خبر فوری

سونامی تعطیلات مدارس، دودی که به چشم دانش‌آموزان می‌رود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، کافیست حسابی سرانگشتی داشته باشید تا با تعداد زیادی روز تعطیل به دلیل آلودگی هوا و حوادث این چنینی مواجه شوید، امری که جدا از غیرمترقبه بودنش آشوب و بهم ریختگی‌ای در بحث تعلیم آموزش و پرورش به پا کرده است.

اگرچه این تعطیلی‌ها خبری خوشایند برای دانش‌آموزان بوده اما بیشترین آسیب را همین قشر خواهند دید.

دانش آموز

در این بین معلمان آموزش و پرورش دل پردردی از آموزش و پرورش دارند، تعطیلاتی ناگهانی که تمام انرژی آنها برای درس‌های تدریس شده ماقبل آن را می‌گیرد.

شهپر درودی دبیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص تعطیلی‌های آخر هفته و تکالیفی که بر عهده دانش‌آموزان می‌گذارند، اظهار کرد: معمولا برای تعطیلات آخر هفته به دانش‌آموزان به اندازه کافی تمرین می‌دهیم تا درس‌های در طول هفته را مرور و حل کنند تا مبادا به فراموشی سپرده شوند.

او افزود: می‌توان گفت ما دبیران باتوجه به آگاهی از تعطیلات آخر هفته، دارای برنامه‌ریزی مناسبی برای دانش‌آموزان و بودجه‌بندی درسی هستیم.

دبیر آموزش و پرورش ادامه داد: باوجود این برنامه‌ریزی‌های منظم خیلی از دانش‌آموزان مطالب درسی تدریس شده هفته قبل را به فراموشی می‌سپارند و ما دبیران به ناچار باید آن درس‌ها را مجددا در کلاس مرور کنیم و زمانی را برایش اختصاص دهیم.

درودی با اشاره به اینکه اغلب اولویت تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا با دانش‌آموزان ابتدایی است، بیان کرد: یک سری از دانش‌آموزان مخصوصا در مقطع اول ابتدایی بعد از این تعطیلات دچار مشکل دیسلکسی یا همان برعکس نویسی می‌شوند و تمام لغات و حروفی که به آنها آموزش داده شده، بعد از چند روز تعطیلی به طور کامل فراموش می‌کنند.

او تأکید کرد: این فراموشی دانش‌آموزان باعث کم شدن انرژی معلم برای تدریس دوباره دروس می‌شود و به طور طبیعی از سرفصل‌های بودجه‌بندی شده آموزش و پرورش عقب می‌مانیم.

معلم و دانش آموزان

دبیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بعضی دانش‌آموزان مشکلات پیش فعالی دارند و به سختی بعد از چند ماه با کلاس و آموزش و معلم خو می‌گیرند، مطرح کرد: این تعطیلات مثل یک پنجره شکسته عمل می‌کند، یعنی انگار ما کلاس را با فضای درسی گرم کردیم و دقیقا در همان زمان یک تعطیلی همه زحماتمان را به باد می‌دهد و بار سنگینی برای برگرداندن اوضاع قبل بر دوش معلم می‌افتد.

درودی گفت: اینکه دانش‌آموزان خواب به درس اول صبح ترجیح بدهند، یک امر طبیعی است، قاعدتا تعطیلات غیرمترقبه برای آنها یک اتفاق دلچسب خواهد بود ولی بحث مهم عادت به دیر بیدار شدن است که با ادامه روند تعطیلات ساعت استراحت دانش‌آموزان تحت تأثیر منفی قرار می‌گیرند و برگشت به حالت قبل برایشان دشوار خواهد بود.

او با اشاره به تأثیرات منفی تعطیلات، ادامه داد: خیلی از دانش‌آموزان ابتدایی شروع به گریه کردن می‌کنند و بعضی‌هایشان با توجه نشان ندادن به مباحث درسی خشم خود را بروز می‌دهند.

پوریا پژوهانفر روانشناس و مشاور تحصیلی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص تعطیلی‌های پیش‌بینی نشده آموزش و پرورش، اظهار کرد: جدا از تمام پیامدهای منفی این ماجرا می‌توان به عقب افتادن امتحانات میان‌ترم و یا ترم در تمام مقاطع تحصیلی اشاره کرد یعنی عملا آموزش و تدریس معلمان به تعویق می‌افتد.

او افزود: شاید بیشترین سود را دوازدهمی‌ها ببرند که در حال مطالعه و آماده شدن برای آزمون کنکور هستند و تعطیلات به آنها زمان بیشتری برای مطالعه خواهد داد.

این روانشناس و مشاور تحصیلی ادامه داد: دیگر مقاطع هم ممکن است دچار یک افت شوند به این صورت که معلمان به دلیل عقب ماندن از سرفصل‌ها خلاصه‌تر تدریس می‌کنند و یا حتی تدریس نمی‌کنند. پیامد مخرب این ماجرا تنها متوجه دانش‌آموز است.

پژوهانفر با نگاه کلی به تعداد روزهای آموزشی در یک سال تحصیلی، بیان کرد: معمولا نیم سال تحصیلی دوم از نیم سال تحصیلی اول کمتر است یعنی دانش‌آموز تا قبل از تعطیلات عید عملا بدون در نظر گرفتن تعطیلات آخر هفته، ۵ ماه و نیم به مدرسه می‌روند و از طرفی از ۲۵ اسفندماه دیگر به مدرسه نمی‌روند و تا ۱۷ فروردین هم کلاس‌ها نابسامان است. بلافاصله در ۱ خردادماه امتحانات است.

بیشتر بخوانید:تعطیلی ۱۸ روزه مدارس در کمتر از سه ماه/ پایتخت؛ رکورددار تعطیلات شد

او تصریح کرد: حقیقتا در آموزش نیم سال دوم بیشتر سرفصل‌ها تدریس نکرده باقی می‌مانند و این تعطیلی‌ها عقب ماندگی در محتوای درسی مقاطع مختلف تحصیلی به بار می‌آورد.

این روانشناس و مشاور تحصیلی با اشاره به محدودیت زمان معلمان در تدریس دروس بودجه‌بندی شده نیم سال دوم، گفت: معلمان بعضی سرفصل‌ها را زودتر و خلاصه‌تر تدریس می‌کنند تا از ارائه مباحث نیم سال دوم جا نمانند.

پژوهانفر تأکید کرد: حتی به دلیل این تعطیلات دبیران امتحانات میان ترم هم نمی‌توانند بگیرند و این باعث افت دانش‌آموز و سهل‌انگاری در مطالعه و همچنین کسب نمره نامطلوب می‌شود.

او با اشاره به یک مسئله اصلی در خصوص رویکرد متفاوت دانش‌آموزان درس‌خوان و تنبل در این تعطیلات، اظهار کرد: کسانی که اهل مطالعه و علم آموزی‌اند قطعا با آسیب کمتری مواجه‌اند اما مشکل اصلی آن دسته از دانش‌آموزان فراری از درس هستند که برای سرگرم شدن در این روزها و به دلیل نبود توجه کافی از سمت والدینشان به سمت فضای مجازی روی می‌آورند که در این مورد می‌توان ساعت‌ها اسیب‌شناسی کرد.

 دانش اموز

پژوهانفر در پایان یادآوری کرد: برای حل مسئله تعطیلات ناگهانی مدارس نمی‌توانیم آلودگی هوا را مقصر بدانیم ولی می‌توان از وزارت آموزش و پرورش انتظار داشت که در این میان تدبیر بهتری بی‌اندیشند.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید