خبر فوری

مهرداد خوشبخت: اربعین ظرفیت بسیار خوبی برای درام دارد

– اخبار فرهنگی –

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، کارگردان «آبادان یازده ۶۰» و «عقاب صحرا» درباره اربعین و ظرفیت سینمایی این رخداد مهم گفت:

زیبایی اربعین به این است که تمام اختلافات به کنار می‌رود و همه با هم و با هر اختلاف سلیقه‌ای در این راهپیمایی عظیم شرکت می‌کنیم.

ما درباره اربعین کارهای بسیار زیادی می‌توانیم انجام دهیم ولی عموما از نظر فرهنگی به رسانه و تولید اخبار دست می‌زنیم درحالی که این اتفاق بزرگ می‌تواند برای سینما دستاوردهای مهمی داشته باشد.

اربعین شاید در نظر اول گره‌های لازم برای درام شدن را نداشته باشد ولی حتما لازم نیست که ما در بستر زمانی این راهپیمایی یک فیلم سینمایی تولید کنیم بلکه می‌توان به عنوان مثال فیلمی اجتماعی درباره شخصیت‌هایی که به اربعین رفته‌اند و در بستر زندگی روز خود در جامعه، باید میراث آن راهپیمایی را حفظ کنند کاری را بسازیم. این احساسی که مردم در راهپیمایی دارند را باید با طراحی داستان و کاراکتر ایجاد کنیم. داستان آدم‌هایی که به اربعین می‌روند و با یکدیگر آنجا آشنا می‌شوند و بعد از برگشت باید به حسینی باقی بمانند.

فیلم‌های غربی نیز از همین الگو استفاده می‌کنند و جنبه‌های دینی خود را خیلی روشن و صریح در بسترهای مکانی و زمانی بیان نمی‌کنند بلکه از مفاهیم موجود در آن نقاط طلایی، در قالب یک داستان و فیلم بهره می‌برند.

اربعین برای عموم مسئولین فرهنگی ما مانند یک بازه زمانی کاری است؛ وقتی نزدیک به اربعین می‌شویم یاد آن می‌افتند و به سراغش می‌‌روند و بعد از اینکه این ایام تمام شد یکباره همه چیز فراموش می‌شود و می‌رود تا سال بعد.

محمود سالاری: غرب هراسان می‌کوشد "اسلام مولوی" را جایگزین "اسلام علوی" کند/ سینما باید قهرمانی را خلق کند که مردم به آن نیاز دارند

وی درباره عدم نگرش صحیح مدیریتی مسئولین سینمایی ما گفت: چندین بار برای نمایش فیلم سینمایی «عقاب صحرا» در ایام محرم با مسئولین صحبت کردم که این فیلم قطعا برای اکران در این مدت مناسب است ولی هربار با جواب منفی روبرو شدم. یکی دیگر از دوستان من کار بسیار جالبی را برای قیام امام حسین (ع) به صورت پادکست‌های صوتی انجام داده بود و برای پخش آن به سازمان صداوسیما رفته بود. شاید باورتان نشود ولی مدیری که با او صحبت کرده بود به او گفته بود که باید برای این کار اسپانسر بیاوری!

تلویزیون و رادیویی که این همه اسپانسر دارد باید برای این کار به تولید کننده کار بگوید برو و اسپانسر بیاور؟

این کارگردان سینمای کشور درباره روحیه ملی و ارزشی واقعی مسئولین در زمان جنگ گفت: الان که در حال تولید فیلم سینمایی آبادان یازده ۶۰ هستیم، سراغ مسئولین وقت آن دوران در شهر آبادان رفتیم. دیدم که هنوز آنان عرق ملی خود را دارند و مثل خیلی از مسئولین دیگر بعد از دوران تصدی مدیریتی خود اختلاس‌گر نشدند. این عرق به میهن همان چیزی است که برخی از مدیران فرهنگی و سیاسی ما در زمان اربعین خود را به آن پایبند نشان می‌دهند و از آن یک شوآف می‌سازند ولی بعد از آن تا سال بعد این نمایش تمام می‌شود.

این علقه خاطر به امام حسین (ع) همان چیزی است که مرز میان مردم و برخی از مسئولین ما است.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید