خبر فوری

یاسر نوروزی محقق موفق : اگر شغلی ندارید، کارآفرینی کنید

هرمزبان: یاسر نوروزی : شروع به کار مهم است بعید می‌دانم کسی دنبال کار باشد و موفق نشود حتی اگر شغلی وجود ندارد باید کارآفرین شد.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان ، در سال‌های اخیر، دستاوردهایی که نخبگان و محققان علمی کشور توانستند کسب کنند، موجب شده تا نام ایران بیش از قبل در مجامع علمی بدرخشد.

اما در این میان نخبگانی هستند که پا را از تحقیق در یک حوزه علمی فراتر گذاشته و با کسب اطلاعات دانش‌های روز از علوم انسانی گرفته تا فنی و مهندسی، صاحب نظر هستند.

 اقتصاد دانش بنیان و تحقق آن از جمله مطالباتی است که در صورت به نتیجه رسیدن می تواند تا حد زیادی بار سنگین اقتصاد کشور را بر دوش بکشد و زمینه بهبود صادرات را فراهم کند.

از طرفی، نمی توان منکر نقش اساسی محققان و صنعتگران شد.

دانشمندانی که با فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی خود توانستند به افتخارآفرینی ایران کمک کنند و علاوه بر پیشرفت خود به یاری اعتلای کشور بشتابند.

در کنار فعالیت صنعتگران در صنعت، حضور فعال دانشمندان است که می‌تواند خط تولید کشور را رونق ببخشد.

آشنایی با ابعاد مختلف زندگی  نخبگان و دانشمندان ایرانی برای اقشار مختلف جامعه جالب است.

دانشمندانی که به خاطر تمرکز زیاد روی موضوعات تحقیقاتی تصور می‌شود که یک زندگی تک بعدی دارند اما پای صحبت‌های آنان که می‌نشینیم متوجه می‌شویم تصور با واقعیت، تفاوت زیادی دارد.

یاسر نوروزی ، محقق و عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر از جمله نخبگانی است که توانسته در بیشتر حوزه‌ها دستی بر آتش داشته باشد.

از حوزه فنی و مهندسی گرفته تا علوم اجتماعی!

یاسر نوروزی ، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، محقق ۳۹ ساله تفرشی توانسته در پروژه‌های علمی حضور داشته و علاوه برآن مطالعه درباره اقتصاد و علوم اجتماعی را فراموش نکرده است.

برای آشنایی بیشتر با این محقق، با وی گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید:

یاسر نوروزی محقق موفق : اگر شغلی ندارید، کارآفرینی کنید

فارس: در ابتدا خودتان را معرفی کنید و فعالیت‌های تحقیقاتی خود را از چه سالی شروع کردید؟

یاسر نوروزی: من در شهرستان تفرش متولد شدم و تا سال ۷۶ در این شهرستان زندگی می‌کردم.

دوره دبیرستان را در تفرش گذراندم و توانستم در همان مقطع مدال نقره المپیاد دانش‌آموزی فیزیک را کسب کنم.

سال ۷۷ در کنکور سراسری شرکت کردم و با رتبه ۶ در منطقه ۲ توانستم دانشگاه صنعتی شریف را برای تحصیل انتخاب کنم و تا سال ۸۶ در دوره لیسانس، فوق‌لیسانس و دکتری مشغول به تحصیل بودم. سال ۸۷ و پس از فارغ‌التحصیلی رشته جامعه‌شناسی دانشگاه تهران را در گرایش مطالعات آمریکای شمالی برای تحصیل انتخاب کردم و از سال ۸۹ در دانشگاه امیرکبیر به عنوان عضو هیأت علمی انتخاب شدم.

فارس: دلیل اینکه پس از اخذ دکتری در رشته جامعه‌شناسی ادامه تحصیل دادید چه بود؟

یاسر نوروزی: من به مطالعه درباره موضوعات مختلف علاقه زیادی دارم و با وجود آنکه پس از تحصیل در رشته جامعه‌شناسی فرصت نکردم تا در دانشگاه موضوعات دیگر را دنبال کنم اما باز هم از طریق سایت‌های معتبر مباحث مربوط به اقتصاد را دنبال می‌کنم.

چرا که این موضوع یکی از علائق من است.

سال ۸۰ پس از آنکه در کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی شریف پذیرفته شدم اساتیدی داشتم که هم از نظر علمی و هم از نظر فعالیت صنعتی شاخص بودند و توانستم با کمک یکی از این اساتید پروژ‌ه‌ام را به انجام برسانم.

پس از انجام پایان‌نامه به پیشنهاد استادم در شرکت وی مشغول به کار شدم.

همین امر باعث شد تا فعالیت‌های خودم را در صنعت شروع کنم.

شرکت‌هایی دانش‌بنیان توانسته‌اند با دور زدن تحریم‌ها تولیدات خود را به کشورهای دیگر صادر کنند. البته به خاطر شرایط فعلی تولید چشم‌گیری ندارند اما با وجود این محدودیت تولید سودآوری زیادی داشتند

یاسر نوروزی محقق موفق : اگر شغلی ندارید، کارآفرینی کنید

پیش به سوی اقتصاد دانش بنیان

فارس:‌فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان را چگونه می‌بینید؟

یاسر نوروزی: در این موضوع شکی نیست که باید به سمت اقتصاد دانش‌بنیان حرکت کنیم چرا که ما دانشجویان تحصیلات تکمیلی قوی داریم و جزء چهار کشوری هستم که پرورش مهندس داشتیم.

این موضوع نشان می‌دهد که اگر می‌خواهیم فعالیت اقتصادی کنیم باید براساس دانش باشد.

شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت‌های خوبی داشتند اما موضوع این است که بستر اقتصادی باید شکل بگیرد.

ما مشکل اقتصادی داریم و اگر این مشکل حل شود بسیاری از این شرکت‌ها می‌توانند فعالیت‌های بزرگی کنند اما با وضعیت فعلی و با وجود آنکه ایده‌های خوبی دارند هنوز به آن جایگاهی که شایسته آنها است نرسیده‌اند.

اگر مشکل اقتصادی حل شود مطمئناً فعالیت‌های با ارزش این شرکت‌ها نیز دیده می‌شود.

فعالان اقتصادی پای کار بیایند

فارس: آیا تولید علمی در کشور در وضعیت مناسبی قرار دارد؟

یاسر نوروزی: رونق تولید یک موضوع اقتصادی است که ایده‌های خوبی در دانشگاه برای آن وجود دارد.

ولی اینکه محصول در دانشگاه تولید شود تحقق آن امکانپذیر نیست و نیاز به حمایت دیگر نهادها دارد .

چراکه  شاید ایده‌ای در کشور به تولید برسد که هزار نفر در ایران از آن استفاده کنند ا ما یک شرکت چینی همان محصول را برای ۱۰ میلیون نفر تولید می‌کند و قیمت تمام شده آن شرکت چینی با ما تفاوت زیادی خواهد داشت. به همین دلیل اگر اقتصاد رونق پیدا کند بسیاری از فعالیت‌های تحقیقاتی و علمی هدفمند می‌شود اما نمی‌توانیم تصور کنیم دانشگاه با ایده‌های خودش به تنهایی رونق در تولید  ایجاد کند.

به نظر من این موضوع اقتصادی است و باید فعالان اقتصادی برای تحقق آن پای کار باشند.

فارس: در زمینه ارتباط صنعت با دانشگاه چه فعالیت‌هایی می‌توان انجام داد؟

یاسر نوروزی: باید صنعت به فکر نوآوری باشد و برای بازاریابی از دانشگاه تقاضای خود را مطرح کند وقتی این تقاضا از طرف صنعت مطرح شد دانشگاه نیز به جای تولید مقاله سمت و سوی نوآوری به خود می‌گیرد و به دنبال حل مشکلات صنعت می‌رود. متأسفانه بسیاری از دانشگاه‌های ما به چاپ مقاله سوق پیدا کردند در حالیکه دانشگاه می‌تواند ایده‌های جدید داشته باشد.

یاسر نوروزی محقق موفق : اگر شغلی ندارید، کارآفرینی کنید

ارتباط صنعت و دانشگاه، نیاز به حضور در شرکت‌های صنعتی دارد

فارس: شخص شما چگونه توانست از دانشگاه به صنعت راه پیدا کند؟

یاسر نوروزی: اگر می‌خواهیم فعالیت بزرگی داشته باشیم و در صنعت فعال شویم باید در قالب شرکت  فعالیت خود را آغاز کنیم.

حتی نخبه‌ترین افراد نمی‌توانند به صورت فردی با صنعت ارتباط پیدا کنند و من نیز با حضور در شرکت استاد راهنمای پایان‌نامه کارشناسی ارشدم توانستم با صنعت ارتباط پیدا کنم. 

چون با فعالیت در آن شرکت صنعت من را به عنوان فردی که هم در دانشگاه و هم در تولید محصولات حضور فعال دارد شناخته و فعالیت‌های تحقیقاتی خود را به من واگذار کرد تا در دانشگاه به انجام برسانم لذا ارتباط اساسی صنعت و دانشگاه باید در قالب شرکت باشد.

فارس:‌ آیا تا کنون به مهاجرت از ایران فکر کرده‌اید؟

یاسر نوروزی: این موضوع یک موضوع سلیقه‌ای است.

ممکن است به شما یک اتاق در یک بنای باشکوه اختصاص دهند تا در آن زندگی کنید و شما نیز از زندگی در این بنا و اتاق رضایت داشته باشید اما فردی می‌گوید که دوست دارم خودم یک بنای رفیع را بسازم. دقیقاً‌مانند همین مثال کشورهایی هستند که از ایران پیشرفته‌تر هستند و زمینه تحقیقاتی بالاتری دارند اما به عقیده شخصی بنده ما با کمک هم می‌توانیم بنای باشکوه ایران را بسازیم شاید تا دو نسل بعد این موضوع زمان ببرد ولی در آخر می‌توانیم جایگاهی داشته باشیم تا بسیاری از کشورهای دیگر به ما غبطه بخورند و حضور ما برای رسیدن به این بنا با ارزش است.

و به همین منظور من تلاش می‌کنم تا به این هدف برسیم و باعث افتخار من است که گوشه‌ای از این حرکت بزرگ را من به عهده بگیرم.

فارس: در دوران دانشجویی نیز همین عقیده را داشتید؟

یاسر نوروزی: در دوران دانشجویی افراد به مهاجرت فکر می‌کنند و تعدادی از دوستان من نیز این راه را انتخاب کردند هرچند از آن زمان تاکنون به من گوشزد می‌کنند که راه اشتباهی انتخاب کردم اما مطمئنم که دلایل قابل استنادی دارم و ما در نهایت پیشرفت می‌کنیم ما کشوری هستیم که بیش از ۲۵۰۰ سال تاریخ مکتوب داریم و از این تاریخ ۲۵۰۰ سال  هزار ایرانی‌ها قدرت درجه یک دنیا بودند و هزار سال دیگر نیز جزو گروه کشورهای قدرتمند بوده است تنها در چهار دوره کشور ایران دچار رکود شد که پس از آن نیز دوباره توانست به جایگاه اولش بازگردد.

آدم‌هایی که توانستند با موفقیت خود ایران را سربلند کنند باز هم می‌توانند این کار را انجام دهند.

با اینکه برخی حکومت‌های گذشته تلاش کردند آنها را به حضیض ببرند ولی باز هم پتانسیل ایرانیان باعث شد که پیشرفت کنند.

در حالیکه اگر با تمدن‌هایی نظیر تمدن مصر و یونان مقایسه کنید آنها وقتی در حضیض قرار گرفتند دیگر نتوانستند پیشرفت کنند ولی ایران این قابلیت را دارد که پیشرفت کند. 

ما منکر مشکلات نیستیم ولی می‌توانیم آنها را حل کنیم.

افرادی که در ایران هستند نمی‌توانند اتفاقات بزرگی که در کشور رخ می‌دهد را به طور کامل درک کند و همه چیز را عادی می‌بیند اما برای ۱۱ سال متوالی بالاترین نرخ رشد علمی در تمام کشورها را در طول تاریخ داشته‌ایم و توانسته‌ایم چنین قله‌ای را فتح کنیم پس باز می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

یاسر نوروزی محقق موفق : اگر شغلی ندارید، کارآفرینی کنید

دلار ۴۲۰۰ تومانی یکی از اشتباهات دولت بود که با آن هم نتوانست قیمت دلار را مهار کند چرا که اقتصاد دولتی همه چیز را خراب می‌کند و کاری می کند که اگر امروز گوسفند از فرودگاه وارد کشور شود فردا از مرزها صادر شود

فارس: از نظر شما مشکل اقتصادی کشور چگونه حل می‌شود؟

یاسر نوروزی: برخی عقیده دارند که مشکل اقتصادی ما حل نمی‌شود این در حالی است که این مشکل هشت سال است که گریبان ایران را گرفته ولی واقعیت این است که نرخ بیکاریی بالا و تورم در بسیاری از کشورها بوده که توانستند آن را حل کنند؛ راه حل آن این است که دیدگاه را تغییر دهیم.

فارس: چگونه دیدگاه کشور را درباره موضوعات اقتصادی تغییر دهیم؟

یاسر نوروزی: دیدگاهی در کشور رایج است که وقتی محصول گران شود دولت پای کار بیاید و با قرار دادن سرمایه مادی قیمت را مهار کند که متأسفانه هیچ وقت در این زمینه موفق نبوده است.

چنانچه در قیمت گوشت، مرغ و دلار، دولت نتوانست با موفقیت این قیمت‌ها را مهار کند.

راه حل پیشنهادی من این است که به جای مهار قیمت توسط دولت، اجازه داد که افراد با همان قیمت آن محصول را خریداری کرده تا تولیدکننده بتواند کارگر بیشتری را در اختیار بگیرد و با در اختیار گرفتن کارگر جدید شغل ایجاد شده و هم تولید بیشتر شده و این امر باعث کاهش قیمت می‌شود اما وقتی دولت وارد کار می‌شود از منابع محدود که باید صرف پروژ‌ه‌های کلان و اساسی شود  به مهار قیمت‌های محصولات اختصاص داده می‌شود  که هیچ فایده‌ای ندارد و هیچ مشکلی هم حل نمی‌شود. قدرت خرید با ایجاد شغل مردم ایجاد می‌شود و وقتی تولید افزایش یافت کارگر نیز استخدام می‌شود و در سیکل‌های جدید که تولید بیشتر شد کارگر بیشتری استخدام می‌شود و پس از چند سیکل به وضعیت مطلوب می‌رسیم.

دلار ۴۲۰۰ تومانی یکی از اشتباهات دولت بود که با آن هم نتوانست قیمت دلار را مهار کند و اقتصاد دولتی همه چیز را خراب می‌کند و کاری می کند که اگر امروز گوسفند از فرودگاه وارد کشور شود فردا از مرزها صادر شود.

فارس: کمی از خانواده خودتان برای مخاطبان بگویید.

یاسر نوروزی: من در خانواده‌ای متولد شدم که یک خواهر و ۲ بردار دارم که همگی تحصیلات آکادمیک داریم. پدرم معلم بود و از همان دوران کودکی ما را به کتاب خواندن عادت داد. به طوری که حتی اکنون که در کنار هم قرار می‌گیریم پس از ساعتی گپ و صحبت همه کتاب به دست می‌شویم. 

فارس:‌ آیا همسر شما نیز در زمینه علمی فعالیت دارد؟

نوروزی: همسر من دانشجوی مقطع دکتری در رشته برق است و با هم فعالیت‌های تحقیقاتی زیادی را به انجام رسانده‌ایم.

روال زندگی من بدین گونه است که صبح ساعت ۶ در سر کار حاضر می‌شوم و تا ۸ شب مشغول فعالیت هستم. پس از آن با فرزند ۲ ساله‌ام مشغول بازی شده و نیمه شب بهترین فرصت برای من برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی و علمی است.

فارس: میزان ساعات کاری بالا، شما را از فعالیت‌های تحقیقاتی خسته نمی‌کند؟

یاسر نوروزی: به طور کلی در هر زمینه ای که فعالیت می‌کنیم به خصوص در حوزه علمی باید هزینه‌هایی داد و من برای این کار همیشه آمادگی دارم. البته عقیده دارم که هم کار و هم تفریح باید جدی باشدو من می‌توانم از ساعت ۸ صبح تا ۲ بعدازظهر مشغول کار شوم و یک درآمد بخور و نمیر داشته باشم و همیشه هم از همه چیز ناراحت باشم اما ترجیح می‌دهم با روزی ۱۴ ساعت فعالیت تفریحات خوبی داشته باشم و خانواده‌ام را به مکان‌های جدید ببرم.

 پدرم معلم بود و از همان دوران کودکی ما را به کتاب خواندن عادت داد. به طوری که حتی اکنون که در کنار هم قرار می‌گیریم پس از ساعتی گپ و صحبت همه کتاب به دست می‌شویم

فارس: مانند بسیاری از والدین برای آینده فرزندان‌تان نقشه کشیدید که در آینده چه شغلی داشته باشد؟

یاسر نوروزی: پسر ۲ ساله من به صورت آزادانه زندگی می‌کند و نه من و نه همسرم هیچ نقشه‌ای برای آینده وی نمی‌کشیم چرا که من در خانواده‌ای بزرگ شدم که هیچ محدودیتی برایم نبود و خودم راهم را انتخاب کردم.

به نظر من چنین نوع رفتاری می تواند به کودکان آزادی عمل دهد و این آزادی عمل در آینده آنان را فردی مستقل و تصمیم گیر می کند.

آینده کشور نیز به دست چنین افرادی به خوبی رقم خواهد خورد.

من دلیلی برای ناامیدی نمی‌بینم و کسانی ناامید هستند که کار نمی‌کنند و دنبال آن هم نیستند و شروع به کار مهم است بعید می‌دانم کسی دنبال کار باشد و موفق نشود حتی اگر شغلی وجود ندارد باید کارآفرین شد چرا که بسیاری از محصولات تولید نمی‌شود و یا با تکنولوژی قدیمی تولید می‌شود کافی است این محصولات را شناخته و تغییر دهیم 

پاسخ محقق موفق به جوان ناامید ایرانی

فارس: فرض کنید جوان ناامیدی که تحصیلات آنچنانی ندارد به شما مراجعه کرده به او چه پیشنهادی می‌دهید؟

یاسر نوروزی: من دلیلی برای ناامیدی نمی‌بینم و کسانی ناامید هستند که کار نمی‌کنند و دنبال آن هم نیستند و شروع به کار مهم است بعید می‌دانم کسی دنبال کار باشد و موفق نشود حتی اگر شغلی وجود ندارد باید کارآفرین شد چرا که بسیاری از محصولات تولید نمی‌شود و یا با تکنولوژی قدیمی تولید می‌شود.

کافی است این محصولات را شناخته و تغییر دهیم.

همانطور کشاورزی ما به صورت سنتی است که با تغییر در آن می‌توان هم کارآفرینی کرد هم افزایش تولید داشت.

اگر شخصی به من بگوید که ناامید هستم از او می‌پرسم که تا الان چقدر تلاش کردید و بعید می‌دانم که تلاش نتیجه نداشته باشد.

انتهای پیام/

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

یک نظر

  1. احسن این بهترین راه پیشرفت ایران است؛ڃنانکه اگر استاد حسابی امروز زنده بود بسیاری را تنبیه میکرد که ڃرا تا به این اندازه تنبلید.

دیدگاهتان را بنویسید