خبر فوری

افزایش کشته های تصادفات جاده ای در کشور

کارناوال مرگ در جاده‌های کشور/ فوت یک هزار و ۲۶۸ نفر تنها در یک ماه

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان، تصادفات رانندگی هر ساله جان هزاران نفر را در کشور می‌گیرد و باعث معلولی صد‌ها هزار نفر می‌شود. سرمایه‌های انسانی در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند و هر سال نیز به شمار آن‌ها افزوده می‌شود.

تأکیدات مقام معظم رهبری بر کاهش تصادفات

مقام معظم رهبری بار‌ها در دیدار با مسئولان نیروی انتظامی بر کاهش تصادفات تأکید کردند و خواستند با ارائه راهکار‌های عملی میزان کشته‌های تصادفات رانندگی کاسته شود.

رهبر انقلاب در روز ۲۶ شهریور ماه سال ۹۶ در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی به موضوع تصادفات جاده‌ای اشاره کردند و با تأکید بر لزوم برنامه‌ریزی دقیق، سریع و جامع برای مقابله با این مسئله و موضوعاتی همچون مقابله با قاچاق موادمخدر و اشرار، گفتند: در موضوع تصادفات جاده‌ای باید نیروی انتظامی و دستگاه‌های دیگر همچون وزارت راه و مراکز صنعتی، سهم خود را در جلوگیری از بروز چنین حوادث تلخ و ناگواری مشخص کنند و با برطرف کردن نقاط ضعف، وظیفه‌ خود را انجام دهند.

رهبر انقلاب در روز ۱۹ اردیبهشت سال ۹۵ در دیداری که با مسئولان نیروی انتظامی داشتند، گفتند: اگرچه آمار تلفات تصادف‌های جاده‌ای کاهش یافته است، اما آمار تلفات همچنان بالاست و نیروی انتظامی و دستگاه‌های مسئول باید تلاش کنند، این آمار به‌‎طور مستمر کاهش یابد.

موضوع کاهش حوادث رانندگی آنقدر مهم است که مقام معظم رهبری یک بار دیگر در دیداری که در تاریخ ۲۶ اسفند ماه سال ۹۱ با دستندرکاران سفر‌های نوروزی داشتند، گفتند: همه دستگاه‌های مسئول باید تلاش کنند تا سوانح و حوادث سفر‌های نوروزی به حداقل ممکن برسد.

ایشان در این دیدار حوادث سفر‌های نوروزی را یکی از دغدغه‌های نگران کننده در این ایام خواندند و خاطرنشان کردند: تمام دستگاه‌های مؤثر در سفر‌ها و مسئول حفظ انضباط جاده‌ای باید تلاش خود را برای به حداقل رساندن این حوادث بکار گیرند.

مقایسه آمار تصادفات جاده ای بر اساس آمار پزشکی قانونی کشور

سردار مهری رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به کاهش تصادفات در ۱۰ سال گذشته گفت: از سال ۸۴ تا پایان ۹۶، میزان جانباختگان حوادث رانندگی از ۲۷ هزار و ۷۰۰ نفر به ۱۶ هزار و ۲۰۰ نفر کاهش پیدا کرده است. در شرایطی که رهبر انقلاب بر کاهش تصادفات تأکید داشتند و آمار‌ها هم خبر از کاهش تصادفات می‌داد، اما از سال ۹۶ مجدد میزان مرگ و میر رو به افزایش رفت.

بر اساس آمار پزشکی قانونی کشور، در سال ۱۳۹۶، ۱۶ هزار و ۲۰۱ نفر در حوادث رانندگی ترافیکی کشته شدند، این تعداد نسبت به سال قبل از آن ۱.۷ درصد افزایش یافته است. همچنین در ۶ ماهه نخست سال ۹۷ نیز روند افزایشی مرگ و میر جاده‌ای ادامه داشت.

طبق آمار اعلامی در شش ماهه نخست امسال، ۸ هزار و ۸۴۱ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که این آمار در مقایسه با مدت زمان مشابه سال ۱۳۹۶، ۱.۷ درصد افزایش داشت.

این روند افرایشی تصادفات ادامه داشت و تعداد کشته‌های تصادفات رانندگی در ۸ ماهه نخست سال به ۱۲ هزار و ۲۶۱ نفر و در ۹ ماهه امسال نیز به ۱۳ هزار و ۵۲۹ نفر رسید که نشان می‌دهد طی یک ماه یک هزار و ۲۶۸ نفر در تصادفات فوت کردند.

سیر صعودی تعداد مصدومان تصادفات جاده ای

نه تنها میزان مرگ و میر تصادفات افزایش یافته، بلکه تعداد مصدومان تصادفات نیز روند صعودی داشته است، به طوری که در ۹ ماهه امسال، جمعاً ۲۸۸ هزار و ۸۲۲ مصدوم ناشی از حوادث رانندگی به مراکز پزشکی قانونی سراسر کشور ارجاع داده شدند که این آمار نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته (۲۶۳ هزار و ۲۹۴)، ۹.۷ درصد رشد را نشان می‌دهد. افزایش مصدومان تصادفات به تبع تعداد معلولان را افزایش می‌دهد که هزینه‌های زیادی به کشور تحمیل می‌کند.

صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت: بر اساس گزارش شبکه تحقیقاتی سلامت در حوادث ترافیکی، بیشترین مرگ و میر حوادث ترافیکی و جاده‌ای در بازه سنی ۱۹ تا ۳۹ سال بوده است.

خودرو‌های ناایمن، جاده‌های خطرناک، خطا‌های انسانی از جمله عواملی هستند که باعث افزایش تصادفات شده‌اند.

عضو هیأت راهداری: استفاده بیشتر مردم از خودروهای شخصی علت افزایش تصادفات

مهران قربانی عضو هیأت مدیره سازمان راهداری و حمل و جاده‌ای در خصوص علت افزایش تصادفات در سال ۹۷ گفت: شاهد رشد ۱۳ تا ۱۴ درصدی ترافیک در سطح جاده‌های کشور هستیم و تمایل مردم برای استفاده از خودرو‌های شخصی افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل افزایش ترافیک و میزان تصادفات جاده‌ای، کاهش سفر‌های هوایی به مقاصد داخلی و خارجی است. به دلیل افزایش قیمت بلیت هواپیما، میزان تمایل به سفر‌های هوایی داخلی و خارجی کاهش پیدا کرده است و بخشی از تقاضای سفر به شبکه جاده‌ای منتقل شده است.

عضو هیئت مدیره سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تأکید کرد: رشد تصادفات با رشد ترافیک جاده‌ای رابطه مستقیم و خطی دارد و با افزایش ۱۳ تا ۱۴ درصدی ترافیک در سطح جاده‌ها چیزی حدود ۱۰ درصد کاهش رشد تلفات جاده‌ای را ایجاد می‌کند؛ بنابراین افزایش ۳.۵ درصدی تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای در سال جاری اتفاق عجیب و غریبی نیست که البته با افزایش اعتبارات در این حوزه تا حد زیادی قابل جبران خواهد بود.

تصادفات رانندگی موضوعی است که برای کاهش آن نیاز است چندین دستگاه از جمله پلیس راه، سازمان راهداری و وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور با یکدیگر همکاری داشته باشند، در حالی که هر کدام از این نهاد‌ها با شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت دلایل افزایش تصادفات را به گونه‌ای مطرح می‌کنند تا خودشان را از داشتن مسئولیت مبرا کنند.

در حالی که هم اکنون میزان مرگ و میر در کشور با شتاب رو به افزایش است، نیاز است با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری، مسئولان نیروی انتظامی راهکاری جدیدی برای کاهش تصادفات پیدا کنند.

«طرح طاهر»، تلاش پلیس راهور برای کاهش حوادث رانندگی در پایتخت

پلیس راهور تهران با طراحی طرحی با نام «طاهر» سعی دارد میزان حوادث را در پایتخت کاهش دهد.

پلیس راهور تهران در «طرح طاهر» با خودرو‌های دودزا، حادثه ساز، مخل امنیت اخلاقی و دارای پلاک مخدوش برخورد می‌کند، اما طبق آمار‌ها بیشتر تصادفات رانندگی در ۳۰ کیلومتری شهر‌ها در جاده‌های برون شهری رخ می‌دهد و لازم است پلیس برای کاهش تصادفات در سطح کشور فکری کند.

با نزدیک شدن به ایام عید و تعطیلات نوروز هم به مانند سال‌های قبل و روندی که وجود دارد، پیش بینی می‌شود که میزان مرگ و میر در جاده‌ها افزایش پیدا کند، لذا لازم است تا فرصت باقی است، سازمان راهداری و نیروی انتظامی نسبت به ایمن سازی و رفع نقاط حادثه خیز اقدام کنند.

خواستیم با مسئولان نیرویی انتظامی در خصوص فعالیت‌ها و برنامه‌های خود در رابطه با کاهش حوادث رانندگی گفتگو داشته باشیم که بعد از پیگیری و تماس‌های زیاد موفق به مصاحبه با آن‌ها نشدیم.

بیشتر بخوانید: رانندگان بی‌سواد ۴۳ درصد تصادفات درون شهری را رقم زده‌اند

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید