هرمزبان:به گفته مسئولان، با بهره‌برداری از ۵۳ طرح پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۴ ارزش این محصولات به ۳۷ میلیارد دلار خواهد رسید و هم‌اکنون ۵۶ مجتمع فعال در صنعت پتروشیمی فعال است که این تعداد با تحقق طرح‌های جهش دوم در پایان سال ۱۴۰۰ به ۸۳ مجتمع و خوراک دریافتی به ۶۲ میلیون تن می‌رسد.

صنعت پتروشیمی ایران روی ریل توسعه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از ایسنا، در حال حاضر ۶۴ واحد پتروشیمی با پیشرفت ۲۰ تا ۹۹ درصد در ایران درحال ساخت است که شش طرح آن تأمین خوراک با ظرفیت ۱۵ میلیون تن و پنج پروژه نیز زیرساختی است و آنطور که برآورد شده، این پروژه‌ها تا سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد و ظرفیت تولیدات پتروشیمی کشور با افزایش ۹۰ تا ۹۵ درصدی به ۱۳۰ میلیون تن در سال می‌رسد.

از این تعداد، ۲۰ واحد اولویت‌دار هستند و تا سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسند که سه مورد آن‌ها امسال افتتاح می‌شود. با افتتاح این ۲۰ واحد، ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور به ۹۱ میلیون تن، محصولات قابل فروش به ۵۱ میلیون تن، درآمد کشور به ۲۵ میلیارد دلار و سهم صادرات به حدود ۱۹ میلیارد دلار می‌رسد.

صنعت پتروشیمی روزانه ۶۵۰ هزار بشکه معادل نفت خوراک دریافت می‌کند

از سوی دیگر، صنعت پتروشیمی ایران سالانه ۳۳ میلیون تن خوراک معادل ۶۵۰ هزار بشکه نفت در روز در قالب خوراک‌های مختلف دریافت می‌کند که ۷۰ درصد از پالایشگاه‌های گاز، ۲۰ درصد از پروژه‌های ان‌جی‌ال و ۱۰ درصد از پالایشگاه‌های نفت دریافت می‌شود.

توسعه صنعت پتروشیمی بیش‌تر براساس خوراک گاز توسعه یافته است که این عدد در شرایط کنونی ۷۷ درصد گاز و ۲۳ درصد خوراک‌های مایع است و تا پایان سال ۱۴۰۴ شمسی به ۸۶ درصد خوراک گازی و ۱۴ درصد خوراک‌های مایع می‌رسد.

اما پتروشیمی‌هایی که با خوراک مایع کار می‌کنند، اقتصادشان به اندازه واحدهایی که با خوراک گاز کار می‌کنند، جذاب نیست. بر این اساس، راهبرد وزارت نفت و شرکت ملی صنعت پتروشیمی استفاده از خوراک‌های ترکیبی که ضمن اقتصادی بودن بتوانیم از زنجیره ارزش هم تا محصولات پایین‌دست پیشروی کنیم.

ظرفیت تولید ۶۶ میلیون تنی با حجم سرمایه‌گذاری ۵۳ میلیارد دلاری و درآمد ۱۷ میلیارد دلاری وضع کنونی صنعت پتروشیمی ایران است که از مجموع ۸.۵ میلیون تن محصولی که در داخل کشور به فروش می‌رسد، ۴.۹ میلیون تن در بورس عرضه می‌شود که از این ۴.۹ میلیون تن ۱۵ هزار بنگاه کوچک و بزرگ در ۱۰ حوزه مختلف در کشور فعال هستند.

با تحقق جهش دوم و در پایان سال ۱۴۰۰، ظرفیت تولید این صنعت به ۱۰۰ میلیون تن با حجم سرمایه‌گذاری ۷۰ میلیارد دلار خواهد رسید، هم‌چنین در پایان سال ۱۴۰۴ و تحقق جهش سوم ظرفیت به ۱۳۳ میلیون تن با حجم سرمایه‌گذاری ۹۳ میلیارد دلار می‌رسد.

افتتاح ۵۳ طرح پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۴

در همین رابطه بهزاد محمدی – معاون وزیر نفت – با بیان این‌که با بهره‌برداری از ۵۳ طرح پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۴ ارزش این محصولات به ۳۷ میلیارد دلار خواهد رسید، گفته است: ظرفیت صنعت پتروشیمی کشور ۶۶ میلیون تن است و تلاش می‌شود این مقدار در سال ۱۴۰۴ دو برابر شود و به ۱۳۳ میلیون تن برسد.

وی با اشاره به این‌که با افتتاح ۲۷ طرح پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۰ ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی به ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد، اظهار کرد: ارزش محصولات پتروشیمی (ارزی و ریالی) کشور از ۱۷ میلیارد دلار کنونی به مرز ۲۴ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ می‌رسد و با بهره‌برداری از ۲۶ طرح دیگر پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۴ ارزش محصولات به ۳۷ میلیارد دلار خواهد رسید.   

وزیر نفت نیز به تازگی اعلام کرده است که جهش نخست ما این بود که به حدود ۱۸ میلیارد دلار تولید رسیدیم و جهش دوم ما را به دو برابر حدود ۳۶ میلیارد دلار می‌رساند. جهش سوم را نیز ساماندهی می‌کنیم تا تولید را به نزدیک ۱۵۰ میلیون تن برسانیم که این موارد به‌طور عمده شامل پتروشیمی‌های الفینی یا تولید پلاستیک می‌شود. این تحول بزرگی است که اکنون در صنعت پتروشیمی در حال انجام است.

خرید سالانه ۶ میلیارد دلار خوراک ازسوی پایین‌دستی‌ها

اما خبر خوب وزیر نفت در بخش پتروشیمی، خرید سالانه حدود ۶ میلیارد دلار خوراک ازسوی پتروشیمی‌های پایین‌دستی بود چرا که هیچ صنعتی در کشور نداریم که بخش‌های پایین دستی آن ۶ میلیارد دلار خوراک از آن تهیه کنند تا به محصولات دیگر تبدیل شود، اما این‌که چرا با وجود داشتن ظرفیت کافی، خوراک بیش‌تر نمی‌خرند به دلیل نبود بازار است.

وی با بیان این‌که دو جهش در پتروشیمی رخ داده است که یک جهش اوایل دهه ۹۰ پایان یافت و جهش دوم تا پایان سال ۱۴۰۰ است، هم‌چنین مقدمات، حرکت‌های اصلی و طرح‌های جهش سوم آغاز شده است، اظهار کرد: جهش سوم صنعت پتروشیمی تا سال ۱۴۰۵ تولیدات پتروشیمی را به بیش از ۱۳۰ میلیون تن در سال با ارزش مالی ۳۷ میلیارد دلار می‌رساند، افزود: ارزش جهش نخست ۱۵ تا ۱۶ میلیارد دلار بود و جهش دوم به ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد.

بر این اساس، اگر جهش سوم صنعت پتروشیمی با رونق تولیدات صنایع پایین‌دستی همراه باشد، افزون بر ایجاد اشتغال فراوان، ارزش‌ افزوده بسیاری را نیز برای کشور به همراه دارد. برای نمونه از طریق طرح‌های جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه، حجم عظیمی نزدیک به ۱۰ میلیون تن خوراک برای پتروشیمی‌ها تهیه می‌شود.

انتهای پیام

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید