خبر فوری

ورود دهه هشتادی‌ها به علوم فضایی/ «پیام» های ایرانی بر مدارهای فضا آرام می‌گیرند؟

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، همین چند وقت پیش قرار بود آقای وزیر از خبری خوب پرده برداری کند و پرتاب پیام را خبر دهد اما با وجود این پرتاب هدف اصلی محقق نشد و  این ماهواره در مدار اصلی قرار نگرفت، اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان امر این موضوع شکست نیست و باعث پیشرفت صنعت فضایی کشور می‌شود؛ صنعتی که به دست جوانان دانشگاهی کشور شکوفا شده و پرتاب این ماهواره نوید اخبار خوش آینده است.

حالا صنعت فضایی با وجود محدودیت‌های موجود و شرایط کشور به دست جوانان و نخبگان کشور در حوزه‌های مختلف دانشگاهی دفاعی صنعتی و دانش بنیان پیش می‌رود و توانسته جزء برترین‌های دنیا قرار گیرد.

پیشرفت در صنعت فضایی حالا برای کشور به حدی مهم تلقی می‌شود که دانش این موضوع قرار است به دانش آموزان و به بیانی دیگر نسل چهارمی‌های انقلاب هم منتقل شود و بر همین اساس اولین آزمایشگاه فضایی دانش آموزی به همت آموزش و پرورش، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دانشگاه خوارزمی آغاز به کار کرد؛ موضوعی که از سال گذشته کلید خورد و تفاهم نامه میان آموزش و پرورش و ستاد توسعه فناوری فضایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد شد تا بر اساس این تفاهم نامه دانش آموزان با دانش افزایی آشنایی بیشتری داشته باشند.

ورود دهه هشتادی‌ها به علوم فضایی/ «پیام» های ایرانی بر مدارهای فضا آرام می‌گیرند؟

اهتزاز پرچم ایران بر مدار‌های موفقیت علمی

چند سالی است علوم فضایی در کشور پیشرفت داشته است، اما این موضوع با سرعت کمی دنبال می‌شود و به عقیده بسیاری موفقیت آمیز نبودن پرتاب ماهواره پیام هم به دلیل کم توجهی به حوزه فضایی است.

تابستان سال گذشته منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی در مراسم امضای تفاهم نامه با آموزش و پرورش به این موضوع اشاره داشت که باید دانش آموزان با رشته هوا فضا و کاربردهای آن از طریق مراکز آموزشی آشنا شوندو در این حوزه می توانیم با چنین رویکردی پیشرفت‌های قابل توجهی داشته باشیم همچنین سیدمجتبی رضوی رئیس مرکز ملی فضایی ایران هم با انتقاد از کاهش علاقه نسبت به رشته هوافضا مراکز آموزشی را ظرفیت‌های مناسبی دانست تا دانش آموزان با این رشته  آشنایی بیشتری داشته باشند.

حالا بعد از گذشت بیش از یک سال از این تفاهم نامه به تازگی آزمایشگاه فضایی دانش آموزی راه اندازی شد و علت این تاخیر یکسال بنابر توضیحات لیثی رئیس پژوهش سراهای شهر تهران با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، بروکراسی های اداری و کارهای مطالعاتی و تامین اعتبار را از جمله مسائل و موانع برای پیشبرد این طرح بود.

وی گفت:  این آزمایشگاه دانش آموزی  نه تنها در کشور بلکه در دنیا سابقه نداشته است؛ چنین امکاناتی در سطح دانشگاهی موجود است اما در حد دانش آموزی این طرح جدید است پس باید زیرساخت های مناسبی برای آن در نظر گرفته می‎شد.

 

 

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید