خبر فوری
هرمزبان:مجتمع بندری شهید رجایی بندرعباس دروازه طلایی اقتصاد کشور است که نیمی از ترانزیت، صادرات و واردات کالا از آن انجام می‌شود.

مجتمع بندری شهید رجایی خاطره‌ای خوش هرمزگانی‌ها از سال۵۹/ قلبی که امروز محکم تر می تپد + قیلم

به گزارش هرمزبان به نقل از خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس ،با پیروزی انقلاب اسلامی ایران ساخت مجتمع بندری شهید رجایی بندرعباس متوقف شد، اما در سال ۱۳۵۹ شهید رجایی نخست وزیر وقت در دومین سفرش به هرمزگان دستور ادامه ساخت این مجتمع را صادر کرد.
مجتمع بندری شهید رجایی در شهریورماه ۱۳۶۳ با ظرفیت یک میلیون و سیصد هزار تی‌ای یو کانتینر به بهره برداری رسید و عملیات تخلیه و بارگیری کالا‌های متفرقه در آن شروع شد.بهره برداری از این بندر در آن زمان با توجه به شرایط حساس کشور نقشی حیاتی در زمینه تامین مایحتاج کشور ایفا کرد و سبب صرفه جویی ارزی و تسهیل عبورو مرور و تخلیه و بارگیری کشتی‌ها و رونق واردات و صادرات شد.

این مجتمع بندری به دلیل فاصله کوتاه از مسیر اصلی تردد بین قاره‌ای کشتی‌ها با قرار گرفتن در محل تلاقی کریدور ترانزیتی شمال – جنوب، مهمترین دروازه واردات و صادرات جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود. موقعیت ممتاز جغرافیایی، قرار در جوار تنگه هرمز و مرکز کریدور تزانزیتی شمال به جنوب، دسترسی به آب‌های آزاد جهان از طریق خلیج فارس، اتصال به شبکه بین المللی راه آهن و جاده ابریشم، برخورداری از تجهیزات و امکانات مدرن، مجتمع بندری شهید رجایی را به پایگاه اقتصادی مهمی در منطقه تبدیل کرده است.

مجتمع بندری شهید رجایی قلب اقتصادی کشور

اله مراد عفیفی پور مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس ،درباره تکمیل عملیات اجرایی ساخت بندر شهید رجایی گفت: ظرفیت این مجتمع در سال ۶۳ حدود یک میلیون و سیصد هزار تی‌ای یو کانتینر بود که با اجرای دو طرح توسعه اکنون به شش میلیون تی‌ای یو کانتینر رسیده است و پیش بینی می‌شود با اجرای مرحله سوم طرح توسعه به هشت میلیون کانتینر تی‌ای یو افزایش یابد.

وی با اشاره به ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در سال ۶۷ در این بندر افزود: طرح منطقه  ویژه اقتصادی سبب تحولی عظیم در رونق اقتصادی بندر شهید رجایی و رفع موانع برای توسعه جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: بیش از دوازده هزار نیروی متخصص، مجرب و جوان کشور به صورت مستقیم در این مجتمع بندری مشغول به کار هستند و این مجتمع برای بیش از سی هزار نفر به صورت غیرمستقیم ایجاد اشتغال کرده است.

عفیفی پور با اشاره به اجرا و طراحی ساخت همه مراحل طرح‌های توسعه با بهره گیری از متخصصان و نیرو‌های مجرب کشور افزود: اکنون کشور در طراحی وساخت مجتمع بندری به خودکفایی رسیده است و هیچ محدودیتی در این زمینه ندارد.

وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی بخش نخست مرحله سوم طرح توسعه ترمینال کانتینری در سال ۹۳ گفت: با اجرای این طرح ساخت هزار و ۵۰۰ متر اسکله جدید و بیش از ۵۰ هکتار محوطه کانتینری در دستور کار قرار گرفت و افزایش ظرفیت پیشرفته‌ترین بندر کانتینری کشور از ۶ میلیون به ۸ میلیون TEU کانتینر کلید خورد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: پیش بینی می‌شود مجتمع بندری شهید رجایی در مراحل بعدی توسعه خود در بخش دریایی با اجرای ۵ حوضچه جدید و ساخت بیش از ۱۲ هزار متر اسکله در ۳۹ پست، طی بازه زمانی سال‌های ۲۰۲۰، ۲۰۳۰ و ۲۰۴۰ میلادی، ضمن دستیابی به ظرفیتی معادل ۲۰ میلیون TEU، در جایگاه یک بندر کانونی در منطقه قرار گیرد.

مجتمع بندری شهید رجایی قلب اقتصادی کشور

کاپیتان الکساندر از کشور روسیه می‌گوید: اکنون ۵ روز است که برای بارگیری محموله سنگ آهن از ایران به مقصد کشور چین، به بندرشهید رجایی آمده است و از خدمات و امکانات و سرویس دهی این بندر کاملا راضی هستم.

وی در ادامه افزود: این دومین سفر کاری من با کشتی به این بندر است و از نظر من بندر شهیدرجایی از سایر بنادر دنیا چیزی کم ندارد و همه خدمات با متد روز جهان در این بندر ارائه می‌شود.

مجتمع بندری شهید رجایی قلب اقتصادی کشور
در حال حاضر، بندر شهید رجایی به عنوان مهمترین بندر تجاری ایران با ده‌ها بندر مطرح جهان مرتبط است و ضمن انعقاد چند معاهده بین المللی با شش بندر جهان پیمان خواهرخواندگی دارد.

مجتمع بندری شهید رجایی دومین بندری مهم در خلیج فارس است که به تنهایی عهده دار بیش از ۵۳ درصد حجم کل مبادلات در زمینه ترانزیت، واردات، صادرات و سایر فعالیت‌های بندری است.

مدیریت و نظارت بر خدمات مورد نیاز کشتی‌ها از بدو ورود به لنگرگاه تا هنگام ترک آب‌های ایران از اموری است که براساس کنوانسیون‌های بین المللی و قوانین و مقررات ملی بااستفاده از پیشرفته‌ترین تجهیزات نظارت و ارتباطات دریایی و فن آوری‌های روز در بندرشهید رجایی به عنوان یک ضرورت و الزام انجام می‌شود.

مجتمع بندری شهید رجایی قلب اقتصادی کشور
حسن محمدی مسئول امور راهنمایان مجتمع بندری شهید رجایی در گفتگو با خبرنگار ما می‌گوید؛ در سال حدود ده هزار خدمات پایلوت و راهنمایی برای ورود و خروج انواع کشتی‌های بزرگ، کوچک و نسل هفتم با همت متخصصان و کارکنان داخلی با امنیت کامل در سریعترین زمان و بدون حادثه در این بندر انجام می‌شود.

وی جستجو و نجات دریایی، کنترل و بازرسی کشتی‌ها، تامین آبراهه‌های دریایی و جلوگیری از آلودگی آب دریا را از مهم‌ترین امور و خدمات در بخش دریایی مجتمع بندری شهید رجایی عنوان کرد.

مجتمع بندری شهید رجایی قلب اقتصادی کشور
موسوی از راهنمایان بخش دریایی نیز می‌گوید؛ بیش از دو سال است که به عنوان راهنما در قسمت دریایی مجتمع شهید رجایی مشغول به کار هستم.
وی با اشاره به اینکه همه امور پایلوت کشتی‌ها از جمله کشتی‌های کانتینر بر، فله بر، نفتکش و کشتی‌های اقایانوس پیما با همت جوانان متخصص کشور در این بندرانجام می‌شود ، افزود: این مجتمع بندری فرصت‌های شغلی زیادی را برای جوانان فراهم آورده است.

موسوی افزود: راهنمایان متخصص و مجرب کشور به صورت شبانه روزی هدایت شناور‌های ورودی و خروجی را در آبراهه‌های داخلی و نیز بستن کشتی به اسکله و باز کردن آن‌ها را بر عهده دارند.

مجتمع بندری شهید رجایی قلب اقتصادی کشور

وجود حمل و نقل چند وجهی یکی از مهم‌ترین امتیازات این بندراست که سبب تسریع در عملیات ترانزیت کالا‌های نفتی و غیرنفتی می‌شود.
هر سال حدود صد میلیون تن کالای نفتی و غیرنفتی با پیشرفته‌ترین تجهیزات، به سرعت و با امنیت کامل در این مجتمع بندری تخلیه و بارگیری می‌شود.

مجتمع بندری شهید رجایی قلب اقتصادی کشور
یکی از جوانانی که در گنتری کرین مشغول به هدایت کانتیر‌ها به کشتی برای بارگیری است بااشاره به اهمیت دقت و سرعت در انجام تخلیه و بارگیری کشتی‌ها می‌گوید: اغلب اپراتور‌های گنتری کرین جوان هستند که به صورت سه شیفت در حال خدمت رسانی در این مجتمع هستند.

مجتمع بندری شهید رجایی قلب اقتصادی کشور
حمل و نقل کالای کانتینری یکی از ایمن‌ترین و سریع‌ترین روش‌های جابجایی کالا در بنادر پیشرفته دنیا است.

۱۰درصد تولید ناخالص کشور وابسته به بندر شهید رجایی است

این مجتمع بندری دارای چندین پایانه از جمله پایانه کالا‌های متفرقه، پایانه غلات، پایانه ریلی، پایانه نفتی و پایانه روغن نباتی است.

زیرساخت ریلی این پایانه پیشتر به عنوان پارکینگ واگن‌ها استفاده می‌شد که هم اکنون این تاسیسات از توان تخلیه ماهانه ۲۲۲ هزار متر مکعب و سالانه حدود ۲ میلیون و ۶۶۴ هزار متر مکعب نفت کوره برخوردار است که بخش عمده‌ای از فعالیت‌های بانکرینگ در بندرخلیج فارس را دربرمی گیرد.

فرآورده‌های تخلیه شده از طریق سیستم‌های پمپاژ نصب شده در ترمینال ریلی نفتی و از طریق شبکه خطوط لوله بندر خلیج فارس امکان تخلیه واگن به تمامی مخازن متصل به این شبکه را فراهم کرده است.

۵ پالایشگاه بزرگ کشور شامل اصفهان، تهران، تبریز، اراک و کرمانشاه که به خط ریل وصل هستند، مستقیم به بندرشهیدرجایی دسترسی دارند و این یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود.

مجتمع بندری شهید رجایی قلب اقتصادی کشور

بیش از ۹۰ درصد جابجایی محموله‌های تجاری کشور از طریق حمل و نقل دریایی صورت می‌گیرد که این امر یکی دیگر از دلایل اهمیت ویژه مجتمع بندری شهید رجایی در پیشبرد اهداف  اقتصادی و تجاری کشور است.

بندر شهید رجایی در وضعیت فعلی ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد که در ۲۲۰ هکتار محوطه بارانداز و ۲۴ هکتار آن انبار مسقف ساخته شده است.

ساخت  و توسعه  این دروازه طلایی اقتصادی در کشور  یکی از مولودهای انقلاب اسلامی است که سبب تحول عظیم اقتصادی و توسعه اشتغال پایدار  در کشور شده است.

این مجتمع عظیم بندری به عنوان تنظیم کننده نبض اقتصاد کشور طی سال‌های اخیر حرکتی برای جهانی شدن و توسعه سهم بیشتری از حمل و نقل دریایی و تجارت بین المللی را آغاز کرده است و برای ایستادن در رتبه نخست بنادر منطقه در افق بیست ساله کشور برنامه هایی با هدف افزایش کارایی و ترغیب بخش خصوصی برای این بندر به اجرا در آمده است.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید