625 میلیون دلار ارز آوری شرکت های دانش بنیان با تجاری سازی علم + فیلم

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان، در سال‌های دور که دانشگاه و مراکز آموزشی تاسیس نشده بود مردم برای کسب درآمد به فرا گرفتن حرفه‌ای روی می‌آوردند، رفته رفته با ایجاد و ترکیب حرفه‌ها کارخانجات بوجود آمدند از همین رو بر اساس نیاز  صنعت، رشته ها‌ی بسیاری در دانشگاه‌ها ایجاده و گسترش یافت.

هر ساله در کشور، دانشجویان بسیاری فارغ التحصیل می‌شوند در حالی که نیروی انسانی کارآمد بهترین دارایی یک کشور در اقتصاد نوین جهانی محسوب می‌شود، در سال‌های گذشته عمده اقتصاد ایران مبتنی بر منابع طبیعی بوده است.

ایران دارای شانزدهمین رتبه علمی  در دنیاست، اما بر اساس آمار‌های موجود نرخ تبدیل علم به ثروت در کشور ما تنها ۲ تا ۴ درصد است.

ارزآوری ۶۲۵ میلیون دلار شرکت‌های دانش بنیان با تجاری سازی علم

ارزآوری ۶۲۵ میلیون دلار شرکت‌های دانش بنیان با تجاری سازی علم

بهره مندی از نخبگان جوان از طریق تولید محصولات دانش بنیان

تا چند سال پیش اگر گره‌ای در کار یک شرکت بوجود می‌آمد و نیاز به دستگاهی یا فناوری نوین بود باید از کشور‌های دیگر کمک گرفته می‌شد، اما امروزه با ایجاد پارک‌های علم و فناوری این نیاز‌های فنی در داخل کشور توسط شرکت‌های دانش بنیان رفع و مورد بهره برداری قرار می‌گیرند.

پارک علم وفناوری مازندران بستری مناسب برای ارتباط بین دولت، دانشگاه و صنعت در سطح منطقه است.

توسعه فرهنگ نوآوری، افزایش سهم تولید محصولات دانش بنیان و رشد نرخ تبدیل علم به فناوری مورد نیاز جامعه از اولویت‌های اصلی پارک علم و فناوری مازندران است.

امید است با تکیه بر تلاش برنامه ریزی شده و خرد جمعی، پارک علم و فناوری مازندران با بهره گیری از پتانسیل نخبگان استان را به برترین قطب دانش بنیان شمال کشور در زمینه صنایع سبز، انرژی‌های نو، کشاورزی، فناوری‌های حوزه سلامت و فناوری اطلاعات و ارتباطات در افق ۱۴۰۴ تبدیل کند.

طرح مطالعات ایجاد پارک علم و فناوری مازندران از سال ۸۷  شروع شد، مجوز پارک علم و فناوری مازندران  در سال ۱۳۹۰ از شورای گسترش آموزش عالی دریافت و همان سال شروع به فعالیت کرد، پارک علم و فناوری مازندران چهار مرکز رشد واحد‌های فناور در شهرستان‌های ساری، سیمرغ، نوشهر و آمل راه اندازی و ایجاد کرده که در هفته دولت امسال مرکز رشد واحد‌های فناور در شهرستان تنکابن افتتاح شد تا پوششی متوازن و حمایت‌های  موثر از صاحبان ایده صورت پذیرد در حال حاضر ۱۲۰ هسته واحد فناور، شرکت رشد یافته و واحد‌های صنایع بزرگ  با گردش مالی بیش از ۵۸۰ میلیارد ریال در سال صادرات چهار میلیون یورو قرار دارند و بیش از ۲۰۰ ثبت اختراع مورد بررسی و ارزیابی پارک علم و فناروی قرار گرفته است.

در حال حاضر پارک علم و فناوری مازندران دارای سه ساختمان در شهر ساری و پردیس زیست فناوری در منطقه پهناب جویبار است که برنامه ریزی صورت گرفته پردیس اصلی پارک علم و فناوری مازندران در زمینی به مساحت ۵/۲ هکتار در جاده فرح آباد ساری کلنگ زنی خواهد شد تا استان به قطب فناوری در شمال کشور تبدیل می‌شود.

ارزآوری ۶۲۵ میلیون دلار شرکت‌های دانش بنیان با تجاری سازی علم

ارزآوری ۶۲۵ میلیون دلار شرکت‌های دانش بنیان با تجاری سازی علم افزایش نرخ تبدیل علم به فناوری

مهدی رحمانی مدیر تولید شرکت دابوصنعت در آمل یکی از ۱۲۰ شرکت دانش بنیان در استان است، گفت: هر روز در یک اتاق ۴۰ متری متخصصان خوش فکر شرکت دور هم جمع می‌شوند تا علم و ایده به ثروت ملی تبدیل شود.

وی با بیان اینکه عملاً تصمیمات کلان این واحد صنعتی در این اتاق فکر گرفته می‌شود افزود: با استفاده از مهندسی معکوس و بومی سازی دانش در نهایت ایده‌ها تبدیل به محصول و تولید ثروت می‌شود.

سیستم‌های گرمایشی کشورمان تا چند سال قبل از اتریش و انگلیس وارد می‌شد، اما امروز بخشی از نیاز مصرف کننده‌های ایرانی در این شرکت ساخته می‌شود.

مدیر تولید شرکت دابوصنعت  گفت:در بخش اتاق فکر کار‌های تحقیقاتی و توسعه‌ای در خط تولید به محصول تبدیل می‌شود کنون توانستیم ۵۳ نوع محصول در این واحد صنعیت ساخته می‌شود که خیلی از این محصولات برای اولین بار در کشور طراحی ساخته شده است.

وی افزود: از این تعداد هفت محصول ثبت اختراع شد و سه محصول در حال ثبت است و یکی از محصول نمونه خارجی هم وجود ندارد.

ارزآوری ۶۲۵ میلیون دلار شرکت‌های دانش بنیان با تجاری سازی علم

گرم شدن برخی از خارجی با محصولات این شرکت دانش بنیان

شرکت دابو صنعت آمل دارای واحد کنترل کیفیت مجهز و مجرب می‌باشد و تست‌های شیمیایی، مکانیکی، رادیوگرافی، ذرات مغناطیسی و مایعات نافذ بر همه محصولات صورت می‌پذیرد.

این شرکت دارای بازرس مقیم از شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران است که تست‌های آلتراسونیک و Pt را به صورت مداوم انجام می‌دهند.

خانه‌های برخی از  مردم عراق، ترکمنستان، آذربایجان، ازبکستان و قزاقستان با تجهیزات گرمایشی همین تولید کننده ایرانی گرم می‌شود.

علی اصغر رحمانی مدیرعامل شرکت دابوصنعت گفت: محصولات این شرکت شامل دیگ‌های بخار تا ظرفیت ۳۱۷۵۰ kg/hr و دیگ‌های آب گرم و آب داغ تا ظرفیت ۱۵۰۰۰۰۰۰ kcal/hr و با علامت وپلاک استاندارد به بازار عرضه می‌شود.

وی افزود:  حدود ۱۷۸ هزار دلار محصول دانش بنیان امسال به کشور‌های عراق، ترکمنستان، آذربایجان، ازبکستان و قزاقستان صادر کردند.

ارزآوری ۶۲۵ میلیون دلار شرکت‌های دانش بنیان با تجاری سازی علم

خودباوری نخبه‌های مازندرانی در تولید تجهیزات پزشکی دانش بنیان

کشورمان که تا قبل دست یابی به فناوری پزشکی از کشور‌های آلمان، کره، سوئد و آفریقای جنوبی یخچال‌های نگهدارنده دارو، واکسن و دستگاه هموسیلر یا محافظ، کیسه خون وارد می‌کرد، هم اکنون به همت این متخصصان جوان وطنی بی نیاز شده است.

دانیال دانش فر عضو تیم تحقیق و توسعه شرکت تجهیزات پزشکی گفت: در اتاق فکر تصمیم گیری می‌کنیم الویت با نیاز‌های کشور در زمینه کالا‌های است که مشکلات واردات دارد کشور یا بحث زمان بری زیاد مخصوا در حال حاضر بحث ارز بری بالا دارد.

ارزآوری ۶۲۵ میلیون دلار شرکت‌های دانش بنیان با تجاری سازی علم

 پارسا دانش فر مدیرعامل شرکت دانش بنیان ابتکار تجهیز طب یکتا گفت: سالانه برحسب سفارش و متغییر است از ۴۰ تا ۵۰ دستگاه یخچال اناع مختلف و بین ۲۰ تا ۳۰ هموسیلر و بقیه به سفارش تولید و صادرات داریم.

ارزآوری ۶۲۵ میلیون دلار شرکت‌های دانش بنیان با تجاری سازی علم

تجاری محصولات پزشکی دانش بنیان

دانش ایرانی در این شرکت هم تجاری سازی شده وهم اکنون برخی از مراکز درمانی روسیه، سوریه، عراق و جمهوری آذربایجان با تجهیزات پزشکی ساخت این جون‌های ایرانی بیمارانشان را درمان می‌کنند.

محمود ناصری مدیر فروش شرکت دانش بنیان ابتکار تجهیز طب یکتا گفت: بیش از ۱۱۵ محصول دانش بنیان شامل یخچال واکسن ایستاده و صندوقی، یخچال آزمایشگاهی آیس لاین دار، نگهداری خون، کیت و دارو، فریزر آزمایشگاهی، شیکر روتاتور، پلاسما اکسترکتور، هموسیلر کیسه خون پرتابل، رومیزی، برقی، دوزیمتری ذرات هسته‌ای آلفا رادون، دیتالاگرلمسی بی سیم و شیکر آجیتاتور به ۴ کشور به ارزش یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون  تومان صادر شده است.

ارزآوری ۶۲۵ میلیون دلار شرکت‌های دانش بنیان با تجاری سازی علم

تولید و تجاری سازی۱۲۰ نوع محصول فناورانه در مازندران

شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری مازندران از سال ۸۹ تاکنون توانستند ۱۲۰ نوع محصول فناورانه تولید و تجاری سازی کنند.

معتمدزادگان رئیس پارک علم و فناوری مازندران گفت:بیش از ۱۱۰ شرکت در پارک علم و فناوری تحت پوشش هستند و بعضی از این شرکت‌ها یک محصول و چند محصول تولید کرده اند و برخی از شرکت‌ها تا هشت محصول دانش بنیان دارند و از نظر فروش محصولات دانش بنیان هم همیشه رتبه مازندران در نوسان بوده است تقریباً در رتبه ششم کشور قرار داریم.

وی افزود: این شرکت‌ها تا کنون  به متوسط در سال توانسته اند چهار و نیم میلیون یورو صادرات داشته باشند.

معتمدزادگان گفت: پارک علم و فناوری مازندران با ارائه بیش از ۲۰ نوع خدمت در حوزه فناوری ازجمله دفاتر کاری، تسهیلات تجاری سازی، مشاوره منتورینگ، آزمایشگاه و کارگاه‌های نمونه سازی و نیز معافیت‌های قانونی به رفع پارک عام و فناوری مازندران می‌کوشد با توسعه مراکز رشد شهرستانی خود و پوشش سراسر استان نقش موثری در توسعه اقتصاد دانش بنیان و ایجاد اشتغال پایدار در مازندران ایفا می‌کنند.

ارزآوری ۶۲۵ میلیون دلار شرکت‌های دانش بنیان با تجاری سازی علم

ارزآوری ۶۲۵ میلیون دلار شرکت‌های دانش بنیان با تجاری سازی علم

کارنامه ۴۰ ساله علم و فناوری ایران با وجود نوظهور بودن رشد کرد و حالا سعی دارد قله‌های بلندتری را فتح کند.

ارزآوری ۶۲۵ میلیون دلار شرکت‌های دانش بنیان با تجاری سازی علم

ارزآوری ۶۲۵ میلیون دلار شرکت‌های دانش بنیان با تجاری سازی علم

آتنا رستمی آله خیلی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید