خبر فوری

محمد مخبر: بهره گیری از ظرفیت جوانان در اقتصاد مقاومتی

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان، محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه مهم‌ترین برنامه این ستاد در رفع محرومیت‌زدایی در کشور و بهره‌مندی از نیروی جوانان و نخبگان کشور چیست؟ گفت: ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) در راستای رسالت‌های خود، محرومیت‌زدایی و ایجاد اشتغال را در کشور دنبال می‌کند و از همان ابتدای شروع فعالیت‌هایمان چیزی که دنبال می‌کردیم همین مسئله بود. کار‌های بزرگی را انجام دادیم و ۱۵۰۰ مدرسه ساختیم و در کنار آن مسجد، جاده، راه‌های ارتباطی، کمک به مریضان سرطانی، وام، لوازم التحریم و خیلی از کار‌های امدادی را انجام دادیم، اما محور اصلی کار ما اشتغال‌زایی در مناطق محروم بوده است.

ساماندهی چهارصد هزار شغل و فرصت شغلی در چند سال گذشته

وی ادامه داد: خوشبختانه توانستیم ظرف چند‌سال گذشته نزدیک به ۴۰۰ هزار شغل و فرصت شغلی را در کشور سامان بدهیم، اما همزمان هم مطالعات علمی، دقیق و سنگینی را روی اینکه چه الگو‌هایی می‌تواند در ایجاد اشتغال در کشور موفق باشد انجام دادیم.

در همین مسیری که از ابتدا شروع کردیم و الگو‌های متفاوتی را طراحی کردیم، به شکلی که امروز از فرد، گروه، شبکه، بنگاه تا بنگاه‌های بزرگ و دانش‌بنیان ما الگو‌های خوبی را توانستیم سامان دهیم و در همین مسیر ظرف هفت ماه گذشته نزدیک به ۴۱ هزار شغل مستقیم را با نام و اسامی افراد را ساماندهی کردیم.

مخبر افزود: این مشاغل فرد به فرد و مستقیم است و مشخصات تمامی آن‌ها به صورت کامل با کد ملی، استان مورد نظر، نوع شغل و سایر مشخصات افراد کاملا مشخص است.

همراه با این مشاغل نزدیک به ۴۰ هزار شغل غیر مستقیم هم ایجاد شد و ما امروز در کنار این ۴۱ هزار شغل، ۴۰ هزار مورد شغل غیر مستقیم هم داریم که مجموعاً ۸۰ هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم را ایجاد کرده‌ایم.

این حرکت گام بسیار بزرگی بود و این نوید آن را به خدمت ملت عزیز می‌دهیم که روزانه حداقل ۲۰۰ شغل شناسنامه‌دار و ثابت را در مناطق مختلف کشور ایجاد کنیم.

رئیس ستاد اجرای فرمان حضرت امام (ره) تصریح کرد: همه این مشاغل با مشارکت خود مردم است و ما تنها بستر آن مشاغل را ایجاد کرده‌ایم و یا اینکه با مشارکت ما همراه بوده است.

ظرف همین یک‌سال گذشته و برای همین تعداد شغل ایجاد شده نزدیک به ۴ هزار میلیارد تومان را توانستیم از مردم، تسهیلات و خود ستاد اجرایی بیاوریم و این کار را انجام دهیم.

نهضت ایجاد اشتغال در کشور ادامه خواهد داشت

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام با تاکید بر اینکه نهضت ایجاد اشتغال در کشور به حول قوه الهی ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: ما در سال آینده هم نزدیک به ۶۰ هزار شغل غیر مستقیم را برنامه‌ریزی کرده‌ایم؛ خصوصیت این مشاغل این است که در مناطق محروم هستند و بر طبق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ایجاد می‌شوند و غیر ماندگاری هستند.

ما نیز دخالتی در ماندن و مدیریت آن‌ها نداریم، مگر در بنگاه‌های بزرگی که آنجا هم با روحیه غیر ماندگی ظرف دو سال گذشته بیش از ۲۸۰ شرکت را به مردم به صورت کامل و نیمه کامل واگذار کردیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه این طرح‌ها را بر اساس تکلیف دولت انجام می‌دهید یا خیر، گفت: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام بودجه دولتی ندارد و نمی‌گیرد و تقریباً تمامی کار‌هایی هم که انجام می‌دهیم وظیفه اصلی دولت است و ما به کمک آن‌ها و حسب دستور مقام معظم رهبری اینکار را انجام می‌دهیم.

البته موضوع اقتصاد مقاومتی به عنوان مسئله مورد تاکید رهبر معظم انقلاب باید در میان همه مسئولان، مدیران و نخبگان جامعه بیش‌از پیش مورد توجه قرار بگیرد و در این مسیر باید بستری برای بهره گرفتن از ظرفیت جوانان، متخصصان و نخبگان در کشور هم فراهم شود.

مخبر در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه نحوه مراجعه مردم در مناطق محروم به بنیاد برکت به چه شکل است و چگونه می‌توانند از این خدمات بهره‌مند شوند هم به ایکنا گفت: ما به مردم مراجعه می‌کنیم و به روستا‌ها سر می‌زنیم و از مزیت‌های این مناطق باخبر می‌شویم و کارآفرین‌های آنان را شناسایی می‌کنیم و لزومی ندارد که آن‌ها به سراغ ما بیایند.

راه‌اندازی طرح اشتغال آسمان

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در ادامه به راه‌اندازی طرح اشتغال آسمان اشاره کرد و گفت: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) هدفش این است که از ایجاد کسب‌وکار‌هایی که منجر به اشتغال و فراهم آوردن فرصت‌های شغلی برای ساکنان مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته می‌شود، استقبال و حمایت کند و اعتقاد ما بر این است که کار‌های کوچک و متوسط درزمینه اشتغال، بخشی از مشکلات کشور را حل می‌کند؛ لذا این طرح با این هدف در ستاد اجرایی پیش‌بینی شده است و بسیاری از طرح‌های اشتغال‌زایی الگوی آسمان به‌زودی در سراسر کشور به بهره‌برداری خواهند رسید.

ساماندهی ۲۵۰۰ گروه جهادی در کشور مخبر در پاسخ به سوالی مبنی بر فعالیت‌های جهادی این ستاد هم برای سال آینده، به ایکنا گفت: یک سازمان طویل و مردمی خوبی را در قالب جهادی راه‌اندازی کرده‌ایم که در حوادث غیر مترقبه کشور خدمت‌رسانی می‌کند و جز دستگاه‌هایی است که در اولین لحظه به کمک مردم می‌رود؛ بر همین اساس ۲۵۰۰ گروه جهادی را در کشور سازمان دادیم که برخی از این کار‌هایی که در برخی از مناطق پیش می‌آید و ممکن است که مسجد و یا مدرسه‌ای به خدمات فوری نیازمند باشد این گروه‌ها به صورت ضربتی واکنش سریعی را برای حوادثی که پیش می‌آید سازماندهی می‌کنند؛ امیدواریم که خداوند متعال کمک کند ما هم این خدمات ناچیز را با بزرگی ملت در حد خودمان در این جهت و رفع مشکلات مردم داشته باشیم. / ایکنا

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید