خبر فوری

حرکت شرکت‌های تولید کننده محصولات نانویی روی ریل موفقیت/ از تولید پوشش‌های ایمپلنتی استخوان ساز تا کمک به خودروسازان در سایه بی توجهی به فرهنگ دانش بنیان

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان، «تعداد شرکت‌های دانش بنیان از مرز ۴ هزار عدد گذشت»  این خبری بود که سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری داد و از رشد بسیار خوب تعداد شرکت‌های دانش بنیان ابراز امیدواری کرد.

زمانی که شرکت‌های دانش بنیان کار خود را آغاز کردند مشتریان چندانی نداشتند، اما توانستند با تکیه بر دانش و با تلاش بسیار زیاد رفته رفته جای خود را در اقتصاد ایران باز کنند و با توجه به نوآوری و تولید محصولات هایتک جدیدی که برای اولین بار در کشور ساخته می‌شدند چراغ امید آینده روشن ایران شدند.

سهم فروش شرکت‌های دانش بنیان نانویی به بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان  رسید

فناوری نانو یکی از مهمترین فناوری‌هایی است که توانسته برای بسیاری از جوانان و متخصصان اشتغال زایی کند؛ تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه نانو در حال گسترش است به گفته معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری فروش محصولات شرکت‌های فعال در حوزه نانو به بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در سال رسیده است.

ایران جوان، امروز توانسته رتبه چهارم فناوری نانو جهان را در اختیار خود بگیرد و محصولات بسیار زیاد و کارآمدی را در این حوزه تولید کند؛ از تولید نانو پوشش‌ها و محصولات آب گریز تا گیرنده‌های امواج مغناطیسی همه و همه دستاورد‌هایی هستند که در شرکت‌های دانش بنیان و با بهره گیری از فناوری نانو ساخته شده اند.

به کمک همین فناوری یکی از شرکت‌های دانش بنیان مستقر در اصفهان توانسته نانو پوشش‌هایی را تولید کند که با قرار گرفتن در داخل ستون فقرات سبب استخوان سازی بدن می‌شود؛ استخوان‌هایی که با سرعت ۲ برابر ساخته می‌شوند و طول درمان بدن را کاهش می‌دهند.

شرکت

فرهنگی که هنوز کسی به آن توجه نمی‌کند

همه ما می‌دانیم که ایمپلنت‌های خارجی چقدر گران هستند و همواره یکی از نگرانی‌های خانواده بیماران خرید ایمپلنت‌هایی با کیفیت خوب است، زیرا این ایمپلنت‌ها سال‌ها در بدن فرد بیمار قرار می‌گیرند؛ اما اگر این ایمپلنت‌ها کیفیت خوبی نداشته باشند نه تنها به بیمار کمکی نمی‌کنند بلکه سبب بیمارتر شدن آنها هم می‌شود، اما این شرکت دانش بنیان توانسته ایمپلنت‌هایی را تولید کند که بسیار بهتر و باکیفیت‌تر از نمونه‌های خارجی خود هستند و در مقابل با قیمتی ارزان‌تر در اختیار بیماران قرار می‌گیرند و اگر پزشکان به این‌ محصولات اقبال  نشان دهند می‌توان به بیماران کمک بسیاری کرد و متاسفانه پزشکان ایرانی هنوز آنقدر به فرهنگ اقتصاد دانش بنیان توجه نکردند و ایمپلنت‌های ایرانی را خریداری نمی‌کنند.

یکی دیگر از شرکت‌های دانش‌بنیان توانسته اولین دستگاه نانو پوشش‌های فوق سخت را داخل کشور بسازد؛ دستگاهی که می‌تواند خدمات زیادی را به صاحبان صنایع و آن‌هایی که با محصولات و وسایل صنعتی مانند قالب‌ها، پره‌های توربین، تسمه‌ها و مته‌کار می‌کنند؛ بدهند.

شرکت اصفهانی سازنده اولین دستگاه پوشش دهی

این شرکت دانش بنیان پس از گذشت چند سال توانست اولین دستگاه پوشش دهی نام فوق سخت را در ایران بسازد دستگاهی که در گذشته از خارج کشور و با قیمت بسیار گران وارد می‌شد، اما امروز در یکی از شرکت‌های شهر اصفهان در حال خدمت رسانی به صاحبان صنایع است و توانسته مهر افتخار اولین تولید کننده را بر پیشانی خود بزند.

مدیر این شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: تنها هدف ما این است که بتوانیم طول عمر محصولات صنعتی را افزایش دهیم و به صاحبان صنایع خدمت رسانی کنیم.

وی ادامه داد: دستگاهی که ما موفق به تولید آن شده‌ایم سبب باکیفیت شدن قطعات خودرو می‌شود و به خودروسازان کمک به سزایی می‌کند اما متاسفانه هیچ یک از کارخانه‌های خودروسازی به محصول ایرانی توجه ندارند و آنها نمونه‌های  بی‌کیفیت را از کشورهای خارجی وارد می‌کنند.

شرکت

خدمت رسانی به صاحبان صنایع هدف اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان

مهم‌ترین هدفی که شرکت‌های دانش بنیان آن را دنبال می‌کنند خدمت‌رسانی به صاحبان صنایع و بهبود کیفیت محصولات مختلف است؛ هنگامی که با مدیران این شرکت‌ها صحبت می‌کنیم عمده هدف خود را بهبود محصولات و افزایش راندمان آن‌ها بیان می‌کنند.

یک شرکت‌ دانش بنیان برای بهبود فعالیت‌ محصولات پلیمری موفق به تولید سازگار کننده‌هایی شده که سبب بهبود فعالیت‌ها و ایجاد فرایند یکنواخت در پلیمر‌ها می‌شوند و خواص فیزیکی و مکانیکی محصولات پلیمری را بالا می‌برد.

اما مهم‌ترین مشکلی که شرکت‌های دانش بنیان با آن مواجه هستند مشکلات ارزی و نبود محصولات اولیه و فرهنگ نامناسب اقتصادی است؛ آن‌ها به دلیل مشکلات ارزی توانایی خرید بسیاری از محصولات اولیه را ندارند و همین موضوع سبب شده تا فعالیتشان کند شود.

شرکت

شرکت‌هایی که شهر به شهر پیشرفت کرده‌اند

اما باز هم در همین شرایط آن‌ها اقدام به تولید مواد اولیه کردند و می‌گویند این مشکل چندان هم برایشان سخت نیست بلکه آن فرهنگ نامناسبی که میان صاحبان صنایع رخنه کرده و به در مغز آن‌ها حک کرده که باید حتما محصول خارجی خریداری کنند برای ما مشکل‌ساز است.

مدیران تمام این شرکت‌های دانش بنیان می‌گویند ما می‌توانیم محصولاتی بسیار باکیفیت‌تر از نمونه خارجی بسازیم؛ می‌توانیم دستگاه‌های صنعتی را به کمک نانو پوشش‌های فوق سخت باکیفیت کنیم؛ می‌توانیم سازگار کننده‌های پلیمری را بسازیم که عملکردشان بهتر از نمونه‌های خارجی است و پوشش‌های ایمپلنتی تولید کنیم که استخوان ساز بدن می‌شوند اما توجه نکردن شرکت‌های دیگر و نادیده گرفتن ما توسط صاحبان صنایع همچون خودروسازان سبب می‌شود تااقتصاد دانش بنیان در کشور جا نیوفتد

اما با وجود تمام این مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان در تمام شهرها و استان‌های ایران رشد کرده‌اند و در هر گوشه از این کشور تاسیس شده‌اند و بی حاشیه در حال تولید محصولات باکیفیت هستند؛ اصفهان به عنوان قطب صنعتی کشور شناخته می‌شود و اقتصاد دانش بنیان در حال رسوخ در این صنعت است؛ صنعتی که بطور قطع اگر به آن توجه شود می‌تواند در آینده‌ای  نه چندان دور سبب پیشرفت بسیار کشور شود. / باشگاه خبرنگاران جوان

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید