خبر فوری

آیا محرومیت سورت رخت برمی‌بندد؟

خبرگزاری فارس مازندران؛ سرویس اجتماعی|«سورت را باید دید…»، این سخن را از زبان خیلی‌ها شنیدیم، همان کسانی که از نزدیک از این چشمه زیبا که به جرأت می‌توان گفت شاهکار طبیعت است، دیدن کردند، چشمه‌ای که از زمانی که تصاویرش دست به دست چرخیده کمتر کسی است نخواهد به آن سفری داشته باشد، این چشمه بعد از کوه دماوند دومین اثر طبیعی ملی ایران است و در سال ۱۳۸۷ ثبت ملی شده است.

چشمه‌های باداب سورت ایران در بلندای یک‌هزار و ۸۴۱ متری از تراز دریا قرار گرفته و اطراف چشمه پوشیده از درختچه‌های زرشک وحشی و ارتفاعات بالاتر پوشیده از جنگل‌های سوزنی برگ است و به خاطر رنگ زیبای نارنجی‌اش که در نتیجه‌ غلظت بالای رسوبات دارای اکسید آهن به وجود آمده، منحصر به فرد است.            

 

 عرصه چشمه‌های نامیرای باداب سورت اروست به ۲ میلیون مترمربع می‌رسد که آب چشمه در هر مسیری که به راه بیفتد پلکان ها و نقوشی را از خود بر جای می گذارد. در گذشته‌های دور آب چشمه بسیار زیاد بود و در وسعتی حدود ۳۰هزار مترمربع، پلکان‌ها و آثار بسیار زیبایی وجود داشت که به سبب خشکسالی و تغییرات آب و هوایی، در ۲۰۰ سال اخیر آب چشمه به شدت کاهش یافته است و فقط بر روی حدود یک‌هزار متر مربع از آن آب جریان دارد. قسمت‌هایی که آب وجود ندارد به رنگ سفید دیده می‌شود.                     

 چشمه‌هایی شبیه باداب سورت در پاموکاله در ترکیه، ایوان‌های مطبق سفید و صورتی در نیوزیلند، بایشوایتای در چین، باگنی سان فلیپو در ایتالیا، منطقه سنگ زرد در آمریکا و هیرو ال آگورا در مکزیک وجود دارد.

 

چشمه‌های پلکانی باداب سورت در مرز میان سمنان و ساری واقع شده است، این باداب‌ها که یکی از محبوب‌ترین و زیباترین نقاط کیاسر محسوب می‌شود، شامل چندین چشمه با آب‌های کاملاً متفاوت از لحاظ رنگ، بو، مزه و حجم آب است.

اگر مشتاق شدید تا بدانید چشمه باداب سورت در کجای ایران است باید بدانید که این چشمه در استان مازندران، در جنوب ساری، در روستای سورت قرار دارد و در واقع برای رفتن به این چشمه‌ها باید در جاده کیاسر به سمت سه راه تلمادره و از آنجا به روستای اروست بروید.

 

البته می‌توانید در جاده کیاسر با خیالی راحت در مسیری که در ۱۰ سال اخیر آسفالت شده است تا روستای اروست بروید، از روستای اروست تا باداب سورت حدود سه کیلومتر خاکی است، بعد از پارک ماشین بعد از حدود ۱۵ دقیقه پیاده‌روی به چشمه می‌رسید.

همانطور که محو تماشای این چشمه‌ها هستید اگر به سمت چشمه بالاتر بروید می‌بینید که رنگ آنها بیشتر نارنجی و قرمز و مزه آن ترش است؛ چشمه‌های پایین‌تر علاوه بر رنگ قرمز و نارنجی، رنگ زرد را هم در خود دارند و مزه آن بسیار شور است، به طوری که بعد از چشمه پاموکاله ترکیه دومین چشمه آب شور جهان شناخته می‌شود و در زمستان هم یخ نمی‌زند.    

 

همه اینها زیبایی‌ها و جذابیت‌های خدادادی بوده که از وجود خود این چشمه بوده و خدا به آن هدیه داده است و در طول سال‌هایی که مسافران وارد منطقه می‌شوند هنوز خدماتی در خور شان مسافران اندیشیده نشده است.

 

از جمله امکانات تابلوی در خور شان این منطقه است که حتی برخی مسافران برای اینکه از این چشمه زیبا دیدن کنند چندین بار شاید راه را بیراهه روند چرا که این مکان دیدنی از داشتن طبیعی‌ترین حق و امکانات اولیه محروم چه برسد به امکانات رفاهی و سایر…

 

شاید این جاذبه طبیعی از امکانات رفاهی برخوردار نیست اما همه نگاه‌ها به سمتش است، حتی اگر یک‌بار هم رفته باشید باز هم دل‌تان می‌خواهد سفری هرچند کوتاه به این چشمه داشته باشید؛ چرا که وقتی بعد از طی کردن مسیر زیاد به بالای تپه می‌رسید واقعا از زیبایی منطقه تعجب خواهید کرد؛ به این دلیل که حتی از یک کیلومتر قبل در باور انسان نمی‌گنجد که چه منظره زیبایی در انتظارشان خواهد بود.

طاقه‌های این چشمه طی سال‌های اخیر به‌دلیل تردد مسافرانی که برای دیدن این نقطه سر از پا نمی‌شناختند دست خوش تغییر شده و برای اینکه این زیبایی را حفظ کنند در گذشته دورش را سنگ‌چین می‌کردند و یک نگهبان بود که با وجود تذکرهای نگهبانان حاضر در محل اما باز برخی از گردشگران وارد طاقه‌ها شده تا از خود عکس یادگاری بگیرند.

اما نمی‌دانند بهای این عکس یادگاری چقدر است شاید اگر می‌دانستند هرگز دست به چنین کاری نمی‌زدند و به جای آن ترجیح می‌دادند تا گوشه‌ای بنشینند و محو زیبایی این میراث طبیعی شوند که مبادا کوچک‌ترین آسیبی به آن وارد شود ولی طی سال‌های گذشته حتی بی‌توجه به فریادهای نگهبانان برخی وارد طاقه‌ها شده و از خود عکس یادگاری می‌اندازند.

به‌طوری‌که اطراف طاقه‌های قدیمی با یک سنگ‌چین نشانه‌گذاری شده که در دوطرف سنگ‌چین کاملا اثر رفت‌وآمد مردم را می‌توان مشاهده کرد، یک سمت که انسان‌ها تردد داشتند هیچ طاقه‌ای شکل نگرفته اما طرف دیگر دنیایی پر از زیبایی و شگفتی است!

 

موضوعی که بیشتر از همه جلوه‌گر بود جاده دسترسی به این میراث طبیعی است. دو راهی خطرناک، جاده کم عرض و خاک و سنگ‌هایی که هم بلای جان خودروهاست و هم باعث دل‌نگرانی، بیشتر از همه ذهن را به خود مشغول می‌کند.

مسیر دسترسی جاده باریکه‌‌ای است که در حال حاضر زیرسازی آسفالت آن درحال انجام است اما به گفته اهالی منطقه عملیات احداث آن بسیار کند پیش‌ می‌رود و همچنان مشکلات رفت و آمد وجود دارد.

درحالی‌که ادارات مرتبط از جمله منابع طبیعی ادعای مالکیت منطقه، میراث فرهنگی ادعای ضوابط میراثی، آب منطقه‌ای ادعای آب و حتی روستاهای مختلف ادعای بحث مالکیت آن را برعهده داشتند اقدام درخور و شایسته‌ای برای باداب سورت انجام نشده و زیبایی این چشمه زیر بار بی‌توجهی‌ها نادیده گرفته شده ولی خبر آغاز واگذاری این شاهکار طبیعت دریچه روشن امید را به روی تمام دوستداران طبیعت می‌گشاید که امیدواریم بتواند مشکلات پیش روی بحث گردشگری را از سر راه برآید  و از این پس شاهد رونق گردشگری در منطقه باشیم.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: طی سال‌های گذشته اقدامات مختلفی برای تامین زیرساخت‌های گردشگری چشمه سورت انجام شده است که از جمله آن فنس‌کشی محدوده پارک طبیعت چشمه سورت به مساحت ۷۴ هکتار، خرید کانکس، آ‌ب‌رسانی و احداث منبع آب، روشنایی مجموعه بین راهی با پنل‌های خورشیدی و بهسازی مسیر و احداث ابنیه فنی در مسیر دسترسی بوده است.

سیف‌الله فرزانه افزود: همچنین به‌منظور تکمیل روسازی و ابنیه فنی مسیر نسبت به عقد قرارداد صورت گرفته که در صورت تامین و تخصیص این مبلغ از محل اعتبارات تملک دارایی استان و اعتبارات ابلاغی می‌توان در تابستان ۹۹ به عملیات راه‌سازی پایان داد.

وی اضافه کرد: تکلیف واگذاری این منطقه برعهده منابع طبیعی است ولی تمامی اقدامات باید براساس ضوابط میراثی باشد.

 

مدیرکل گردشگری مازندران با تاکید بر اینکه چشمه سورت جاذبه دیدنی و بی‌نظیر است که باید برای حفظ آن تلاش کنیم، خاطرنشان کرد: حضور گردشگر در این مکان همان‌گونه که فرصت است تهدید نیز محسوب می‌شود که البته بستگی به مدیریت این منطقه دارد که چگونه می‌تواند شرایط آن را فراهم کند.

فرزانه خاطرنشان کرد: هرگونه اتفاقی که قرار است در این منطقه بیفتد باید براساس ضوابط میراثی باشد در غیر این صورت اثرات نامطلوبی روی این میراث طبیعی برجای خواهد گذاشت و همه مردم نیز باید در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند.

 

معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ منطقه ساری نیز در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: بالاخره واگذاری چشمه سورت پس از  فرازونشیب‌های بسیار مصوب شد.

غفاری با اشاره به تدوین کتابچه چشمه سورت، افزود: چشمه سورت جز منابع ملی و ثبت میراثی محسوب می‌شود، تمامی اقدامات با ضوابط میراثی همراه است.

 

وی با بیان اینکه در ارتباط با واگذاری چشمه سورت آگهی کردیم، تصریح کرد: ۱۱ دی ماه امسال برنده آگهی در کمسیون مربوطه مشخص می‌شود و براساس مفاد کتابچه طرح در قالب ماده ۱۰۰ با اداره منابع طبیعی باید قرارداد ببندد.

معاون اداره کل منابع طبیعی مازندران ـ منطقه ساری با تاکید بر اینکه هدف اصلی حفظ این میراث طبیعی است، خاطرنشان کرد: در واگذاری این عرصه نیز شکل طبیعی عرصه ملاک عمل است نه بحث دست ساخته؛ تمام تلاش حفظ این چشمه و شرایط پلکانی آن است که برای ببیننده می‌تواند جذاب باشد.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از فارس، با انتخاب سرمایه‌گذار همه امیدوار هستند اتفاقات جدید و مثبتی برای این چشمه اتفاق بیفتد که می‌توان انتظار داشت نوروز امسال گردشگری در این منطقه رونق خاصی بگیرد.

 

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید