خبر فوری

نهضت آبخیزداری با احداث ۴۰۰ سازه مشارکتی در بشاگرد برپا شد

به گزارش هرمزبان به نقل از خبرگزاری برنا در هرمزگان،امید ذاکری  با بیان اینکه شهرستان بشاگرد از نظر ژئومورفولوژی بصورت کوهستانی و تپه ماهور بوده و از نظر اراضی و خاک مناسب محدودیت دارد و در قرون و اعصار مردم منطقه با اجرای سازه های سنگی خشکه چین عمود بر آبراهه ها به نام محلی دربند، و در حاشیه آبراهه ها بصورت دیواره حفاظتی به نام کشبند، با تله انداختن رسوبات سیلابها، زمین و خاک مناسب را برای کشت و کار و ایجاد نخلستان ایجاد می نمودند ، گفت: در واقع آبراهه ها با این اقدام تبدیل به یک واحد اقتصادی می گردید.

وی تصریح کرد: با توجه به این دانش بومی غنی آبخیزداری در میان اهالی کوشا شهرستان بشاگرد در سال جاری برنامه ریزی لازم برای بهره گیری از این دانش و تبدیل و تلفیق آن به دانش نوین اثر بخش، و احیای مشارکت پذیری اهالی سخت کوش منطقه و تامین اعتبار از محل اعتبارهای صندوق توسعه ملی صورت پذیرفت.

ذاکری افزود:  با طراحی سرریز و تبدیل این سازه های از خشکه چین سنگی بصورت  سنگی ملاتی علاوه بر افزایش طول عمر سازه با به تله انداختن رسوبات در سراب این  سازه های آبخیزداری از رسوبگذاری شدید در مخزن سد جگین جلوگیری بعمل آمده و از طرفی با نفوذ آب در آبراهه باعث بروز و ظهور چشمه های آب در پایاب سازه ها می شوند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هرمزگان خاطر نشان شد این اداره کل از ابتدای سال جاری با برگزاری گردهمایی ها و دوره های آموزشی-ترویجی دست اندرکاران و ذینفعان شهرستان بشاگرد و ایجاد تشویق و ترغیب در اهالی منطقه اقدام نموده است.

وی با اشاره به اینکه هدف گذاری اجرای این سازه نیز به تعداد ۴۰۰ سازه مشخص شد گفت:در راستای اجرای این سازه ها بصورت مشارکتی نیز طراحی، نظارت و مشاوره فنی و تامین سیمان مورد نیاز را اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان متقبل و سایر اقدامهای  شامل تامین سنگ، ماسه ، آب و نیروی انسانی با مشارکت اهالی خوب  منطقه اجرا میگردد.

ذاکری افزود:با توجه به استقبال و مشارکت خیلی خوب مردم منطقه تا کنون ظرف مدت ۴ ماه ۲۵۰ سازه آبخیزداری مشارکتی تاکنون احداث و ان شاالله تا پایان سال به رقم هدف گذاری شده خواهیم رسید .

 

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید