خبر فوری

شلاق، تبعید و یک قرن زندان برای «دشداشه پوش‌های مسلح»

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، اول دی ماه سال ۹۴ سرقت مسلحانه از یک مغازه مس فروشی در خیابان سرخس مشهد به پلیس گزارش شد که بلافاصله با حضور نیرو‌های انتظامی در محل، تحقیقات در این باره آغاز شد.

شلاق، تبعید و یک قرن زندان برای «دشداشه پوش‌های مسلح»

بررسی‌های مقدماتی نشان داد چهار سارق مسلح که سوار بر یک دستگاه پراید ۱۴۱ بودند در حالی که تبر و قمه نیز به همراه داشتند به مغازه مس فروشی حمله‌ور شده اند و پس از پاشیدن اسپری فلفل به صورت مغازه‌دار ۳۴ ساله، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان وجه نقد را از دخل وی سرقت کرده اند. در تحقیقات پلیسی مشخص شد خودروی مورد استفاده سارقان مسروقه بوده و در همان روز از نقطه دیگر شهر سرقت شده بود. هنوز تحقیقات پلیسی درباره این سرقت مسلحانه ادامه داشت که بیست و هفتم اسفند سال ۹۴ سرقت مشابه دیگری از یک مغازه خواربارفروشی انجام شد و دزدان مسلح مبلغ چهار میلیون تومان وجه نقد را این بار با استفاده از یک دستگاه پراید سفیدرنگ به سرقت بردند. گزارش خراسان حاکی است بررسی‌های کارشناسی پلیس با توجه به شباهت دو سرقت مسلحانه مذکور بیانگر آن بود که اعضای این باند از سارقان حرفه‌ای هستند که با پوشیدن لباس‌های عربی معروف به دشداشه، قصد دارند مسیر تحقیقات پلیسی را منحرف کنند.

در حالی که بررسی‌های پلیس به سرنخ‌هایی از هویت سارقان مسلح رسیده بود، بیست و نهم فروردین سال ۹۵، آن‌ها سومین دستبرد مسلحانه را نیز از یک مغازه خشکبارفروشی انجام دادند. سارقان این بار با یک پراید مشکی رنگ به مغازه خشکبارفروشی در بولوار مصلی دستبرد زدند و مبلغ هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان وجه نقد را سرقت کردند. این در حالی بود که دزدان نقابدار هنگام ارتکاب جرم، به سوی شهروندان شلیک کردند و یک مغازه دار را در همان نزدیکی هدف گرفتند که وی با شلیک گلوله از سلاح شکاری از ناحیه پهلوی چپ و کمر مجروح شد.

شلاق، تبعید و یک قرن زندان برای «دشداشه پوش‌های مسلح»

در پی وقوع این سرقت ها، جلسات کارشناسی پلیس برگزار شد و تجزیه و تحلیل سرقت‌های مسلحانه نشان داد که سه سرقت مذکور توسط اعضای یک باند صورت گرفته است بنابراین عملیات پلیسی در چندین شاخه اطلاعاتی و عملیاتی ادامه یافت تا این که پیگیری سرنخ ها، ماموران را به سوی دو جوان سابقه دار کشاند. این دو متهم با صدور دستورات ویژه قضایی از سوی قاضی کاظم میرزایی (قاضی وقت شعبه ۴۰۹) دادسرای عمومی و انقلاب مشهد دستگیر شدند، اما در حالی که هنوز سلاح‌های مورد استفاده در سرقت‌ها کشف نشده بود و دیگر عوامل اصلی این پرونده نیز متواری شده بودند، این پرونده به اداره عملیات ویژه پلیس آگاهی خراسان رضوی ارسال شد و گروهی از کارآگاهان زبده با نظارت مستقیم سرهنگ حمید رزمخواه (رئیس پلیس وقت آگاهی) عملیات دستگیری اعضای این باند را آغاز کردند. طولی نکشید که کارآگاهان با استفاده از رصد‌های اطلاعاتی و شگرد‌های تخصصی پلیسی به سرنخ‌هایی از عاملان اصلی سرقت‌های مذکور دست یافتند و با کسب دستورات قضایی و در چند عملیات هماهنگ، موفق شدند علاوه بر سارقان مسلح، متهمان دیگر مرتبط با این باند را که در خرید و فروش سلاح دست داشتند نیز دستگیر کنند. بنابر گزارش خراسان، در ادامه این عملیات، دو قبضه سلاح کلاشینکف، یک قبضه وینچستر و مقادیری مهمات که سارقان در زیر خاک پنهان کرده بودند نیز کشف و ضبط شد.

دزدان مسلح علاوه بر این که به سرقت‌های مسلحانه با پوشش‌های عربی از مغازه‌های مشهد اعتراف کردند به یک فقره سرقت مسلحانه دیگر از حسابدار یک شرکت نیز معترف شدند و بیان کردند که مبلغ ۲۵میلیون تومان هم در سال ۹۲ از این فرد سرقت کرده اند.

گزارش اختصاصی خراسان حاکی است قاضی میرزایی که به پرونده‌های جرایم خاص رسیدگی می‌کرد، دستورات ویژه‌ای را برای ریشه یابی جرایم اعضای این باند مخوف صادر کرد و به این ترتیب همه عاملان و افراد مرتبط با اعضای باند معروف به «دشداشه پوش‌های مسلح» دستگیر شدند و به جرایم خود اقرار کردند.

همزمان با پایان تحقیقات در دادسرای عمومی و انقلاب مشهد و با توجه به اهمیت و حساسیت ماجرا، این پرونده با دستور مقامات قضایی استان به شعبه سوم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی ارسال شد تا همه جوانب و زوایای این جرایم هولناک با دقت مورد رسیدگی ویژه قرار گیرد.

بنابر گزارش خراسان، قاضی اسماعیل شاکر (قاضی با تجربه دادگستری خراسان رضوی) که در جایگاه رئیس دادگاه و به مستشاری «قاضی قاسمی طوسی» محاکمه سارقان مسلح را آغاز کرده بودند در جلسات متعدد محاکمه، به ثبت دفاعیات متهمان و وکلای مدافع آنان پرداختند و با دقت خاصی همه گزارش‌ها و محتویات این پرونده چهار جلدی را مورد کنکاش‌های قضایی قرار دادند. این گزارش حاکی است در نهایت با پایان جلسات محاکمه و آخرین دفاعیات وکلای مدافع، قضات شعبه سوم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی به شور پرداختند و رای خود را درباره اقدامات مجرمانه و مخوف اعضای این باند صادر کردند. در این رای که به امضای قاضی شاکر (رئیس دادگاه) و قاضی قاسمی طوسی (مستشار) رسیده آمده است: درباره پنج نفر از متهمان به اسامی «حسین – الف»، «حسین – ص»، «محمدرضا – آ»، «کاظم – ب» و «میثم – هـ» که در صلاحیت رسیدگی دادگاه کیفری یک خراسان رضوی قرار دارد، پس از طی تشریفات قانونی و مراحل دادرسی، اتهامات آنان محرز است و با توجه به مواد قانونی و همچنین کیفرخواست صادرشده از دادسرای عمومی و انقلاب مشهد احکام آنان به این شرح صادر می‌شود. این گزارش حاکی است در بخشی از رای دادگاه با اشاره به اتهامات اعضای این باند آمده است:

۱ – «حسین – الف» ۳۵ ساله، به اتهام ایراد صدمه بدنی عمدی به وسیله اسلحه وینچستر، مشارکت در سه فقره سرقت مسلحانه دسته جمعی شبانه، مشارکت در چهار فقره سرقت وسایل نقلیه، مشارکت در یک فقره سرقت مسلحانه در روز از محل شرکت «ش- ع» و نگهداری سلاح غیرمجاز، ۲ – «حسین – ص» ۲۷ ساله، به اتهام مشارکت در یک فقره سرقت مسلحانه در روز، سه فقره سرقت مسلحانه در شب، مشارکت در چهار فقره سرقت وسایل نقلیه، نگهداری غیرمجاز سلاح جنگی و افشانه فلفل.

۳ – «محمدرضا- آ» ۲۶ ساله، به اتهام مشارکت در سه فقره سرقت مسلحانه دسته جمعی در شب و مشارکت در چهار فقره سرقت وسایل نقلیه.

۴ – «کاظم – ب» ۳۶ ساله، مشارکت در سه فقره سرقت مسلحانه دسته جمعی در شب و مشارکت در چهار فقره سرقت وسایل نقلیه.
۵ – «میثم – هـ» ۳۴ ساله، مشارکت در یک فقره سرقت مسلحانه شبانه، که با دقت در همه اوراق و محتویات پرونده مورد رسیدگی قرار گرفت و سایر قراین وشواهد مستند پرونده، بزهکاری متهمان محرز و مسلم تشخیص داده شد.

بنابر رای دادگاه، «حسین- الف» و «حسین- ص» به دلیل یک فقره سرقت مسلحانه در روز از شرکت «ش- ع» با رعایت قاعده تعدد جرایم تعزیری هرکدام به تحمل ۱۵ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده اند.

همچنین هرکدام از متهمان «حسین – الف»، «محمدرضا- آ» و «کاظم- ب» به خاطر سرقت مسلحانه در شب به طور جداگانه به تحمل ۲۲ و نیم سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق و متهم «حسین – ص» به دلیل دو فقره سرقت مسلحانه در شب به دو فقره مجازات ۲۲ و نیم سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق تعزیری محکوم شدند.

همچنین متهم «میثم- هـ» به خاطر شرکت در یک فقره سرقت مسلحانه شبانه، به تحمل ۱۰ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق تعزیری محکوم شده است.

از سوی دیگر قضات با تجربه شعبه سوم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی، متهمان «حسین – الف» و «حسین – ص» را به جهت مشارکت در سرقت خودرو به چهار فقره مجازات ۴.۵ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق و همچنین «محمدرضا- آ» و «کاظم- ب» را نیز به جرم مشارکت در سه فقره سرقت وسایل نقلیه به تحمل سه فقره مجازات ۴.۵ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کردند.

بنابر رای صادر شده از دادگاه، متهم «حسین – الف» از جنبه عمومی جرم به خاطر ایراد جرح عمدی با سلاح و این که اقدام او موجب اخلال در نظم و امنیت جامعه شده است، وی را به تحمل ۱.۵ سال زندان و متهم «حسین – ص» را به جرم نگهداری غیرمجاز سلاح جنگی و دیگر اتهامات مطرح شده، علاوه بر ضبط سلاح‌ها به نفع دولت، به تحمل ۱۸ سال زندان محکوم کرده است.
شایان ذکر است طبق این رای برای چهار تن از متهمان پرونده، فقط مجازات اشد برای هرکدام از آن‌ها قابل اجراست، اما در عین حال قضات دادگاه کیفری یک خراسان رضوی چهار متهم اصلی را به خاطر تکمیل مجازات و با استناد به مواد قانونی به اقامت اجباری (تبعید) و همچنین برخی از آنان را به پرداخت دیه و محرومیت‌های اجتماعی مانند منع از رانندگی با وسایل نقلیه به مدت دو سال محکوم کرده اند. رای صادر شده از سوی شعبه سوم دادگاه، با اعتراض وکلای مدافع چهار تن از متهمان به دیوان عالی کشور ارسال شد، اما قضات با تجربه شعبه ۳۱ دیوان عالی نیز پس از مطالعه دقیق پرونده، عینا رای صادر شده از سوی دادگاه را تایید کردند.

 

منبع:خراسان

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید