خبر فوری

گزارش لیست امید تهیه شده است/ درباره سامانه سرا تصمیم نهایی اتخاذ نشده است/ لیست‌های کاندیدا نباید با زورگیری سیاسی بسته شود

«سهیلا جلودارزاده»، نماینده مردم تهران و فعال سیاسی اصلاح‌طلب، درباره سرانجام گزارش عملکرد لیست امید به خبرنگار سیاسی برنا گفت: گزارش لیست امید تهیه شده است. بنده در جریان نیستم که چه زمانی این گزارش آماده و اعلام می‌شود.

درباره سامانه سرا تصمیم نهایی اتخاذ نشده است

او درباره راه‌اندازی سامانه سرا برای انتخابات پیش‌رو اصلاح‌طلبان نیز افزود: درباره این سامانه در مجمع اصلاح طلبان بحث و گفتگو می‌شود. این سامانه شاید برای ساماندهی و شاید برای سنجش ظرفیت، سامانه مفیدی باشد اما چون در شورا در این باره به تصمیم نهایی دست پیدا نکردند، فعلا درباره این سامانه صحبتی نمی‌کنم.

چند فیلتر نامتناسب داریم

جلودارزاده درباره انتقادات وارده به این سامانه از سوی برخی چهره‌های اصلاح‌طلب نیز تصریح کرد: در واقع این سامانه، یک سازوکار پیشنهادی است. از این رو باید درباره این طرح، بررسی‌‎های بسیاری صورت گیرد. چند فیلتر نامتناسب داریم که این فیلترها باعث می‌شوند نمایندگان واقعی مردم به مجلس وارد نشوند. مهمترین فیلتر، عدم وجود احزاب قوی در جامعه است چراکه مواضع آنها باید شفاف باشد و عملکرد حزبی، سیاسی و اجتماعی نیز داشته باشند.

این نماینده مجلس ادامه داد: مسأله دوم، فیلتر شورای نگهبان است که یک گزینش سیاسی خاص انجام می‎دهد. فیلتر سوم نیز شوراها و جبهه‌هایی است که تشکیل شده و در صدد هستند سخنگو و نماد یک جناح سیاسی باشد اما سازوکار مناسبی را نتوانسته‌اند، پیدا کنند. وقتی تعداد زیادی افراد باسابقه متعلق به یک جناح سیاسی رد صلاحیت می‌شوند، آن جریان مجبور است افراد دیگری را معرفی کند یا افراد ضعیف‌تر را، که متاسفانه این افراد، مشکل جدی را برای جامعه ایجاد می کنند.

او عنوان کرد: از این رو باید بتوانیم با تربیت نیروهای مناسب سیاسی آن، از دو فیلتر اول و دوم پس از این همه سال عبور کنیم.  تلاش بسیاری شده است تا با مسئله رد صلاحیت‌ها  مبارزه شود اما به لحاظ ساختار قانون اساسی و ساختاری که قانون اساسی به وجود می‌آورد نمی‌توانیم از فیلتر دوم که شورای نگهبان باشد، عبور کنیم. اما باید حداقل بتوانیم افراد  صلاحیتدار و شایسته‌ای داشته باشیم که بتوانند به اصطلاح خدمت و اهداف و برنامه‌های مورد نظر مردم را اجرایی کنند.

لیست‌های کاندیدا نباید با زورگیری سیاسی بسته شود

نماینده مردم تهران در پاسخ به این که سامانه سرا تا چه حد می‌تواند در ورود افراد کارآمد به مجلس تاثیرگذار باشد؟ نیز إظهار کرد:  اجرای این‌گونه طرح‌ها، بهتر از انتخاب شدن افراد توسط یک نفر یا دو نفر است و یا اینکه برخی افراد با پول دادن و یا برخی وابستگی‌ها بخواهند وارد لیست انتخاباتی شوند. به هر حال این گونه طرح‌ها تا حدودی متفاوت است چراکه کاندیداها مجبور می‌شوند خود را به مردم معرفی کرده و بشناسانند، این در حالی است که در دوره قبل یک لیست از کاندیداها داشتیم. در واقع این لیست رأی آورد به این دلیل که یک زورگیری سیاسی بود هرچند نباید این‌گونه باشد. از این رو باید افراد شایسته باید از همه جناح‌ها وارد مجلس شوند.

 انحصاری شدن مجلس به صلاح کشور نیست

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت:  انحصاری شدن نه تنها به صلاح کشور نیست بلکه به ضرر کشور است. مجالس کاملا یک‌جانبه مفید نبودند.  البته مجلس ششم دارای یک اکثریت بود اما اکثریتی که تحمل صدای مخالف را داشت و پذیرای صدای مخالف بود. تحمل صدای مخالف باید در فرهنگ کشور ما جا بیفتد. اگر قرار بر سلطه و انحصار یک جناح و یا مخالف سیاسی است نادرست است به این دلیل که ما جمهوری اسلامی را ایجاد کردیم که سلطه نباشد، اصلاح طلب شدیم که سلطه‌گر نباشیم. از این رو باید به صورت مستمر با جریان سلطه‌گری یک نفر، حزب و یا جناح مبارزه کرد تا به فرهنگ حکومت مردم بر مردم تبدیل شود.

 فرهنگ حکومت مردم بر مردم را نداریم

سهیلا جلودارزاده اظهار کرد: در حال حاضر ما فرهنگ حکومت مردم بر مردم را نداریم. لذا هر فردی به قدرت می‌رسد بلافاصله سعی می‌کند به گونه‌ای تک‎‌روی کرده و همه اقدامات را به نام خود بزند. این رفتارها در مردم بدبینی ایجاد کرده است. مردمی که همواره منتظر افراد صالح و شایسته‌ای هستند. نمایندگان باید صدای مردم شوند و با مشورت با آنها برای آنها وکالت کنند. در نهایت باید دقت داشت که نمایندگان مردم در جهت سلطه حرکت نکنند.

بیشتر بخوانید:

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید