خبر فوری

طی ۸ ماه امسال، بیش از ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار صادرات کالایی به عراق داشتیم

حمید حسینی دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره صادرات ایران به عراق اظهار کرد: بنابر آمار ۸ ماهه گمرک؛ طی ۸ ماه امسال، بیش از ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار صادرات کالایی به عراق داشتیم.

دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به اینکه آشوب و تظاهرات اخیر عراق؛ توانسته بر بازار تجارت با ایران تاثیرگذار باشد یا خیر؟ افزود: بطور قطع تاثیرگذاشته است؛ به طوری که نسبت به سال گذشته، صادراتمان کاهش پیدا کرده است؛ که الیته این کاهش صادرات، بیشتر کاهش ارزشی بوده و ما از نظر وزنی، صادراتمان در ۸ ماهه، به عراق افزایش داشته است.

بیشتر بخوانید: عوامل تاثیرگذار بر کاهش صادرات ایران به عراق/ پیش بینی روند رو به رشد صادرات 

صادراتمان نسبت به سال گذشته، حدود ۱ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است

به گفته حسینی، یکی از دلایلی که صادراتمان نسبت به سال گذشته، حدود ۱ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است این است که که ارزش پایه صادراتی کاهش و از طرفی هم ناامنی و تظاهرات عراق و همچنین عدم حمل و نقل کامیون‌ها و کسادی که در بازار عراق بوده است.

دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در پاسخ به این پرسش که باتوجه به افزایش نرخ ارز آیا تاثیری بر کاهش صادرات به عراق خواهد داشت یا خیر؟ گفت: افزایش قیمت ارز به طور قطع، تکمیل کننده صادرکننده است؛ به عبارتی کالای صادراتی ما در عراق، قابل رقابت می‌شود و معمولا یکی از دلایلی که امسال نسبت به سال گذشته، کاهش قیمت داشتیم سال گذشته در این دوره دلار کاهشی بود و مشوق صادرات بوده است.

حسینی در پاسخ به این پرسش که ممنوعیت ۱۷ قلم کالا‌های ممنوعه به عراق، این صحت دارد یا خیر؟ تصریح کرد: عراق پس از خروح داعش، به شدت به دنبال، آن است که بتواند تولیدات کشاورزی و صنعتیش رااحیا کند که البته حمایت‌های بسیار زیادی چه در زمینه تولید داخل (کشاورزی و صنعتی) انجام دهد.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید