خبر فوری

تبلیغ داروی درمانی HIV نقض آشکار سیاست‌های تبلیغاتی است/ فیسبوک قوانین خودش را هم دور می‌زند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، بیش از ۵۰ گروه مدافع بهداشت عمومی طی نامه‌ای از فیسبوک و اینستاگرام خواستند تا تبلیغات مربوط به داروی HIV را از سیستم عامل‌های خود حذف کنند. این تبلیغات مربوط به “Truvada PrEP” نام تجاری یکی از دارو‌های dtenofovir disoproxil fumarate است که به طور عمومی‌تر با نام “PrEP” شناخته می‌شود.

عوارض جانبی رایج Truvada شامل سردرد، سردرد و کاهش وزن در برخی از بیماران است. در مراکز بهداشتی آمریکا به منظور کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، به افراد مبتلا به اچ آی وی منفی، PREP داده می‌شود که می‌تواند خطر ابتلا به عفونت در هنگام رابطه جنسی را ۹۹ ٪ کاهش دهد.

در این نامه، مدافعان می‌گویند که موسسات حقوقی تبلیغات، افرادی خاص هدف قرار داده‌اند و به دنبال مشتریانی هستند که از قضا عوارض جانبی جدی‌تری را از Truvada PrEP از جمله آسیب به کلیه‌های مصرف کنندگان و از بین رفتن تراکم استخوان داشته‌اند. در این نامه استدلال می‌شود که تبلیغات با ایجاد نگرانی در مورد ایمنی دارو در جامعه LGBTQ آسیب قابل توجهی به سلامت عمومی وارد کرده است، حتی اگر این دارو ابزاری ایمن و مؤثر برای کاهش خطر عفونت محسوب شود.

ایدز

 

دکتر جویس جونز، استادیار پزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز نیز می‌گوید، مشکلات کلیه و مشکلات تراکم استخوان خطر‌های احتمالی شناخته شده برای Truvada هستند؛ گرچه این موضع همچنان در درست مطالعه و بررسی است.

در این نامه آمده است: ماندن این تبلیغات بر روی سیستم عامل‌های فیسبوک و اینستاگرام، افراد را در معرض خطر قرار می‌دهند. به طور گسترده، پزشکان می‌گویند بیشتر افرادی که در معرض خطر انقباض HIV هستند باید در رژیم PrEP قرار بگیرند. CDC در اوایل سال جاری هشدار داد که تلاش‌ها برای مبارزه با HIV متوقف شده است، زیرا این بیماری همچنان هرساله به آلوده شدن ۳۹۰۰۰ نفر در ایالات متحده هر ساله می‌انجامد. تشویق به استفاده از PrEP بخشی از استراتژی آن برای مهار شیوع بیماری است.

بیشتر بخوانید: انجام مراقبت‌های درمانی از مادران باردار مبتلا به HIV/ خانواده مبتلایان از خدمات رایگان برخوردار می‌شوند

ریچ فرارو، مدیر ارشد ارتباطات گروه دفاع ملی LGBTQ GLAAD، می‌گوید که چند ماه با فیسبوک مکاتبه کرده است و به این غول رسانه‌های اجتماعی تذکر داده است که این تبلیغات فایده ندارد. نگرانی او از این جهت است که اغلب اوقات، افراد LGBTQ قادر نیستند و یا راحت نمی‌توانند از پزشکان خود در مورد HIV / AIDS بپرسند، بنابراین آن‌ها به کسب اطلاعات بیشتر به صورت آنلاین رو می‌آورند؛ و فیسبوک یکی از راه‌های مستقیم و آسان برای این کار است.

پیتر استالی، فعال HIV / AIDS و بنیانگذار PrEP۴All، PrEP را مانند “داروی معجزه آسا” و ابزاری اساسی برای جلوگیری از عفونت‌ها توصیف می‌کند. اونگران است که این تبلیغات سال‌ها فعالیت مدافعان بهداشت عمومی را در جهت ترغیب به کارگیری Truvada از زمان تأیید این دارو توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده در سال ۲۰۱۲ از بین ببرد.

ایدز

 

استالی می‌گوید: “این همان چیزی است که ما برای آن جنگیدیم؛ و اینکه یک شرکت بزرگ نگرانی‌های ما را نادیده بگیرد، مرا به یاد دیوار‌های نفوذی می‌اندازد که در دهه ۱۹۸۰ از دولت آمریکا و مطبوعات اصلی گرفتیم. آن‌ها اهمیتی به جلوگیری ازشیوع این بیماری نمی‌دهند و پشت سیاست‌های تبلیغاتی مبهم و نهاد‌های شخص ثالث پنهان شده‌اند که واقعاً هیچ چیز در مورد پیچیدگی‌های درمان HIV نمی‌دانند.

طبق استدلال مدافعان، تبلیغات در این زمینه نقض آشکار سیاست‌های تبلیغاتی در فیسبوک است که بر مبنای آن ادعا‌های فریبنده، دروغین یا گمراه کننده درباره محصولات بهداشتی را منع می‌کند. فیسبوک باید با این درخواست‌های دادخواستی PrEP به همان روشی برخورد کند که با ادعا‌های دروغین مبنی بر خطر واکسن‌ها برخورد کرده است.

فیسبوک استدلال می‌کند که طبق استاندارد‌های خود، تبلیغات prep از نوع تبلیغات ضدواکسن نیست. بر همین اساس سخنگوی فیسبوک می‌گوید: “ما کار خود را با گروه‌های LGBTQ ارج می‌نهیم و دائما در جستجوی منابع آن‌ها هستیم. اگرچه این تبلیغات خط مشی‌های تبلیغاتی ما را نقض نمی‌کند و از طرف شخص ثالث رتبه بندی غلطی ندارد. ما همیشه در حال بررسی راه‌های بهبود و کمک به این گروه‌های کلیدی هستیم تا نحوه استفاده از خط مشی‌های خود را بهتر درک کنند. “

فیسبوک

 

جونز معتقد است که فیسبوک وظیفه دارد از سلامت هر دارویی که تبلیغ می‌کند، اطمینان حاصل کند؛ در عصر جدید داشتن اطلاعات دقیق برای رسانه‌های اجتماعی ضروری است و این مسئولیت را متوجه آن‌ها می‌کند.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید