کرد که با پیگیری‌های وزیر کشور اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان به ۴ استان تحت تأثیر سیل که استان خوزستان یکی از آنها بود، جهت اقدامات اولیه مدیریت بحران اختصاص پیدا کرد. همچنین او در ادامه این خبر بیان کرد که این حادثه خسارت‌های زیادی به بخش کشاورزی و اماکن مسکونی وارد ساخته که کارشناسان ذی‌ربط به منظور ارزیابی میزان خسارات در مناطق سیل زده حضور دارند و پس از برآورد نهایی، پیشنهادات جبران خسارات‌ از سوی وزارت کشور به هیئت وزیران ارائه می‌شود.

به نظر می‎رسید که تخصیص ۲۰ میلیارد تومان به استان‌های سیل زده کافی نبود، چرا که سید راضی نوری نماینده مردم شوش در ۱۸ فروردین ۹۸ در صحن علنی مجلس با اعتقاد بر اینکه یکی از راه‌حل‌های جبران خسارات و راه اندازی ستاد بازسازی مناطق سیل زده، برداشت یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی است بیان کرد که بهتر است مجلس شورای اسلامی با تشکیل کمیته‌های تخصصی برای بررسی موضوع به همراه دولت و قوه قضاییه ورود کند.

استان خوزستان

خدمت‌رسانی دولت به سیل‌زدگان خوزستانی همچنان ادامه دارد

به تدریج پس از فروکش کردن حادثه سیل، دولت همچنان به خدمت‌رسانی خود با قوت ادامه داد؛ خرید ۸۷۰ میلیون ریال دارو برای خدمات‌رسانی به سیل‌زدگان، تقسیم ۷۰ هزار بسته لوازم خانگی در مناطق سیل زده کشور، بسته بندی ۱۲۳۰۰ هزار بسته صنایع غذایی، تحویل ۱۰۰۰ بسته معیشتی سیل‌زدگان، بازسازی و تعمیر ۱۰ مدرسه در روستا‌های شهرستان شادگان، تصویب یک هزار و ۲۸۰ میلیارد تومان برای کمک به مناطق سیل زده و سیل زدگان خوزستان، ساخت و تعمیر ۶۲۰ واحد مسکونی در دشت آزادگان، اتمام لایروبی ۷۰ درصد از کانال‌های دفع آب‌های سطحی آبادان، احداث ۳۵ مدرسه در خوزستان، پرداخت ۱۶۰ میلیارد ریال تسهیلات برای تعمیر واحد‌های سیل‌زده شادگان و اختصاص ۳ هزار میلیارد تومان برای جبران خسارات زیرساختی مناطق سیل‌زده از جمله اقدامات مهم دولت برای بهبود هرچه سریع‌تر شرایط استان خوزستان بوده است.

اکنون پس از گذشت ۹ ماه از وقوع سیل در استان خوزستان، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در ۳۰ آذر ۹۸ اعلام کرد که به منظور حمایت از تهیه مسکن و لوازم خانگی آسیب دیدگان سیل اخیر استان خوزستان مبلغ ۲۵۰ میلیارد ریال از محل منابع وصولی ذی‌ربط برای پرداخت به استانداری خوزستان تعیین و تخصیص داده می‌شود.

درست است که پس از این حادثه، به تمام مدیران تأکید شد که زین پس با برنامه‌ریزی دقیق از بروز این حوادث جلوگیری کنند، اما متاسفانه ۹ ماه پس از این اتفاق، مجدد آبگرفتگی شدید مهمان خانه‌های مردم خوزستان شد. به گفته غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان این اتفاق به دلیل فرسوده بودن سیستم فاضلاب اهواز بوده و اکنون لوله‌ها کشش جمع‌آوری آب را ندارد.

به گفته اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، مقام معظم رهبری با اختصاص ۴۰ هزار میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی موافقت کرده‌اند و معتقد است که با این مبلغ می‌توان زیرساخت‌های آب و فاضلاب اهواز را ساماندهی کرد و وزارت نیرو دیگر بهانه‌ای برای ساماندهی نکردن فاضلاب اهواز ندارد.

امید است با تدبیر درست مسئولان و مدیران دولتی دیگر شاهد چنین اتفاقات تلخ در این استان‌ و سایر استان‌های کشورمان نباشیم.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید