خبر فوری

پرداخت تسهیلات اشتغالزایی در قشم تا سقف هزار میلیارد ریال

– اخبار اقتصادی –

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، رهبر معظم انقلاب در سیاست های اقتصادی مقاومتی بر استفاده از ظرفیت های مناطق آزاد و توسعه صادرات تأکید دارند و به تبع آن باید مجلس و دولت برای رونق بخشیدن بیش از پیش این مناطق همراه و هم نظر باشند و نقش دولت باید در استفاده از ظرفیت های مناطق آزاد برای تقویت اقتصاد ملی پر رنگ تر شود.

قابلیت‌های مناطق آزاد در توسعه اقتصاد کشور بسیار بالا بوده تا آنجا که این مناطق می‌توانند شرایط برون‌رفت از بحران اقتصادی کنونی را فراهم آورند، اما آنقدر درگیر مشکلات بر سر دستورالعمل‌های دستگاه‌های اجرایی می‌شوند که مجالی برای استفاده از فرصت‌های اقتصادی‌شان ندارد. چراکه یکسان سازی قوانین مناطق آزاد با آنچه در سرزمین اصلی جریان دارد مانع از نقش آفرینی فعالان اقتصادی در مناطق آزاد می شود . 

پرداخت ۸۱ درصدی تسهیلات اشتغال روستایی /جزئیات تسهیلات پرداختی

در شرایط تحریم، رکود اقتصادی و تنش هایی که در بازار ارز ایجاد شده، این مناطق آزاد هستند که می توانند بر اساس مقررات ویژه خود به کل کشور کمک کنند، در این زمینه تصمیماتی که در مرکز یا سرزمین اصلی برای مناطق آزاد گرفته می شود نبایستی متناقض با فعالیت های اقتصادی در این مناطق باشد. 

فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران این مناطق خواستار اجرای قوانین مناطق آزاد هستند و صدور برخی بخشنامه ها و دستورالعمل ها را مهمترین مشکل خود ذکر می کنند. 

* ایده آل ترین نقطه برای دورزدن تحریم مناطق آزاد است

فرهاد شیخی، عضو کارگروه تخصصی شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی می گوید: چه خوب است اکنون که سیاست جهان غرب بر محدود کردن ایران و از بین بردن تولید و اقتصاد در کشور است، لجاجت و عناد را کنار گذاشته و برای گذر از تنگنای تحریم‌ها همه با هم به یاری ایران بشتابیم.

وی ادامه می دهد: در چنین شرایطی بهترین و ایده‌آل‌ترین نقاط برای دور زدن تحریم‌ها و کمک به اقتصاد کلان کشور، مناطق آزاد هستند؛ مناطقی که به لحاظ گردشگری، تولید، تجارت، مراوده و تعامل با دنیای خارج خصوصا همسایگان بیشترین ظرفیت را در کشور دارا هستند، ازجمله این مزیت‌ها می‌توان به ورود توریست خارجی به این مناطق بدون دریافت ویزا اشاره کرد.

پویا کردن صنعت توریسم که در کشور ما بدان توجه قابل قبولی تاکنون نشده و در جهان امروز جزو مهم‌ترین و ارزآورترین صنایع محسوب می‌شود؛ یکی از ظرفیت‌های بسیار مهم در مناطق آزاد در مسیر رسیدن به توسعه اقتصادی پایدار با محور گردشگری است.

شیخی بیان کرد:  استفاده از پتانسیل‌های مناطق آزاد که عمدتاً مناطق گردشگرپذیر هستند و دارای جاذبه‌های بی‌بدلیل طبیعی و بکر می‌باشند، می‌تواند به‌عنوان یک فرصت در شرایط تهدید تحریم برای کشور قلمداد شود؛ چراکه این امکان را می‌دهد که پس از سال‌ها غفلت از حوزه گردشگری، بتوانیم در موقعیت سخت اقتصادی دست از چانه‌زنی برای فروش نفت بکشیم و با باز کردن درهای صرفا همین هفت منطقه به روی گردشگران، رونق اقتصادی و درآمدزایی برای جوامع محلی را به ارمغان آوریم.

* ایجاد ۵۱۰هزار شغل در مناطق آزاد

مرتضی بانک، دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی نیز درباره اشتغال زایی مناطق آزاد می گوید: یک هزار و ۹۰۰واحد تولیدی و صنعتی در مناطق آزاد و ویژه فعال و توانستند ۵۱۰ هزار شغل ایجاد کنند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های مناطق ویژه و آزاد در کشور و اینکه در راستای اهداف گام برداشتند یا خیر اظهار داشت: در یک برداشت کلی در این بخش از اقتصاد اقدام‌های موثری انجام دادیم، اما در بیان موضوع ممکن است نقص‌هایی وجود داشته که خوب انتقال نشده است.

بانک ادامه داد: در مناطقی از جمله منطقه آزاد ارس تولیدات گلخانه‌ای داریم که تا سال آینده بیش از ۳۰۰ هکتار فضای ی گلخانه‌ای در حوزه تولیدات کشاورزی ایجاد می شود، در مجموع  یک هزار و ۹۰۰ واحد تولیدی، صنعتی، معدنی و کشاورزی در مناطق آزاد و ویژه ما فعال  که ۵۱۰ هزار شغل ایجاد کردند.

وی با بیان اینکه مناطق آزاد و ویژه کمتر از نیم درصد فضای کشور را پوشش می دهند اظهار داشت: مناطق آزاد و ویژه یک حرکت اقتصادی بوده و امروز نتایج آن بدین طریق بوده این در حالی است که مناطق ویژه دنیا ابتدا زیر ساخت هایشان ایجاد و بعد عملیات ها در آن آغاز می شود.

*امکان پرداخت تسهیلات تا سقف یک هزار میلیارد ریال در قشم

عیسی منصوری، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، با  اشاره به ظرفیت ایجاد اشتغال در مناطق آزاد بر فعالیت‌های صنایع منسوجات شامل پوشاک، کیف و کفش در روستاهای جزیره قشم با هدف ارتقا سطح اشتغال تاکید و این نوع فعالیت‌ها را هم مشمول پرداخت تسهیلات ارزان قیمت دانست.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار گفت: با اولویت بندی فعالیت های اقتصادی روستایی در قشم، امکان پرداخت تسهیلات تا سقف یک هزار میلیارد ریال از محل اعتباراتی که در اختیار دارد

وی اظهارداشت: با عقد تفاهم نامه همکاری با سازمان منطقه آزاد قشم آماده ارائه تسهیلات با کارمزد پایین در بخش‌های مختلف از جمله در حوزه تفریحات گردشگری هستیم.

منصوری ادامه داد: با ایجاد خلاقیت روی طبیعت بکر جزیره با رعایت موارد زیست محیطی می‌توانیم تسهیلات بسیار خوبی را برای تفریحات گردشگری که ارزش اقتصادی بالایی دارد پرداخت نمائیم.

منصوری با اشاره به اهمیت مدیریت زمان، خواستار سرعت بخشیدن به آماده سازی تفاهم نامه همکاری میان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با سازمان منطقه آزاد قشم در کمتر از یک ماه و اجرای بندهای مهم توسعه‌ای آن شد.

وی از مناطق آزاد کشور بویژه قشم به عنوان محل اصلی برای ایجاد اسمارت سیتی های تخصصی نام برد و اظهار امیدواری کرد که در نخستین گام بتوانیم قشم را پایلوتی برای انتقال فعالیت‌های مختلف به سرزمین اصلی معرفی کنیم.

* پرداخت تسهیلات به شرط رونق تولید

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از تسنیم، پرداخت تسهیلات به مشاغل ایجاد شده در مناطق آزاد از آن جهت می تواند مهم تلقی شود که بر  اساس چشم‌اندازی که برای این مناطق ترسیم شده بود شرایط  باید به گونه‌ای پیش  رود که این مناطق پایگاهی برای صادرات شده و سیطره کالاهای قاچاق پایان یابد.اما اکنون این مناطق تنها نقش وارداتی پیدا کرده و در نتیجه از اهداف از پیش تعیین شده فاصله گرفته‌اند. اما با اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مناطق آزاد کشور می تواند  به پایگاهی برای صادرات تبدیل شده و دوباره به مدار کمک به تسهیل و توسعه تجارت خارجی بر گردند.

سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بر این نکته تأکید دارد که ایران باید کشوری درون زا و برون نگر باشد و در فضای تنگ رقابتی در اقتصاد دنیا به خوبی نقش آفرینی کند. سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به صراحت می‌گوید: «توسعه حوزه عمل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور به منظور انتقال فناوری‌های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات و تأمین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج است.»

این در حالی است که بررسی مناطق آزاد کشور همواره انتقاد‌های زیادی از سیاستگذاران آن مناطق در پی داشته است و همانطور که تجار و فعالان اقتصادی می‌گویند باید تلاش مضاعفی صورت گیرد تا بالاخره بتوان این مناطق را به اهداف اصلی خود نزدیک کرد.

 

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید