خبر فوری

پاکستان در سالی که گذشت-1| از شروع تنش میان واشنگتن و اسلام آباد تا افزایش فشار بر حزب نواز

– اخبار بین الملل –

به گزارش هرمزبان به نقل از دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم ، سال 2018 آبستن حوادث بسیاری برای پاکستان بود و مهم ترین اتفاقات تاریخ این کشور را رقم زند، اتفاقاتی که می تواند بعدها به نقاط عطفی در تاریخ پاکستان تبدیل شود.

ماه ژانویه ( 10 دی 1396-11 بهمن 1396):

آغاز تنش های ترامپ با اسلام آباد

سال برای پاکستان با تنش آغاز شد و دونالد ترامپ که در تلاش بود سیاست های جدیدی در خصوص آسیای جنوبی و به خصوص افغانستان اتخاذ کند، قصد داشت با اعمال فشار بر اسلام آباد پاکستان را مجددا به مجری سیاست های خود در منطقه تبدیل کند.

تهدیدهای ترامپ باعث شد تا سفیر این کشور در پاکستان تنها یک روز پس از سال نو میلادی احضار شده و پای او به وزارت خارجه پاکستان باز شود.

سخنان ترامپ باعث شد تا برخی از کشورهای دوست پاکستان نظیر ترکیه و چین نیز واکنش داده و به جدیت پاکستان در مبارزه با تروریسم اشاره کنند، ترامپ مدعی سهل انگاری اسلام آباد در مبارزه با تروریسم شده بود، اتهام زنی های ترامپ موافقانی نیز داشت و اشرف غنی در راس تمام سیاستمداران منطقه از سخنان ترامپ حمایت می کرد.

دفاع افغانستان از آمریکا باعث شد تا پاکستان نیز واکنش نشان داده و یادآور شود که 43 درصد خاک افغانستان در اشغال تروریست‌ها است و کابل حق اتهام زنی به پاکستان را ندارد.

نکته جالب در مورد اتهام زنی های ترامپ علیه پاکستان این بود که باعث متحد شدن تمام احزاب موافق و مخالف دولت پاکستان شد و همه این اتهام ها را رد کردند.

فشار پاکستان بر مهاجرین افغانستانی

در روزهای آغازین سال 2018 فشار اسلام آباد بر مهاجرین افغانستانی نیز افزایش یافت و اتهام زنی های دولت کابل بهانه ای شد تا پاکستان خواستار بازگشت فوری صدها هزار مهاجر افغانستانی شود.

پاکستان معقتد بود حضور بیش از 3 میلیون مهاجر افغانستانی در خاکش باعث خسارت های فراوان اقتصادی شده و آنها باید خاک این کشور را ترک کنند.

همزمان با تنش های پاکستان و آمریکا رفتارهای متناقض ترامپ نیز آغاز شد و برخی سیاستمداران کاخ سفید اقدام به دفاع از پاکستان کردند.

اتهام زنی های ترامپ باعث شد تا برخی سیاستمداران حزب نواز از جمله «خواجه آصف» وزیر خارجه وقت پاکستان به صراحت اعلام کند: همراهی ما با آمریکا در جنگ افغانستان یک اشتباه فاجعه بار بود.

اوضاع متشنج داخلی

همزمان با نزدیک شدن زمان پایان حکومت حزب نواز فشارها برای برکناری دولت و برگزاری انتخابات زود هنگام نیز آغاز شد و افرادی نظیر پرویز مشرف صدور بیانیه علیه دولت و احزابی چون مردم و متحده را آغاز کردند.

در این گیر و دار فشار ها بر سر وزیر ایالت بلوچستان که از وابستگان به حزب نواز بود افزایش یافت و بیش از همه حزب مردم تلاش می کرد تا با خارج کردن یک مهره حزب نواز قدرت خود را به رخ مردم بکشد که البته موفق به این کار نیز شد.

همزمان فرمانده ارتش هند نیز پاکستان را به حمله نظامی تهدید کرد و این باعث شد تا چند روزی سیاستمداران پاکستانی درگیر پاسخ دادن به وی شوند و تلاش کنند تا قدرت هسته ای اسلام آباد را به دولتمردان دهلی نو یادآور شوند.

اشک‌هایی برای بیداری یک ملت/ قربانی شدن کودک 8 ساله دل 200 میلیون پاکستانی را به درد آوردمهاجرین افغانستانی حاضر به ترک خاک پاکستان در مهلت مقرر نشدند«طاهر القادری»: اعتراضات خیابانی برای سرنگونی دولت پاکستان آغاز خواهد شداخبار پاکستان | سردرگمی آمریکا در سیاست خارجی؛ بیانیه عجیب «ماتیس» درباره پاکستان

تراژدی قتل زینب 8 ساله

در روزهای آغازین سال 2018 مرگ یک کودک هشت ساله پاکستانی که بعدها مشخص شد پیش از مرگ بارها به او تجاوز صورت گرفته است سراسر پاکستان را سیاه پوش کرد و تحقیقات وسیعی برای دستگیری قاتل او آغاز شد.

فشار از سوی رسانه ها، افکار عمومی و احزاب اپوزیسیون برای دستگیری قاتل این دخترک معصوم چنان بالا گرفت که حزب نواز مجبور شد از تمامی ابزارهای موجود برای دستگیری قاتل زینب استفاده کند و سرانجام فردی به نام عمران را با استفاده از آزمایش دی ان ای شناسایی و دستگیر کند.

طاهر القادری هم به میدان می‌آید

محکوم شدن نواز شریف و عزل او از سمت نخست وزیری باعث شد تا احزاب مخالف به عزل شهباز شریف نیز امیدوار شوند و با حمایت از «طاهر القادری» رئیس مجموعه منهاج القرآن به دنبال برگزاری یک تجمع بزرگ در شهر لاهور شوند.

این اولین باری بود که پس از اعتراضات سراسری سال 2014 حزب تحریک انصاف در کنار حزب مردم قرار می گرفت و همه خواهان عزل شهباز شریف و دستگیری او بودند.

نتیجه این گردهمایی سیاسی چندان موفقیت آمیز نبود و طاهر القادری نتوانست موفقیتی که عمران خان در عزل نواز شریف به دست آورده بود را تکرار کند.

اوضاع سخت حزب نواز

 علی رغم اینکه احزاب اپوزیسیون نتوانستند شهباز شریف را به استعفا مجبور کنند با این حال اوضاع سخت حزب نواز ادامه یافت و برخی از بزرگترین حامیان این حزب از جمله «پیرحمیدالدین سیالوی» که یک عالم دینی با نفوذ است حمایت خود را از حزب نواز پس گرفت.

در این ماه نواز شریف رد صلاحیت شده و مناصب خود را از دست داد و همین باعث شد تا شهباز شریف به صورت موقت رئیس حزب نواز شود و بسیاری او را نخست وزیر آینده کشور بدانند.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید