طحانیان در ‌گفت‌وگو با تسنیم: "سرباز کوچک امام" پس از تقریظ رهبر انقلاب به چاپ 42 رسید

– اخبار استانها –

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از خبرگزاری تسنیم از رشت، مهدی طحانیان یکی از رزمندگان و آزادگان دوران دفاع مقدس است که در سن نوجوانی در میدان حق علیه باطل حضور داشته و اسیر عراق شد و شجاعت او در دوران اسارت و مصاحبه او با خبرنگار زن خارجی در اردوگاه، حیرت جهانیان را از شجاعت، هوش و صبوری خود در سن کم برانگیخت.

در همین راستا، با این آزاده دوران مقدس گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

تسنیم: از دوران اسارت خود برای مخاطبان تسنیم بگوئید.

طحانیان: ما در زمان اسارت در همه حال خداوند را در کنار خود حس می‌کردیم و خداوند در آن شرایط بسیار سخت اسارت، ما را از الطاف خود بی‌نصیب نکرد و همین الطاف سبب شد تا بتوانیم سختی‌های بسیار زیاد را پشت سر بگذاریم و خود را حفظ کنیم که این موضوع یکی از بزرگترین نعمات خداوند برای انسان‌ها در شرایط سخت است. بنابراین با توجه به الطاف بسیار زیاد خداوند و روحیاتی که ما داشتیم، توانستیم در دوران سخت اسارت نتایج خوبی کسب کنیم و این رمز موفقیت و اقتدار ما در دوران اسارت بود؛ در آن زمان همه چیز بر علیه ما بود اما ما همچنان با مقاوت خود پیروز میدان بودیم.

تسنیم: چه زمانی تصمیم گرفتید که تجربیات و خاطرات زمان اسارت خود را بنویسید؟

طحانیان: در راستای اتفاقاتی که در دوران اسارت برای ما افتاده بود، با خود فکر کردم که حیف است خاطرات آن روزها و آن ایستادگی و مقاومت‌ها از بین برود تا اینکه تصمیم گرفتم دست به قلم شده و خاطرات خود را بنویسم. حتی در یک دوره زمانی 200 یا 300 صفحه سیاه کردم اما بعضی مواقع بخشی از اصل خاطرات از ذهنم می‌رفت و در برای همین تصمیم گرفتم که خاطرات خود را برای دیگران بازگو و روایت‌گری کنم و با این روش بهتر به مقصود خود برسم.

در سال 1387 در مؤسسه پیام آزادگان خاطرات خود را بازگو کردم و قبل از این مؤسسه نیز طبق پیشنهادهایی که از دوستان و فعالان حوزه هنری داشتم، بخشی از خاطرات و تجربیات خود را برای آنان بازگو کرده بودم و طی خاطره‌نگاری که با حوزه هنری داشتم، کتاب "همه سیزده سالگی‌ام" به مرحله انتشار رسید و مؤسسه پیام آزادگان نیز کتاب "سرباز کوچک امام" را به انتشار رساند.

کتاب سرباز کوچک امام حاصل بیش از 340 ساعت مصاحبه است؛ دامنه کار به حدی وسیع بود که سبب شد این کتاب در جریان مصاحبه‌های بسیار و گفت‌وگوهای متعدد قرار بگیرد تا اینکه کتاب "سرباز کوچک امام" در سال 1391 چاپ شد.

قبل از چاپ کتاب، بارها و بارها نوشته‌های کتاب را مشاهده کرده و ایراداتی از بخش‌های مختلف می‌گرفتم زیرا این نوشته‌ها بسیار حساس بود؛ البته نویسنده مقصر نبود و از سوی دیگر چون بنده فضای اسارت را تجربه کردم باید به نوشته‌های کتاب نظارت می‌کردم تا مطالب و محتوا کامل و درست باشد و تصویر درستی از فضای سخت اسارت برای مخاطب بیان شود.

تا اینکه کتاب "سرباز کوچک امام" به چاپ رسید؛ نخستین کتاب سرباز کوچک امام بسیار قطور و دارای صفحات زیادتری بود و در راستای اعتراضاتی که به قطور بودن کتاب و تعداد صفحات زیاد آن و با توجه به قیمت و ارزش کاغذ وارد شد، کتاب خلاصه‌تری با محتوای کتاب قبلی به چاپ رسید و تا امروز به چاپ 42ام رسید.

تسنیم: در مورد ماجرای تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب "سرباز کوچک امام" بفرمایید.

طحانیان: تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب "سرباز کوچک امام" بسیار ارزشمند بود و با برکات زیادی برای این کتاب همراه شد؛ بنده زمانی که تقریظ و نوشته مقام معظم رهبری را خواندم متوجه شدم که ایشان با یک سطح دانش و بصیرت بسیار بالا و خاص به قضایا و محتوا نگریسته و نظر داده‌اند.

مقام معظم رهبری در سال 1396 با وجود گرفتاری و دغدغه‌های زیاد، بسیار عالمانه، حکیمانه و کریمانه نظریات خود را در رابطه با کتاب "سرباز کوچک امام" بیان کرده و از این کتاب حمایت کردند و این عنایت ایشان موجب ترویج و برکات زیاد برای کتاب سرباز کوچک امام شد.

تا قبل از تقریظ رهبر معظم انقلاب بر روی کتاب "سرباز کوچک امام"، تعداد چاپ این کتاب بسیار کم و غریبانه بود اما نظریات و تقریظ رهبر معظم انقلاب تاج افتخاری جهت ترویج این کتاب شد.

تسنیم: رهبر معظم انقلاب در تقریظ خود نسبت به کتاب سرباز کوچک امام، صفات شجاعت، هوش و صبوری شما را ستوده‌اند که نشان‌دهنده دقت نظر ایشان است؛ بعد از تقریظ رهبر معظم انقلاب با ایشان دیداری نیز داشته‌اید؟

طحانیان: قبل از تقریظ، بارها و بارها در مناسبت‌های مختلف توفیق دیدار ایشان را داشتم اما بعد از تقریظ تاکنون توفیق و فرصت نداشتیم و بنده نیز قصد دارم در نخستین فرصت به صورت حضوری از رهبر معظم انقلاب به دلیل تقریظ، اظهار نظر و لطفی که نسبت به کتاب سرباز کوچک امام داشته‌اند تشکر کنم.

تسنیم: آیا طی ملاقات‌هایی که قبل از تقریظ با رهبر معظم انقلاب داشتید، مباحثی در راستای کتاب "سرباز کوچک امام" با ایشان مطرح کرده و با ایشان در این رابطه صحبت کرده بودید؟

طحانیان: بله ما طی دیداری که با رهبر معظم انقلاب قبل از جریان تقریظ ایشان داشتیم و راویان دفاع مقدس نیز در آن جلسه حضور داشتند، هرکدام خود را مقابل ایشان معرفی کردیم و رهبر معظم انقلاب نیز صحبت می‌کردند تا اینکه نوبت به بنده رسید و خودم را معرفی کردم و به محض معرفی کردن، رهبر انقلاب رو به بنده گفتند‌ که من کتاب آقای طحانیان را خوانده‌ام و لذت بردم.

ایشان از حوادث و جریانات مختلف کتاب سرباز کوچک امام یادآوری می‌کردند و برای ما تعریف می‌کردند و در نهایت رو به بنده گفتند که من یک یادداشت و تقریظی برای کتاب شما کنار گذاشته‌ام و حتماً از دفتر پیگیری کنید و این یادداشت را بردارید و ما یادداشت را به‌دست آوردیم.

متن تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب "سرباز کوچک امام(ره)":

بسمه تعالی

سرگذشت این نوجوان شجاع و باهوش و صبور در اردوگاه‌های اسارت، یکی از شگفتی‌های دفاع مقدس است؛ ماجراهای پسربچه سیزده چهارده ساله‌ای که نخست میدان جنگ و سپس میدان مقاومت در برابر ماموران درنده خوی بعثی را با رفتار و روحیه‌ای اعجاب‌انگیز، آزموده و از هر دو سربلند بیرون آمده است.

دل بر مظلومیت او می‌سوزد ولی از قدرت و تحمل و صبر او پر می‌کشد؛ این نیز بخشی از معجزه بزرگ انقلاب اسلامی است.

در این کتاب، نشانه‌های خباثت و لئامت ماموران بعثی آشکارتر از کتاب‌های مشابهی است که خوانده‌ام. به هرحال این یک سند با ارزش از دفاع مقدس و انقلاب است؛ باید قدر دانسته شود.

خوب است سست پیمان‌های مغلوب دنیا شده، نگاهی به امثال این نوشته صادقانه و معصومانه بیندازند، شاید رحمت خدا شامل آنان شود.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید